Tjena,

Någon som vet om man kan hitta våtslippapper med kardborre som man kan festa tex på en polermaskin?

Jag har gjutit en bänskiva i betong och våtslipa den för hand tar en evighet. Jag provade även att torrslipa med excenterslip men det händer inte jättemycket. Slipa förhand med våtslippapper är nog det som funkat bäst hittils men det kommer att ta en evighet.

Någon som har något bra förslag på hur jag kan slipa? Funderar på att lippa på handvåtslippapper på en skiva och fästa på polermaskinen. Vad tror ni om det?
 
Kan du inte bara köra valfri slipmaskin med våtslippapper? De slipmaskiner jag äger är inte konstruerade så att de skulle ta någon direkt skada av att sandpappret plaskar runt i pyttelite vatten. Det är klart, har du en slipmaskin som har inbyggt "sug" för att fånga upp spånen hade jag nog inte vågat köra den i vatten.
 
Jepp, min excenterslip har inbyggd sug. Det är nog ingen hit, dessutom hittar jag inga våtslippapper för maskin...
 
Mirka Abralon skall man kunna både torr- och våtslipa med, och den finns som rondell. Har dock inte testat själv, så jag kan inte uttala mig om funktionen.

Jag har vattenslipat några mindre betongytor för hand och tycker att det blir en ganska blöt/slabbig upplevelse. Om jag skulle använt en maskin skulle jag personligen valt en tryckluftsdriven variant. Kombinationen el + vatten är inte helt lysande... möjligtvis kan det funka om det handlar om pyttelite vatten som phl skriver. Jag tycker dock att det blir lite för blött i detta fallet för att jag skulle känna mig bekväm med det.

Om du har tillgång till kompressor skulle jag tro att du kan klara dig med en ganska enkel excenterslip för att lösa uppgiften, tex en sådan här (ett exempel bara, det finns säkert här hemma med på Biltema el likn). Fördelen med den är att du kan köra med helt vanliga vattenslipark - det är bara att klippa till dem och spänna fast. En rondellslip med tex Mirka-pappret jag nämnde ovan är förstås en annan (förmodligen bättre, men sannolikt också lite dyrare) variant.
 
Jag har sett abralon tidigare men trodde inte det fanns så grovt som 180 korn. Ska åka och köpa några rondeller ikväll och testa med det. Det blir nog perfekt.
 
permagnuso skrev:
Jag har sett abralon tidigare men trodde inte det fanns så grovt som 180 korn. Ska åka och köpa några rondeller ikväll och testa med det. Det blir nog perfekt.
Återkom gärna med en liten rapport - kan vara bra att veta.
 
Will do!
 
Verkar som att ingen har dessa papper hemma i lager så jag fick slipa för hand idag igen. Körde en ordentlig omgång med 120, 240, 300 och 400 papper.

Ytan är helt ok nu och när den är blöt ser den hur grym somhelst ut men när den torkar blir färgen lite ojämn. Hur blir det när man sedan kör såpa på den. Behåller den lite av den "fuktiga" looken? Jag kanske bör slipa mer med det grövre papprena innan jag går på de fina?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.