Hej.
Har precis slätharvat våran gräsmatta/matjordoch det är en ofantlig mängd sten som kommer fram, men någon har sagt att du kan lämna kvar mindre stenar <5cm innan du sår utan risk ?
Eller måste alla stenar bort ?
 
På vårt förra ställe var gräsmattan nyanlagd och man verkar ha följt den där <5-principen, ungefär. Jag tyckte att det var irriterande under säg de två första åren, för då och då kom det någon sten upphoppande när man klippte gräset...sedan upphörde detta, kanske för att gräsrötterna hade bundit ytan bättre.
Så jag svarar med ett upplysande: Nja. ;)
 
Ok, tack för svaret.
Vi får väl ta dom här månaderna fram till våren med att försöka få bort all sten.
En annan fundering som kom upp idag, 1 vecka efter att vi lagt ut jorden så har det regnat kraftigt under natten och dagen så nu i kväll var det "geggigt" värre och några stora pölar.
Hur orolig ska man vara ?
Om det inte regnar under natten och pölarna är borta imorgon så är det kanske ok ?
Vi ska ha gräsmattan i 3 etage och det är på den nedre som pölarna står.
 
Orolig för vad? att det står vatten kvar tror inte jag gör nåt alls, alla gräsmattor vi haft runt husen har gillat vatten men ogillat sol i princip :) Sten försvinner av sej självt så småningom precis som Draven skriver, lägg inte för mycket jobb på sånt om Ni nu inte är färdig me allt annat ? :)
 
Jan-Å skrev:
Orolig för vad? att det står vatten kvar tror inte jag gör nåt alls, alla gräsmattor vi haft runt husen har gillat vatten men ogillat sol i princip :) Sten försvinner av sej självt så småningom precis som Draven skriver, lägg inte för mycket jobb på sånt om Ni nu inte är färdig me allt annat ? :)
Orolig för detta ...

"Det gäller att se till att underlaget/mineraljorden inte är packningsskadat.
– Ser man att vatten blir stående mer än ett dygn efter regn, då behöver man luckra upp jorden till 30 – 40 cm djup med en grävmaskin, säger Kent Fridell.
Spade går bra om det är mindre ytor. All jordbearbetning ska ske när jorden är så torr att den reder sig."
 
Nu vet jag inte ur vilket sammanhang det där Kent Fridell-citatet kommer men jag tycker att det känns litet överdrivet i sammanhanget. Skulle tro att det är få villor som byggs nuförtiden som inte har partier med rätt svårt maskinkompakterat underlag på tomten och inte kallar man in några grävmaskiner för det. Är det inte väldigt stora sammanhängande partier får man inte översvämning för det och för gräsmattor och blomsterrabatter är det inget större problem om man inte har ett extremt tunt matjordslager ovanpå. Man får ta lite extra hänsyn om man ska plantera träd just där, det är allt.
I ert fall var det alltså bara den nedersta etagen av tre. Längst bort från huset? (Vore det närmast skulle jag kanske se det som ett möjligt dräneringsproblem.)
 
Farzan skrev:
Nu vet jag inte ur vilket sammanhang det där Kent Fridell-citatet kommer men jag tycker att det känns litet överdrivet i sammanhanget. Skulle tro att det är få villor som byggs nuförtiden som inte har partier med rätt svårt maskinkompakterat underlag på tomten och inte kallar man in några grävmaskiner för det. Är det inte väldigt stora sammanhängande partier får man inte översvämning för det och för gräsmattor och blomsterrabatter är det inget större problem om man inte har ett extremt tunt matjordslager ovanpå. Man får ta lite extra hänsyn om man ska plantera träd just där, det är allt.
I ert fall var det alltså bara den nedersta etagen av tre. Längst bort från huset? (Vore det närmast skulle jag kanske se det som ett möjligt dräneringsproblem.)
Jag är mest orolig för att gräsmattan ska ha svårt att ta emot större mängder vatten och bli för vattensjuk sen på just den nedre delen.
Men det kanske räcker med att fylla igen dessa ojämnheter som nu bildas tack vare pölarna med matjord och jämna allt igen med slättharven, så är det lugna fisken sen .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.