Spontant verkar CMS-modulen klenare och mindre än t.ex. Bosch GTS10 eller motsvarande Makita eller DeWalt. Smaksak är det, men bordssågen är ju en sak som bör finnas dedikerad.
 
Kave skrev:
Själv funderar jag starkt på detta system, Jag har sågen och skenorna sedan tidigare och är i behov av en fräs och en bordssåg för fönsterbyte på huset.
Vad säger du Mats, är du fortfarande nöjd? Får man något lika bra med denna setup som en bordssåg i 8000-10000 klassen?
Jag är fortfarande nöjd med CMSen. Men har man plats till (och råd till) en riktig bordssåg (Hammer eller bättre) ger det en bättre såg för pengarna. Man skall titta på vad man behöver, och jämföra med Festools prislista, det blir mycket pengar innan man är klar.

Om man däremot har ont om plats, eller skall jämföra med GTS, Makita eller DeWalt anser jag Festoolen är bättre (exaktare) än de var när jag köpte den (då jämförde jag med just dessa), och dessutom samtidigt bygger på väldigt bra handhållna maskiner om man tar loss dem från CMSen.

Det som till slut hände blev att jag köpte ett extra breddningsbord (inte det första, utan ett till). Detta för att CMSen inte klarar att såga 60 cm breda saker mellan anhåll och klinga utan detta extra extra breddningsbord.

--- Mats ---
 
Festoolen är säkert bättre på precisionen. GST10 kräver för mycket kontroll av att man klyver rätvinkligt, men fungerar mer som en vanlig, större klyv, än vad modulsågen verkar göra.

Men, som Mats säger, finns platsen så är en "riktig" klyv bättre.
 
Jag har en cms bordsåg med bordsbreddare och justerbordsdel i min verkstad och en dewalt 745 ute på jobb.Om man skall jämföra dessa två så är jag ganska besviken på festools längdanslag,mätskalor samt pris kontra kvalitet.
Dewalten som har en mycket bra konstruktion på sitt längdanslag.Jag vrider mycket enkelt på en liten ratt till exakta inställningar på halva millimetrar.
Dock så är denna modells arbetsyta mycket begränsad och går ej heller att bygga ut som festoolen.
Nu i efterhand så ångrar jag nog mitt festoolinköp faktiskt då det hela tiden äter pengar eftersom man hela tiden får bygga ut det för stora pengar för att tillfredställa mina behov.
Jag råder dig att inte börja med cms modulen för bordssåg iaf.
Jag har nog lagt 15000kr och är fortfarande inte nöjd.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag har en cms bordsåg med bordsbreddare och justerbordsdel i min verkstad och en dewalt 745 ute på jobb.Om man skall jämföra dessa två så är jag ganska besviken på festools längdanslag,mätskalor samt pris kontra kvalitet.
Dewalten som har en mycket bra konstruktion på sitt längdanslag.Jag vrider mycket enkelt på en liten ratt till exakta inställningar på halva millimetrar.
Dock så är denna modells arbetsyta mycket begränsad och går ej heller att bygga ut som festoolen.
Nu i efterhand så ångrar jag nog mitt festoolinköp faktiskt då det hela tiden äter pengar eftersom man hela tiden får bygga ut det för stora pengar för att tillfredställa mina behov.
Jag råder dig att inte börja med cms modulen för bordssåg iaf.
Jag har nog lagt 15000kr och är fortfarande inte nöjd.
Japp, kostnaden för Festoolen är hög, mycket hög. Den blir intressant dock om man vill ha handverktygen ändå, och har ont om plats.

Vad gäller längdanhållet så vrider du på en ratt på festoolen med, med en skala på tiondels millimeter. Den repetitiva noggranheten är därmed mycket hög (alla delar blir lika långa). Har du ställt in skaln en gång, så är du i absoluta tal säkert inom en halv millimeter, och i trä är noggrannare inte särskilt troligt när slipningen är klar.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
...Vad gäller längdanhållet så vrider du på en ratt på festoolen med, med en skala på tiondels millimeter. Den repetitiva noggranheten är därmed mycket hög (alla delar blir lika långa). Har du ställt in skaln en gång, så är du i absoluta tal säkert inom en halv millimeter, och i trä är noggrannare inte särskilt troligt när slipningen är klar.

