Jag bor i ett gammalt funkishus (4-vånings med lägenheter) som är byggt 1939. I De flesta andra rum finns fiskbensmönstrad ekparkett men i köket ligger plastmatta. Eftersom den rimligtvis inte låg där från början undrar jag lite vad som kan dölja sig under den. Vad hade man i köket på den tiden? Ska ev. lägga laminatgolv snart men ligger det nått spännande under kanske man kan försöka återställa det eller lägga in nytt liknande.
 
Jag rev en gång ut tre lager golv i en lägenhet från -45 och det understa var linnoleum i ett ganska murrigt mönster (men den hade nog mörknat en del av smuts och slitage i kombination).
Rutigt är ju en köksklassiker. Vet inte om det är riktigt tidstypiskt för -39 men ungefär? Kolla t ex på Forbo Marmoleum som går att lägga som klickgolv i rutor.
 
Farzan skrev:
Jag rev en gång ut tre lager golv i en lägenhet från -45 och det understa var linnoleum i ett ganska murrigt mönster (men den hade nog mörknat en del av smuts och slitage i kombination).
Rutigt är ju en köksklassiker. Vet inte om det är riktigt tidstypiskt för -39 men ungefär? Kolla t ex på Forbo Marmoleum som går att lägga som klickgolv i rutor.
Rutigt är snyggt men tyvärr har det en tendens att dominera ganska mycket. Ganska roligt detektivarbete att riva golv och tapeter. Kul att se hur trender förändras över åren :)
 
Det går ju alltid att lägga ett enfärgat linoleum.
 
il_duce skrev:
Jag bor i ett gammalt funkishus (4-vånings med lägenheter) som är byggt 1939. I De flesta andra rum finns fiskbensmönstrad ekparkett men i köket ligger plastmatta. Eftersom den rimligtvis inte låg där från början undrar jag lite vad som kan dölja sig under den. Vad hade man i köket på den tiden? Ska ev. lägga laminatgolv snart men ligger det nått spännande under kanske man kan försöka återställa det eller lägga in nytt liknande.

Linoleum är ett hett tips om du vill ha tidstypiskt.
 
Hej!

Här är en bild från köket i vårt hus från -38.
Det mesta var original i detta hus när vi köpte det. Köksgolvet är rutigt linoleum i grått och blått. Förmodligen var det faktiskt rätt snyggt när det var nytt.

IMG_4964.JPG

Jag funderar på att göra ett liknande golv i ett av sovrummen. (Det nya köket kommer att vara ihopbyggt med vardagsrummet, så där blir nog golvet trä sedan.)
/pinebar
 
Jag har just lagt Hovi-plattor i mitt kök - lägenheten är från 39 & planen är att så smått försöka återställa stilen. Letade mycket bland marmoleum & annat, men fördelen med Hovi var att de finns i massor av färger och att de samtidigt som det håller för evigt så blir de snart ganska slita i ytan vilket bidrar till den gamla stilen.
 
Min lägenhet byggdes -42 och vi håller just nu att renovera köket och drog igår upp de 5 (!) lager med plastmattor som låg ovanför ett grå-vitt/svart rutigt linoleumgolv. Hel-läckert men det var dessvärre förstört då det var borrmärken i hela golvet.
Mvh
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.