Hej

Jag och min sambo funderar på att bygga ett timmerhus och hoppas att någon kan titta på vad vi beräknar att det kan kosta, och bedöma om det ser korrekt ut, och även besvara vissa frågor. Tycker husbygge känns så "stort" det är mycket man skall tänka på och är rädd att missa något.

När tomt är köpt skall då bygglov sökas = 15 000:-
Läste någonstans att man behöver utsättning och nybyggnadskarta som skall kosta ca 7500. Är dett något man måste? Vad innebär detta?

Grunden skall läggas = ca 2000/kvm
Tar ej med kostnaden för själva timmerhuset här, men det skall levereras i stort sett nyckelfärdigt förutom badrum och kök.

Avloppstillstånd = 5000
Byggråd = 3000
Kvalitetsansvarig = 10 000
Måste den kvalitetsansvarige vara anställd vid speciell myndighet eller kan man använda sig av vilken byggingenjör som helst?

Anslutning el och tele = 25 000 + 8000. Dessa kostnader läste jag någon annanstans på forumet och undrar om denna kostnad då innefattar att ledningar dras till ens hus, eller vad innebär denna anslutningsavgift?

Anslutning sophämtning/post = 5000

Borra brunn = 35 000
Innefattar den kostnaden även att man drar rör till huset med vatten? Om inte, vad kostar det?
Avlopp/minireningsverk = 90 000
Samma sak där, innefattar denna kostnad att man även får rör till huset? Om inte, vad kostar det?
Dragning av avlopp/vatten inne = 15 000- 30 000 per rum.

Tillstånd för att installera köksfläkt och braskamin med skorssten - kostar det något? Hur mycket? Kostar inspektion av sotare efteråt, hur mycket?
Köksfläkt med installation = 10 000
Finns det något mer i köket fackman måste göra, eller kan man göra det mesta själv? Finns det regler för hur ett kök måste se ut?

Vad kostar ett badrum om man tänker att man tar de billigaste alternativen med plastgolv istället för klinkers etc? Måste fackmän göra allt i badrum eller kan man fixa en del själv? Vad finns för regler gällande badrumsbyggen?

Kan man klara sig med en murad öppen spis (=25 000), en braskamin (=27 000) och en varmluftspump (=5000) för uppvärmingen eller måste man ha även elradiatorer eller annat komplement? När man beställer ett nyckelfärdigt hus inkluderas då skorssten, rökkanaler etc. eller tillkommer denna kostnad?

Pantbrev = 40 000
Värdering när det är klart = 2500 (måste man göra det?)
Byggförsäkringar = 5000
Byggel = 5000

Är mina priser korrekta? Har jag glömt något? Förutom badrum och kök, finns det något annat som _måste_ göras klart med en gång inne i huset? Eftersom vi skall ha timmerhus antar jag att man inte behöver tänka på inre målning och tapetsering etc.
Vet att det är mycket frågor men tacksam för hjälp i att reda i det hela.

Mvh,
Emma
 
Redigerat:
Lilla_knyttet skrev:
Hej

Jag och min sambo funderar på att bygga ett timmerhus och hoppas att någon kan titta på vad vi beräknar att det kan kosta, och bedöma om det ser korrekt ut, och även besvara vissa frågor. Tycker husbygge känns så "stort" det är mycket man skall tänka på och är rädd att missa något.

När tomt är köpt skall då bygglov sökas = 15 000:-
Läste någonstans att man behöver utsättning och nybyggnadskarta som skall kosta ca 7500. Är dett något man måste? Vad innebär detta?

Grunden skall läggas = ca 2000/kvm
Tar ej med kostnaden för själva timmerhuset här, men det skall levereras i stort sett nyckelfärdigt förutom badrum och kök.

Avloppstillstånd = 5000
Byggråd = 3000
Kvalitetsansvarig = 10 000
Måste den kvalitetsansvarige vara anställd vid speciell myndighet eller kan man använda sig av vilken byggingenjör som helst?

