Har några funderingar kring en jordkällare som ni kanske kan hjälpa mig med.

Rätta mig om jag har fel men max storleken utan bygglov är 10 kvm. Antar att man räknar yttermått, men man kan väll inte räkna "kullen" runt källaren? Räknar man med eventuell trappa? (har funderingar på att sänka den så mycket som 1 meter för att få höjd i den och har ingen kulle att gräva ur.)
Spelar höjden nån roll? Menar om man måste söka bygglov eller ej.

Men en sån här liten 10kvm stuga får man ju spika ihop utan bygglov va? så höjden borde inte spela så stor roll, min jordkällare lär ju aldrig bli så hög endå :)
 
Förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Men om din jordkällare inte ligger helt under mark så krävs bygglov. Om den ligger helt under mark så tror jag faktiskt att du behöver bygglov i allafall. Skillnaden mellan dessa är att, i det senare fallet, så räknar man inte någon byggnadsarea.

Du måste fråga kommunen för att få ett helt korrekt svar.
 
artix skrev:
Rätta mig om jag har fel men max storleken utan bygglov är 10 kvm. Antar att man räknar yttermått, men man kan väll inte räkna "kullen" runt källaren?
Jag har också för mig att det är som Elica säger, att man måste ha bygglov även om den är helt under mark. Och i det fallet kan man ju i alla fall inte räkna någon "kulle".
Det måste alltså vara innermåttet eller själva "konstruktionens" yttermått man räknar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.