Hej,

jag håller på med att göra om en befintlig carport till ett garage, och har blivit lite villrådig när det gäller hur noga jag ska vara med underarbetet för betongplattan.

Idag står de befintliga väggarna på en grundmur av lecablock, 40cm höga, varav 20cm ligger under marken. Blocken verkar vara fastgjutna i en grundsyll. Utmed blocken verkar det vara fyllt med grovt grus(32-80) 20cm djupt. Närmare mitten av carporten verkar det däremot vara mera uppblandat med bärlager eller liknande. (0-90).

Hur har ni andra gjort, eller skulle ha gjort?

1. Gräva ur och ersätta gruset med ett som är mer kapillärbrytande? (Inte helt lätt eller kul att gruva ur)

2. Isolera under plattan eller inte? Har läst på flera ställen att man INTE ska isolera om man ska göra ett varmgarage. Samtidigt vill jag undvika att bygga plattan för mycket på höjden. (Tanken är att innertemperaturen bara ska vara frostfri på vintern).

3. Markisolering runt grunden, behövs det när man har en grundmur av leca som i sig är isolerande?

Egentligen vet jag väl svaren på samtliga om man ska göra det seriöst, vill väl egentligen veta hur mycket man kan "fuska" utan att riskera fukt i plattan eller tjälskador. :)

Är bara ute efter ett garage som kan tjäna som frostfri förvaring av verktyg o.dyl. samt enklar mek möjligheter.

Storleken är 6m x 3.6m, geografiskt placerat i Uppland(där inte vargavintrar existerar längre).
 
Ingen annan som har gjutit platta i efterhand i en carport och "fuskat" lite med underarbetet? :rolleyes:

Vill gärna veta lite hur andra har gjort?

Har det uppstått problem för er i efterhand, har ni ångrat att ni inte gjorde ett bättre underarbete?
 
Mikael_L
Är den befintliga marken inne i carporten av god kvalitet, bärighet och fri från tjälskjutning.

Fast har du uppvärmt garage så kanske det inte spelar lika stor roll, kom jag på. Då går det nog inte ner någon tjäle ändå.

Du kan säkert lägga ambitionen på olka nivåer.
Är nuvarande grusyta välpackad, ta ur så du rymmer 8-10 cm betong. Armera, gjut.
Fixa bra dränering runt om. Du får ett golv som ev fuktar lite, så det är antagligen inte lämpligt att måla t.ex.

Sätter du t.ex. 5 cm frigolit under får du torrare och lite varmare platta och lite lägre uppvärmningskostnader.

Jag är inte säker, men tror nästan att det är bättre att plattan är flytande och inte ihopkopplad med LECA-muren, så ett glidskikt innan gjutningen är nog bra.
Finns det någon annan med åsikter om flytande platta, så hojta till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.