Anslutning el och tele = 25 000 + 8000. Dessa kostnader läste jag någon annanstans på forumet och undrar om denna kostnad då innefattar att ledningar dras till ens hus, eller vad innebär denna anslutningsavgift?

Anslutning sophämtning/post = 5000

Borra brunn = 35 000
Innefattar den kostnaden även att man drar rör till huset med vatten? Om inte, vad kostar det?
Avlopp/minireningsverk = 90 000
Samma sak där, innefattar denna kostnad att man även får rör till huset? Om inte, vad kostar det?
Dragning av avlopp/vatten inne = 15 000- 30 000 per rum.

Tillstånd för att installera köksfläkt och braskamin med skorssten - kostar det något? Hur mycket? Kostar inspektion av sotare efteråt, hur mycket?
Köksfläkt med installation = 10 000
Finns det något mer i köket fackman måste göra, eller kan man göra det mesta själv? Finns det regler för hur ett kök måste se ut?

Vad kostar ett badrum om man tänker att man tar de billigaste alternativen med plastgolv istället för klinkers etc? Måste fackmän göra allt i badrum eller kan man fixa en del själv? Vad finns för regler gällande badrumsbyggen?

Kan man klara sig med en murad öppen spis (=25 000), en braskamin (=27 000) och en varmluftspump (=5000) för uppvärmingen eller måste man ha även elradiatorer eller annat komplement? När man beställer ett nyckelfärdigt hus inkluderas då skorssten, rökkanaler etc. eller tillkommer denna kostnad?

Pantbrev = 40 000
Värdering när det är klart = 2500 (måste man göra det?)
Byggförsäkringar = 5000
Byggel = 5000

Är mina priser korrekta? Har jag glömt något? Förutom badrum och kök, finns det något annat som _måste_ göras klart med en gång inne i huset? Eftersom vi skall ha timmerhus antar jag att man inte behöver tänka på inre målning och tapetsering etc.
Vet att det är mycket frågor men tacksam för hjälp i att reda i det hela.

Mvh,
Emma
Oj långt inlägg - skall försöka ge min input iaf :)
1. Bygglov: Kostnaden varierar från kommun till kommun och beror ofta på storlek på hus/garage osv. Utsättningskostnad kan tillkomma eller vara inkluderad.
2. Grundkostnader och förberedning för grunden kan variera mkt - beror helt på tomtens beskaffenhet. 2000 kr/kvm är säkert hyfsat rimligt för en hyfsat enkel isolerad platta på bra mark som inte behöver pålning eller sprängning osv.
3. Är nog rimliga kostnader - "avloppstillstånd" vet jag inte vad det är - antingen söker du tillstånd för inkoppling av avlopp eller egen rening vid bygglovsansökan - möjligt att det behövs ngt kompletterande tillstånd också ibland - inget jag har stött på...
KA skall vara ackrediterad - och bygger ni inte själva ås rekommenderas att ta referenser så ni har en bra person till detta - 10000 kan vara ngt lågt räknat ev...
4. Anslutningsavgifterna varierar också. Jag betala de 14000 för elanslutning till Borlänge energi - då fanns elskåpet vid tomtgräns. Priserna för anslutning brukar förutsätta framdragen el och inkluderar inte elledning på din egna tomt.
5. Post/sophämtning beror på kommunen - finns det postutdelning så har iaf inte jag hört ngt om ngn avgift. Finns det inte utdelning så är det inte pengar utan ett tillräckligt underlag för detta som behövs...annars får man hämta upp posten ngn annanstans tror jag.
6. Brunn/avlopp - detta beror helt på vad du vill ha/tomtens beskaffenhet och vad som är tillåtet. Kommunalt vatten brukar tex innebära en anslutningsavgift. Att borra brunn kan bli rel billigt, eller väldigt dyrt beroende på tomten...läs här på forumet för att bilda dig en uppfattning om andra som gjort detta och vad det kostade i olika fall...
Dragning av avlopp/vatten inne: 15 - 30 kkr per rum låter otroligt dyrt i ett nybygge ! 1500-3000 kr snarare ! Och det torde väl bara vara 3-4 rum ni vill ha vatten i !?
7. Skall ni ha eldstad så skall detta med i byggnadslovet. Köksfläkt i ett småhus kräver inga tillstånd, men ev. imkanal kan omfattas av regler och inspektion. Det finns många bra råd för hur man lägger ut ett kök - sök lite på nätet - även tex Ikean har bra råd om detta. Regler finns det inga direkta - det är ju ert kök... :)
8. Badrum: Det finns egentligen inga lagar om detta. MEN om försäkringen skall gälla så bör en fackman göra det. Det finns regler för handikappaccess vid nybyggen, tex map på storlek och åtkomlighet. Pris för ett badrum på säg 6-10kvm kanske 50000->hur mkt som helst.
9. Troligen behöver du ngt komplement. Vid nybyggen av permanenthus måste du också bifoga en energiberäkning och där brukar direktel inte var godkänt - möjligen medbra med isolering samt luftvärmepump och/eller frånluftsvärmeväxlare...
Murad öppen spis görs väl knappt idag - inte utan insats iaf eftersom dom kyler mer än dom värmer !??!
10. Byggförsäkringar komemr gå på bar mkt mer - minst 12000 bara för den obligatoriska (och korkade) byggfelsförsäkringen OM nui bygger allt själva - annars är det en procentsats av byggkostnaden.
11. Timmerhus - har dom tillräckligt bra isolering i själv timmret för att slippa extraisolering !?! Eller har ni tänkt att använda isolertimmer så att ni kör med den råa "timmerlooken" inuti ?

