Hej!

Är nybörjare på linoljefärg. Håller nu på att måla en del möbler, både hemmasnickrade & gamla. Är dock frustrerad över att det fortfarande är flammigt trots flera strykningar. Har bla målat ett gammalt skoställ 4 gånger men det är fortfarande jätteflammigt. Inte flammigt i färgen (den var rätt jämn redan efter första strykningen) men flammigt blankt-matt. Har jag gjort något fel? Eller brukar det behövas ännu fler än fyra strykningar?

Har gjort såhär: Tvättade & slipade skostället som var trärent från början (men smutsigt efter alla skor). Oljade med kokt linolja, lät torka ca 4 dygn. Målat tunt med Ottosons järnoxidbruna linoljefärg outspädd 4 strykningar, låtit torka ca 2 dygn emellan. Men som sagt, fortfarande jätteflammigt.

Mycket tacksam för tips!
 
Vänta några månader och se om det inte ger med sig. Linoljefärg mattas med tiden, och möjligen går det fortare om skostället får stå framme i solljus.
Hade du rört om färgen JÄTTENOGA inför varje strykning?
I vilket fall har du väl fått bra täckning med 4 strykningar och ska inte ge dig på en strykning till, tycker jag.
 
Det är som karin_h säger, det ger sig med tiden. Några veckor räcker oftast. Måla inte fler lager, då tar det bara längre tid.
 
Utan egen erfarenhet, men jag vill minnas att jag har läst det någonstans. Om det finns överflödig olja som man inte torkar bort innan målning så kan detta fenomen uppstå. Jag vet inte vad man kan göra åt saken i efterhand, men det borde "torka bort" med tiden.
 
Tack för svaren! Har ställt skostället vid balkongdörren men tveksamt om det så mycket sol når fram i dessa regntider... ;)
Nu har det gått en vecka & det flammigheten kanske har blivit något lite bättre. Så här ser det ut:
 
  • IMG_7388.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7389.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7391.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner igen effekten från när vi målade våra innerdörrar.
Tror det beror dels på att träet suger olja mycket olika på olika ställen (kärn vs splint, ev tidigare ytbehandlingar, slipning etc), dels att när man målar lagren efter det första lagret så är det ofta mycket svårt att se att man stryker ut jämnt.
Linoljefärg tenderar ju att "slira" över vissa ytor och har man redan täckande pigment från tidigare lager kanske man inte märker detta.

Vårt botemedel för att få ett jämnt och snyggt resultat var att vara mycket noga med att verkligen "sträcka ut" varje lager. Dvs se till att varje ställe ströks minst 5-10 gånger med penseln. Sen måste man ju ha rätt bra tryck i penseln jämfört med moderna färger också.

Lycka till!
 
Känner igen effekten från när vi målade våra innerdörrar.
Hur blev dörrarna sen? Jämnade det till sig med tiden? Eller målade ni på ytterligare lager som ni 'sträckte ut' bättre?

Förstår nu att man nog måste stryka ännu tunnare än jag gjort även om jag tyckt jag strukit så tunt så tunt. Men vad gör jag nu med skostället? Kommer det bli bra med tiden tror ni eller måste jag slipa ner & börja om från början?
 
Du kan ju börja använda det och se hur det blir efter ett par månader - tiden + "slitaget" kanske gör att du vill fixa till det eller är helt nöjd.
 
Tycker också att det ser ut som trät sugit åt sig olika. Linoljefärg ska man väl ha relativt styv pensel till och många tunna lager har jag för mig, svårt att stryka tunnt med en mjuk pensel.
 
sofen skrev:
Hur blev dörrarna sen? Jämnade det till sig med tiden? Eller målade ni på ytterligare lager som ni 'sträckte ut' bättre?

Förstår nu att man nog måste stryka ännu tunnare än jag gjort även om jag tyckt jag strukit så tunt så tunt. Men vad gör jag nu med skostället? Kommer det bli bra med tiden tror ni eller måste jag slipa ner & börja om från början?
Var du lugn. Det kommer att bli matt och fint med tiden. Jag har målat åtskilligt med linoljefärg och all färg mattas, till sist. Mitt slarvigaste måleri dröjde nog ett par månader, men normalt tar det bara ett par veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.