Vilka tillverkar utåtgående pvc-profiler till altandörrar. Har inom en snar framtid tänkt att beställa 10 fönster och två altandörrar och vill helst att de ska vara av samma profiltyp, gärna med ett lågt u-värde.

Förslag på profiler? Gärna länkar.

/Go4it
 
Fönstergruppen har enligt deras websidor.

En sak som jag tänkte upplysa om och som endel (jag) inte tänker på (och endel försäljare inte talar om). Är att PVC fönsterdörrar är uppbyggt som ett fönster, med skillnaden att nedra halvan är täckt (ej glas). Jaha, vad innebär detta... jo, det finns ingen tröskel. Jamen, det kanske inte är så farligt tänker man först. Då har man troligtvis träfönster i tankarna. Där är det ju trä längst ner, som t.ex. går att sitta på när man tvättar fönstren. I PVC fönster (de jag sett) så är dock den viktiga tätningslisten i karmen. Plus att karmen inte är slät.

Vad innebär detta... jo, om någon går på karmen (där det borde vara en tröskel) så går den sönder och är inte alls (omöjlig) att byta.
 
Det är riktigt. Man ska se till att man får en skyddslist fäst på den nedre delen av karmen. Den ska skydda tätningslisten och fungerar då också i viss mån som tröskel. Fast man vill ändå inte trampa mitt på karmen.
 
Skulle tro att SAMTLIGA större tillverkare av PVC-profiler har speciella profiler för altandörrar. PVC-altandörrar är ju praxis på kontinenten. Vad jag förstår unika dörrprofiler, delvis skilda från fönsterprofiler. Är inte säker på detta, men i mitt fall var det så, och mina båda altandörrar i PVC blev en positiv överraskning i fråga om kvalitet, helt överlägsen mina gamla trädörrar. PVC-dörrar har en stålram som gör dem otroligt stabila, men ändå mycket lätthanterade

Så var noga med att det verkligen är profiler som klara montering av inbrottssäkra lås, aluminiumtröskel och allt annat som krävs för fungerande altandörrar..
 
Tack för era svar. Har nu fått ett antal offerter och jag märker att det inte var några problem med utåtgående pvc dörrar.

Har lite nya frågor, men tar dessa i separata trådar.

/G4i
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.