Tomt och uppfart - räkna med 20000-200000 för tomt/uppfart etc - det är sällan kul att bo på en leråker i sitt fina nya hus :)

Annars. Skall ni bygga nyckelfärdigt så kontrollera vad som ingår och skaffa en bra KA. Men i princip bör ju huset som sådant med installationer inte bjuda på några överraskningar.

/K
 
Var jättebra input! Blir lite att fundera kring. Kanske man skall skippa murad öppen spis trots den estetiska fördelen och satsa på en stor snygg braskamin och ha luftvärmepump eller liknande.

Vi skall ha timmerlooken inuti med riktigt tjockt timmer så tror att man inte behöver tilläggsisolera.

Vad kan man spara på att göra grunden själv, om man har en relativt plan tomt då?

Tack igen för ditt svar.

/Emma
 
Skall börja med att säga att jag har ingen personlig erfarenhet av nybygge, renoverar huset.

Men när jkag läser ditt inlägg så tycker jag att det känns som lite av en glädjekalkyl på flera punkter.

Bygglov med nybyggnn. karta, utsättning osv kostar enl. andra inlägg här i många fall ca 40 000. Varierar tydligen ganska mycket från kommun till kommun.

Kostnaden för grunden kan vara OK, men det kan lika gärna kosta 3 eller 4000 per kvm, utan att det är något större fel på tomten.
Anslutning av el och tele, kan också variera oerhört mycket. Sedan tillkommer den faktiska kostnaden för ledningar på tomten.

Badrum, kravet från försäkringsbolagen är att det skall vara fackmannamässigt utfört, vissa bolag kräver även att det skall finnas ett kvalitetscertifikat som bara kan utfärdas av firmor som är anslutna till BKR (branschorganisationen). Obs. det finns massor av firmor som uppfattas som fackmannamässiga, med som inte är anslutna, så det måste man kolla som beställare. Ex. IF har krav att intyg skall finnas, men mot en tilläggsförsäkring (som är ganska billig) så blir även "hempulade" badrum ersättningsbara så länge alla regler har följts i arbetet.

Skall du spara pengar på att göra själv så skulle jag faktiskt föreslå att du väljer kakel istället för plastmatta. Det är betydligt enklare att kakla själv än att sätta mattor själv. Fast materialen blir dyrare. Se bara till att läsa in dig på alla regler innan du ens planenar hur badrummet skall se ut. Och lita aldrig på påståenden från butiker om hur det skall vara, de har oftast fel.

