Fick idag en offert på en installation av en NIBE Vedex 3300 med två 750-liters accar varav den ena har varmvattenberedare och solslinga i sig. Allt arbete och rör samt demonteringen av gamla pannan ingick, men ej elektriciteten. Firman ville ha 102 500 inkl moms.

Är detta ett normalt/vettigt pris?

Går det överhuvudtaget att få tag i en rörmokare som installerar en panna som kunden köpt in?
 
Nu har jag inte koll på priserna på vad te.x pannan kostar, tankarna mf grejer, är det övertrycksfritt eller trycksatt system osv, var är pannrummet lokaliserat, dvs hur smidigt är det att få in och ut grejerna, är det i en källare så man måste ta det genom väggen med grävning, bilning, murning och återfyllning (så gjorde jag)
Eller ska nått stort och tungt med en massa man-timmar skruvas genom en trapp eller nått liknande

Så det är nära på omöjligt att säga nått om priset utan att veta förutsättningar i din bostad, och vilka mer delar som behöver kompletteras/bytas förutom pannan och tankarna

Komplettera med detaljerad spec på offerten, och förutsättningarna på jobbet så man uppskatta timmarna, sedan om det är andra grejer som ska ändras/bytas ut/byggas om i anslutning

Men handlar det bara om pannan, tankarna och enkelt/snabbt på 2 man att få in och ut grejerna genom befintliga öppningar utan trapphus så är det nog så att jag klart kommer att överväga att börja som rörmokare istället för som datoringenjör :p

( Jag bygger hela mitt pannrum själv på egen hand, och jag är snart klar!
Resa med familjen 5 veckor till Brasilien över jul för del av pengarna jag spar, resan är redan bokad :D )

/R
 
_ap_
82000:- + moms..
Vad tror ni som sitter här på forumet att vinsten på detta jobb är?

Ett fast pris är just ett fast pris, man kan ju aldrig riktigt veta vad som händer.

När man anlitar en yrkesman betalar man i första hand för tjänsten, många mindre rörfirmor betalar dessutom mer för flera delar än vad som finns att köpa på nätbutiker.

Om det är ett bra pris kan bara beställaren avgöra, kan man göra det själv är ju allt dyrt.
 
Fick pröjsa runt 120k för min installation av en solo innova 50 , 2 st 1800 liters tankar & allt som hör en modern anläggning till. Det tyckte jag va ett bra pris trots att jag fick slå hål i källarväggen & kånka ut det gamla skrotet.
 
Brorsan fick en offert på en Vedex 3300 + 3 x500liter insatt och klart på ca 75000 inkl. moms. Fast då ingick inte att ta ut den gamla pannan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.