Har rivit en vägg mellan matrum och tv-rum. Då stötte vi på lite problem, i väggen gick nämligen vattenrören till elementen på övervåningen. Det är två stycken som som sitter en halvmeter in från ytterväggen.Vår första tanke var att vi måste dra om dessa. Men när vi hade pratat med en rörmokare så var det inte så enkelt. Så därför frågar jag er, om nån har en lösning på om man kan göra detta till en snygg inredningsdetalj istället. Kanske förvaring för ved till en kamin kanske... Mottar alla förslag, gärna med bilder.

Mvh,

Nicklas
 
Sitter dom precis brevid varandra eller är det ett större mellanrum?
 
Köp inte glittriga strumpbyxor och vira in rören med. Det är ingé snyggt. Tro mig, jag har sett det...
 
Klä in dom, så de ser ut som en pelare. Sedan kan ni, om ni vill, sätta hyllor runt dom.
 
Hej igen,

---> Callemoj: De sitter med ca 10 cm mellanrum.

---> Immobil: Jo, det är nog så våra tankar går just nu. Kanske mer åt prydnadshylla-hållet, inte förvaringshyllor. Alltså hyllor som man ställer nån enstaka pryl på.
 
Hej igen.

Tänkte om dom suttit längre ifrån varandra skulle ni kunnat klätt in dom "var för sig" och sedan byggt en hylla mellan dem med ev. vedförvaring nederst. Men nu är dom ju närmare varandra, så då får du nog göra som Immobil sa: Klä in den och sätt en hylla runt. Det är nog det bästa alternativet.:) Eller det kanske är någon annan på detta fourumet som har en ännu bättre ide?;)
MVH
 
Kanske ett dåligt tips till en som nyss rivit väggen men...

Man kan ju faktiskt bygga en väggstump som når fram till vattenrören, dom sitter ju ganska nära ytterväggen. Oavsett hur du snyggar till dom kommer dom ju fungera som en naturlig avgränsning i rummet, liksom en kort vägg gör. Utrymmet mellan rören och väggen lär ju inte fungera som passage ändå.
Alternativet är väl hyllor mellan rören och väggen.
 
En vidareutveckling på Immobils tanke, gör hyllan till en vinhylla kan vara ganka snyggt med en vin hylla från golv till tak om. Tänkte nu om det är matrum å så...
Vet dock inte om 10 cm räcker... har ingen vinflaska till hands att mäta just nu ;)
 
Tack ska ni ha för tankarna och idéerna. Precis när vi upptäckte rören funderade jag i ca 30 sekunder på att behålla en väggstump, men övergav funderingen snabbt. Tror att det blir en luftigare känsla på detta vis. Förmodligen kommer vi klä in rören så de nästan ser ut som en pelare, och sen sätta hyllplan från denna pelare in mot väggen. Det kommer alltså bli öppna, ganska små, hyllplan med enstaka saker på. Att få till en vedförvaring tror jag blir svårt, men det visar sig nog.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.