Att göra grunden, det största jobbet där är oftast rena maskinkostnader, grävmaskiner etc, och matereialkostnader för stora mängder grus av olika kvaliteter som skall forslas dit. Det man troligen kan göra själv är att lägga ut isoleringen. Relativt få timmar att spara.

Nu antar jag att du tänker dig platta på mark.
 
Lilla_knyttet skrev:
Var jättebra input! Blir lite att fundera kring. Kanske man skall skippa murad öppen spis trots den estetiska fördelen och satsa på en stor snygg braskamin och ha luftvärmepump eller liknande.

Vi skall ha timmerlooken inuti med riktigt tjockt timmer så tror att man inte behöver tilläggsisolera.

Vad kan man spara på att göra grunden själv, om man har en relativt plan tomt då?

Tack igen för ditt svar.

/Emma
Well - riktigt tjockt timmer innebär riktigt tjockt timmer om du skall uppnå samma isoleringseffekt.
170 mm har jag för mig motsvarar 95mm mineralull du måste ha minst 200mm timmer för att slippa isolera - och då ligger du ändå på gränsen på vad som är tillåtet för permanentbostäder (där gränsen är ett U-medel på 0.5)
http://www.hedehus.se/U-varde.htm

Om du har tänkt att ha platta så sparar du tyvvärr inte så mkt mer än mindre poster som isolering och ev rörgenomdragningar osv om du känner att du kan göra sådant. Iof kanske du kan spara en del på att dränera osv också - men ofta använder man maskiner och då är frågan om du spara ngt (maskinhyra längre tid vs förare+masking kort tid)

Bygger du på sockel (krypgrund) så kan du byta tid mot pengar - dvs det tar nog dig en längre tid att mura lecablock, men det är inte så svårt och du kan spara en del pengar.
/K
 
Ja, det är verkligen mycket man skall tänka på när man skall bygga hus - därav min stora förvirring. Det är inte utan att man är lite rädd att glömma bort något.

Tack för tipset, då kanske krypgrund kan vara något att fundera på istället.

Timmret skall vara 200 mm och hoppas att det skall räcka... annars har jag för mig att man kan tilläggsisolera vissa väggar. Vi hoppas dock på att kunna ha synligt timmer i så många rum som möjligt då vi tycker det är finast.

Läste i en annan tråd vad gäller tillkoppling av el att man betalar tillkopplingsavgiften och betalar det som det kostar att gräva upp för ledningar på tomten (=15-20 000 enligt den tråden), men är det elbolaget som står för själva elledningarna då eller är det en extra avgift?

Inser att det finns en risk att jag framstår som väldigt okunnig men tycker det är bättre att fråga så mycket som möjligt för att kunna beräkna ordentligt, än att stå där sedan och råka ut för massa oförutsedda utgifter :)

/E
 
Lilla_knyttet skrev:
Ja, det är verkligen mycket man skall tänka på när man skall bygga hus - därav min stora förvirring. Det är inte utan att man är lite rädd att glömma bort något.

Tack för tipset, då kanske krypgrund kan vara något att fundera på istället.

Timmret skall vara 200 mm och hoppas att det skall räcka... annars har jag för mig att man kan tilläggsisolera vissa väggar. Vi hoppas dock på att kunna ha synligt timmer i så många rum som möjligt då vi tycker det är finast.

Läste i en annan tråd vad gäller tillkoppling av el att man betalar tillkopplingsavgiften och betalar det som det kostar att gräva upp för ledningar på tomten (=15-20 000 enligt den tråden), men är det elbolaget som står för själva elledningarna då eller är det en extra avgift?

Inser att det finns en risk att jag framstår som väldigt okunnig men tycker det är bättre att fråga så mycket som möjligt för att kunna beräkna ordentligt, än att stå där sedan och råka ut för massa oförutsedda utgifter :)

/E
Helt klart bättre att fråga om man är osäker :)

Elbolaget kommer inte att stå för ledningar på din egen tomt - om inte skåpet hänger på huset då - det får du anlita en elektriker till.
Elbolaget står dock får inkoppling och uppsättning av elskåp vid tomtgränsen- och 15 -20 kkr gäller nog bara om det redan finns ett skåp där, som sagt min inkoppling kostade 14 kkr - och då fanns allt där - det vara bara för dom att åka ut och titta till så att min elektriker hade gjort en godkänd inkoppling samt "slå till brytaren".
Skall det dras kilometervis med ledning + sättas upp skåp så komemr det inte räcka.
Har ni köpt tomt ännu eller är spekulanter på en viss tomt ? Isf kan du ju ringa det lokala elbolaget och fråga vad det kostar ...