--- Mats ---
Kan det vara så att ikeahantverkaren "bara" har vinkelanslaget som följer med grundsatsen? Det som har en justerratt (LA heter det) säljs som tillbehör. Jag köpte själv det, och det var ett himla lyft. Utöver det som Mats skriver så är det dessutom grymt stabilt då det spänns fast i både fram- och bakkant.

När vi ändå är inne på ämnet... kan man ha förlängningsbord på "inmatningssidan" när man använder längdanslag LA? Jag saknar det idag, men skulle gärna vilja ha det. Dock verkar anslagets konstruktion inte medge att man använder det tillsammans med ett sådant bord... kan det verkligen vara så dumt, eller har jag missat något?
 
Jo jag har längdanslaget LA och det imponerar inte.
Möjligtvis att det här med tiondels millimetrar kan vara bra någon enstaka gång.Det finns fina hyvlar annars till detta moment.
För att flytta det i sidlet får man lossa 3 spännrattar istället för en på Dewalten.
När man gjort detta så skall man ta sig över en skarv i bordet (om man vill såga breda skivor)För att ta sig över denna skarv krävs två händer på anhållet samt lite gicklande.
När man väl tagit sig över skarven så uppstår problemet med mätskalorna.
De har gjort dom 1mm för långa på fabrik så trots att jag försökt justera dom så är dom fortfarande 1 mm felvisande.
Jag får troligtvis skruva av mätskalan och slipa av den på en bandputs.
Skall detta verkligen vara nödvändigt på en så dyr maskin tänker man.
Jo så är det.Irritationen ökar.
Nu tänker jag kapa en standard 1200mm skiva på mitten.
Nej det går inte trots att jag nyss köpt en extra bordsbreddare.
Festool har gjort den ett par cm förkort just för att dom vill att du skall köpa en bordsbreddare till.
Jag funderar på att köpa en till. Nu är pulsen hög och jag överväger starkt att sälja hela skiten och köpa något annat då man tydligt inte får valuta för alla tillbehör ändå.Jag har nyss även köpt en extra cirkelsåg också skall sägas bara för att jag inte orkar skruva loss den från bordet varje gång den skall med ut på jobb.
Jag retar mig att jag inte tog reda på allt sånt här i förväg utan litade helt och fullt på mitt annars mycket förtroliga favoritmärke FESTOOL.

Nu funderar jag starkt på att köpa en sån här istället.
Den går att få in i min källarlokal till skillnad från en stor justersåg som annars hade varit bättre såklart.Jag pratade med en Dewalt säljare och han skulle kunna ta hem en från sitt centrallager i holland.
Dewalts bordssågar och kap-ger sågar är helt ok anser jag.
 
Redigerat:
Den där DeWalten såg ju ruskigt fin ut. Vad landar en sådan på? Lär ju inte vara gratis med tanke på vad en DW744XP kostar...
 
ikeahantverkaren skrev:
Jo jag har längdanslaget LA och det imponerar inte.
För att flytta det i sidlet får man lossa 3 spännrattar istället för en på Dewalten.
När man gjort detta så skall man ta sig över en skarv i bordet (om man vill såga breda skivor)För att ta sig över denna skarv krävs två händer på anhållet samt lite gicklande.
När man väl tagit sig över skarven så uppstår problemet med mätskalorna.
De har gjort dom 1mm för långa på fabrik så trots att jag försökt justera dom så är dom fortfarande 1 mm felvisande.
Jag får troligtvis skruva av mätskalan och slipa av den på en bandputs.
Skall detta verkligen vara nödvändigt på en så dyr maskin tänker man.
Jo så är det.Irritationen ökar.
Nu tänker jag kapa en standard 1200mm skiva på mitten.
Nej det går inte trots att jag nyss köpt en extra bordsbreddare.
Festool har gjort den ett par cm förkort just för att dom vill att du skall köpa en bordsbreddare till.
Jag funderar på att köpa en till. Nu är pulsen hög och jag överväger starkt att sälja hela skiten och köpa något annat då man tydligt inte får valuta för alla tillbehör ändå.
Jag retar mig att jag inte tog reda på allt sånt här i förväg utan litade helt och fullt på mitt annars mycket förtroliga favoritmärke FESTOOL.