/K
 
Nej vi har inte köpt tomt ännu. Håller på att sälja en tomt jag har för att köpa en annan. Vi kommer dock försöka köpa en så "lättbyggd" tomt som möjligt även om vi vill ha skog nära oss.

Tomtköpet kommer bli aktuellt i början av nästa år, men vi har börjat med övergripande planering nu för att veta vad vi har att vänta oss - och om vi kommer ha råd med det vi vill ha. Vad jag sett hittills kommer det inte bli billigt men fortfarande billigare än att köpa ett redan befintligt hus i den storlek vi vill ha.
 
Kom på att jag har även en annan fråga, och det gällande handikappsanpassning. Gäller det alla rum eller enbart badrum? Det vill säga skall en rullstol kunna ta sig vart som helst i hela huset eller vad innebär detta?
 
Lilla_knyttet skrev:
Kom på att jag har även en annan fråga, och det gällande handikappsanpassning. Gäller det alla rum eller enbart badrum? Det vill säga skall en rullstol kunna ta sig vart som helst i hela huset eller vad innebär detta?
Jag vet faktiskt inte - jag antar att en rullstol bör kunna röra sig på hela nedervåningen (en del har tex fått anmärkningar om köket har legat på ett etage)- men mig veterligen så är det just badrummet som det ställs krav på - troligen för att det är det rum som är dyrast att bygga om samt att vanliga rum i de flesta fall är iaf minst 8-10 kvm. Det torde vara lättare att ta upp bredare dörröppningar osv om det behövs i övrigt också...

I princip skall entre, ett sovrum (rum som kan bli sovrum), kök och badrum vara i ett och samma våningsplan och gå att ta sig emellan med rullstol (minst 90cm breda korridorer osv) - men huruvida man får nedslag på bygglovet om tex en öppning till ett rum är 80 cm vet jag inte...

"billigare än att köpa befintligt hus..." - det låter konstigt - ett "begagnat" hus torde aldrig bli dyrare - om man inte bygger ett nytt hur helt själv på en fyndad tomt möjligen (som jag gjorde med fritidshuset som har kostat ca 280000 kr för 45+6 kvm till dags dato, inkl tomt med VA anslutning :)) - men då har jag gjort allt själv förutom el och schakt...

/K
 
Vi bor på Västkusten där huspriserna ligger väldigt högt om man köper befintliga hus. Vill man ha ett större hus här så får man nästan köpa ett ruckel som behövs renoveras för flera hundra tusen.
Om man inte kommer väldigt mycket billigare undan så hamnar man i alla fall på ungefär samma summa och då har man ett nytt hus som är precis som man vill också.
 
Lilla_knyttet skrev:
Vi bor på Västkusten där huspriserna ligger väldigt högt om man köper befintliga hus. Vill man ha ett större hus här så får man nästan köpa ett ruckel som behövs renoveras för flera hundra tusen.
Om man inte kommer väldigt mycket billigare undan så hamnar man i alla fall på ungefär samma summa och då har man ett nytt hus som är precis som man vill också.
Ja det finns många fördelar med ett nytt hus, tex så får man ju det som man vill ha det.
Men är det så sällsynt med hus i er storlek (200 kvm ?) att priserna drivs upp så mkt att man i princip kan bygga och säölja direkt med vinst ?

Det går knappt här i Stockholmstrakten ens nuförtiden - och skälet till att det ens har gått/går är brist på tomter - det finns helt enkelt inte så många nyare hus att köpa så det driver upp priserna på nybyggda hus.
Dock är äldre hus alltid billigare.

/K
 
Huset kommer inte vara på riktigt 200 kvm, om jag skrivit det så har jag skrivit fel. Grundytan tror jag kommer vara på vara 128 kvm, men med övervåning på en del av huset.

På vissa ställen kan man nästan bygga och sälja med vinst, men det kan bero på att hus här är såpass attraktiva på vissa ställen att de som köper inte bryr sig om att de egentligen hade kunnat bygga själva billigare, för de har pengarna så att säga. Det kan också bero på att de hus som säljs ligger attraktivt och att det är ont om hus av bra kvalitet som ligger så som vi vill bo.
Eller så har jag räknat helt åt skogen :) men ett hus vi tittade på för ett tag sedan var samma storlek som huset vi vill bygga och låg i ett mindre attraktivt område där priserna är billiga om man jämför med intilliggande kommuner och huset såldes ändå för en bra bit över 2 milj. Sedan finns väl klart stora variationer och över lag är väl äldre hus billigare, men känns som om man hamnar billigare om man bygger med tanke på att så många äldre hus häromkring saknar avlopp och det krävs så stora renoveringar etc.
 
Det låter lite märkligt att det är billigare att bygga nytt. Det har gällt tidigare, men då har effekten ofta berott på att allmäna marknaden har gått upp så mycket under byggtiden att ägaren ofta kunnat få sitt hus uppvärderat när det är färdigt. Det har då tagits som tecken på att det är billigare att bygga än att köpa begagnat.

Riktigt den prisutvecklingen har vi inte just nu. Snarare bör man kanske fundera över hur det går med placering av lån om allmäna prisläget skulle gå ned under byggtiden.
 
Lilla_knyttet skrev:
Huset kommer inte vara på riktigt 200 kvm, om jag skrivit det så har jag skrivit fel. Grundytan tror jag kommer vara på vara 128 kvm, men med övervåning på en del av huset.

På vissa ställen kan man nästan bygga och sälja med vinst, men det kan bero på att hus här är såpass attraktiva på vissa ställen att de som köper inte bryr sig om att de egentligen hade kunnat bygga själva billigare, för de har pengarna så att säga. Det kan också bero på att de hus som säljs ligger attraktivt och att det är ont om hus av bra kvalitet som ligger så som vi vill bo.
Eller så har jag räknat helt åt skogen :) men ett hus vi tittade på för ett tag sedan var samma storlek som huset vi vill bygga och låg i ett mindre attraktivt område där priserna är billiga om man jämför med intilliggande kommuner och huset såldes ändå för en bra bit över 2 milj. Sedan finns väl klart stora variationer och över lag är väl äldre hus billigare, men känns som om man hamnar billigare om man bygger med tanke på att så många äldre hus häromkring saknar avlopp och det krävs så stora renoveringar etc.
200 kvm var bara ett värde jag tog ur luften - du har inte sagt så mkt om vad ni planerar för hus :)

2 milj - låter svårt att bygga ett hus under det priset !
Man brukar räkna på 10 - 20000 per kvm - 128 kvm blir då mellan 1 280 000 - 2 560 000 - för bara huset.
Lägg därtill de kostnader för grund osv som vi har diskuterat lite här samt förstås tomtens pris. Är det ett så attraktivt område - vad kostar tomterna då !?

Iof kanske äldre bebyggelse inte har avlopp (??) men kostnaden torde ju inte bli högre för att dra in det i dessa hus än för ett nybygge - när det gäller trekammarbrunn eller inkoppling dvs.
sen kan det vara lite krångligare att dra in det i huset, bygga badrum osv om det inte finns - men jag skulle iaf personligen inte på långa vägar betala så mkt för ett begagnat hus som inte ens har ett badrum att man inte kommer billigare undan än ett nybygge även med de kostnaderna ?

men som sagt, i vissa områden, under vissa perioder kan det förstås bli billigare att bygga nytt - men oftast är det nog andra faktorer som avgör: dvs det blir billigare att bygga helt nytt än att totalrenovera ett äldre hus - vilket inte riktigt är samma sak eftersom man då har som krav att allt skall vara i nyskick och som man vill ha det :)
/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.