Nu funderar jag starkt på att köpa en sån här istället.
Den går att få in i min källarlokal till skillnad från en stor justersåg som annars hade varit bättre såklart.Jag pratade med en Dewalt säljare och han skulle kunna ta hem en från sitt centrallager i holland.
Min första fråga är - är den elu-utvecklad? Annars hade jag varit mycket tveksam till att lägga dom pengarna på en dewalt...

Men det är intressant med festools bordssågar, det var inte länge sen ACME sålde sin cs50 och köpte en dewalt 744 istället.
 
Daniel_N skrev:
Min första fråga är - är den elu-utvecklad? Annars hade jag varit mycket tveksam till att lägga dom pengarna på en dewalt...

Men det är intressant med festools bordssågar, det var inte länge sen ACME sålde sin cs50 och köpte en dewalt 744 istället.
Jag vet inte om den är elu utvecklad.Dom har tagit bort den från svenska marknaden vilket kan betyda att den antingen håller för låg kvalitet kontra pris eller att den ej uppfyller säkerhetskraven.

Hursomhelst så är det inte så lätt att finna en såg som denna på den svenska marknaden.Och jag vet inte vad som skulle kunna vara ett bättre alternativ för tillfället.
 
ikeahantverkaren skrev:
Jag vet inte om den är elu utvecklad.Dom har tagit bort den från svenska marknaden vilket kan betyda att den antingen håller för låg kvalitet kontra pris eller att den ej uppfyller säkerhetskraven.

Hursomhelst så är det inte så lätt att finna en såg som denna på den svenska marknaden.Och jag vet inte vad som skulle kunna vara ett bättre alternativ för tillfället.
Jag har inte heller någon koll på lämpligt alternativ. Vad kostar dewalten? Är festool cs70 ett alternativ? Vet att mattiasp har en sådan, han kan kanske ge ett utlåtande om sin.
 
Då får det bli att fundera en vända till. De Festool ÅF som finns i mitt närområde vet mindre än jag själv om CM efter lite letande i olika forum.
Kanske får köpa en sådan här annars :)

http://www.youtube.com/watch?v=FMmfUaJE-sk

Det vore smart om Festool själva hade haft en iläggskiva till MFT bordet istället. Det blir lite väl dyrt med både MFT och CMS bordet.
 
ikeahantverkaren skrev:
Hursomhelst så är det inte så lätt att finna en såg som denna på den svenska marknaden.Och jag vet inte vad som skulle kunna vara ett bättre alternativ för tillfället.
Jo, utbudet av lite större bordscirkelsågar är ju rätt dåligt i Sverige. Jag syftar då på de halvstora golvstående maskinerna med gjutjärnsbord som alla jänkare verkar ha i sina snickeri. Kanske det inte är orimligt att plocka en såg från Storbritannien? Axminster har ju några olika modeller.
 
Jag var runt och tittade lite mer idag. Bosch GTS-10 ser ju klart rejälare och trevligare ut än det mesta i samma prisklass. Det lär bli en sådan istället.

Tack för era svar och synpunkter.
 
Kave skrev:
Jag var runt och tittade lite mer idag. Bosch GTS-10 ser ju klart rejälare och trevligare ut än det mesta i samma prisklass. Det lär bli en sådan istället.

Tack för era svar och synpunkter.
Har du tittat på dewalt 744? Den är en vass konkurrent till boschen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.