Den här tråden var ju lite rörig, man pratade om klinker och parkett om vartannat. I det här avseendet är det olika saker, om jag har förstått saken rätt: Flytande golv som laminat och klick-parkett bör man inte ställa skåp på eftersom golvet då inte kan röra sig. Klinker kan man däremot ha under skåpen om man vill.
Vi valde att lägga klinker på hela köksgolvet, alltså under skåp och allt också. Anledningen var främst att vi ville att man ska kunna ändra på planlösningen, inkl att inte ha skåp där det idag är skåp, utan att behöva byta golv. Om det i stället är klinkergolvet som man tröttnar först på kan man ju lägga ett klickgolv ovanpå det, så jag förstår inte riktigt argumentet att man med vår lösning inte skulle kunna byta golv utan att byta inredning...
Men vi hade valt en rätt billig klinker, trehundranånting per kvm, så extrakostnaden för att lägga den under skåpen kändes överkomlig.
 
Farzan skrev:
Men vi hade valt en rätt billig klinker, trehundranånting per kvm, så extrakostnaden för att lägga den under skåpen kändes överkomlig.
Jag kommer att spara 11.500:- (795:-/m2) på att inte lägga under köksinredningen (som är 14,5m2)... mycket pengar!!! Det kommer att bli ett mycket genomtänkt kök, extremt praktiskt och hyfsat påkostat, så jag inbillar mig att VI aldrig kommer att göra något mer eller ändra i vårt kök. När barnen tar vid och ev kommer att byta kök så gillar de antagligen inte golvet ändå så då kvittar det!
 
Returia skrev:
Jag kommer att spara 11.500:- (795:-/m2) på att inte lägga under köksinredningen (som är 14,5m2)... mycket pengar!!! Det kommer att bli ett mycket genomtänkt kök, extremt praktiskt och hyfsat påkostat, så jag inbillar mig att VI aldrig kommer att göra något mer eller ändra i vårt kök. När barnen tar vid och ev kommer att byta kök så gillar de antagligen inte golvet ändå så då kvittar det!
Bara en nyfiken fråga...

Har du räknat rätt när du skriver 14,5m2 ? :eek:

Eftersom sockeldjupet är ca: 0,5m så innebär det att du har ett kök
med totalt 29 meters längd vilket låter helt ofattbart stort. :rolleyes:

Personligen har jag oräkneliga gånger råkat ut för att folk ska ha monterat in ett nytt kök och det inte ligger golv under den gamla inredningen vilket då ofta gör att det blir problem med att man får flytta ut sockeln på den nya inredningen vilket inte alltid blir så bra.

Röstar självklart för att man bör lägga golv på hela ytan i köket när man ändå är i farten.

Räknar man procentuellt på hela investeringen så blir det en sådan liten merkostnad så jag kan tycka att man ska se det som en investering och att man får det hela mer komplett och ordentligt.

Men visst... alla gör vi som vi vill. :rolleyes:
 
Svar till Paul-Staffanstorp!

Nuvarande kök med matplats kommer att bli enbart kök med en ganska stor köksö. Matplatsen flyttar vi ut i angränsande rum, som en gång var matrum (när nuvarande köket bestod av litet kök + serveringsgång). Vi kommer att öppna upp lite så att det får ett sammanhängande utseende så vi ska ha samma golv i båda rummen. Totala ytan är ca 55m2 varav ca 14,5m2 är under inredningen (skåp, köksö och platsbyggda sittbänkar). På den del som består av väggfasta skåp som går från golv till tak + sittbänkarna hade jag tänkt ha en utanpåliggande sockel. På arbetsbänkar + köksö tror jag inte att vi ska ha utanpåliggande (trots att jag hade önskat det) pga ergonomin. Du menar att man ska gå så långt in med golvet att det går att sätta in en ny inredning utan att det ser dumt ut med socklar etc?

Fler synpunkter?
 
Men, Retruria, när du säger att det inte bara handlar om bänk- och högskåp utan även sånt som köksö och t o m platsbyggda sittbänkar - som man alltså inte kommer att kunna flytta utan att lägga om golvet - blir jag litet mer betänksam för då låter det än mer som saker som någon kan tänkas vilja ändra på utan att för den skull vilja göra om allt.

Jag skulle t o m kunna spekulera i om du, med såna speciallösningar (tänker då särskilt på sittbänkarna) verkligen har tänkt så långt att det kommer att passa er när behoven ändras i takt med familjesituationen. Men nej, jag ska inte vara sån, när du säger att det är så genomtänkt att du tror att ni aldrig kommer att vilja ändra på det får jag respektera det.

Däremot kan man ju aldrig säkert veta när ni kan komma att sälja huset och nästa ägare kan mycket väl vilja ändra något. Det är förstås inte ert problem men under min renovering har jag haft rikliga tillfällen att muttra över folk som renoverar på sådana sätt (inte bara kök utan resten av huset också) att det inte går att ändra i utan att riva rubbet och börja på ny kula. Det är lite slit och släng-mentalitet och det känns inte riktigt rätt (inte riktigt klimatsmart heller om man ska vara sån).

Fast ser man det så gjorde jag också fel, som inte satte panel bakom köksskåpen utan bara på de fria väggytorna. Och jag kan inte ens skylla på att det skulle ha kostat särskilt mycket att göra rätt, lite pärlspont och färg bara.
 
Farzan skrev:
Men, Retruria, när du säger att det inte bara handlar om bänk- och högskåp utan även sånt som köksö och t o m platsbyggda sittbänkar - som man alltså inte kommer att kunna flytta utan att lägga om golvet - blir jag litet mer betänksam för då låter det än mer som saker som någon kan tänkas vilja ändra på utan att för den skull vilja göra om allt.

Jag skulle t o m kunna spekulera i om du, med såna speciallösningar (tänker då särskilt på sittbänkarna) verkligen har tänkt så långt att det kommer att passa er när behoven ändras i takt med familjesituationen. Men nej, jag ska inte vara sån, när du säger att det är så genomtänkt att du tror att ni aldrig kommer att vilja ändra på det får jag respektera det.

Däremot kan man ju aldrig säkert veta när ni kan komma att sälja huset och nästa ägare kan mycket väl vilja ändra något. Det är förstås inte ert problem men under min renovering har jag haft rikliga tillfällen att muttra över folk som renoverar på sådana sätt (inte bara kök utan resten av huset också) att det inte går att ändra i utan att riva rubbet och börja på ny kula. Det är lite slit och släng-mentalitet och det känns inte riktigt rätt (inte riktigt klimatsmart heller om man ska vara sån).

Fast ser man det så gjorde jag också fel, som inte satte panel bakom köksskåpen utan bara på de fria väggytorna. Och jag kan inte ens skylla på att det skulle ha kostat särskilt mycket att göra rätt, lite pärlspont och färg bara.
Jag är ju själv tveksam till hur vi ska göra, annars hade jag väl inte frågat!!!

Men det kan ju lika gärna vara golvet man byter först och jag köper då inte lösningen att lägga ett golv ovanpå klinkern vi kommer att lägga nu! Då blir det nivåskillnader och fula skarvar till angränsande rum, hyvla dörrar mm. Det kallar jag isf halvmesyrer! Och vad gör man isf den dagen man ska byta inredning? Då har du helt plötsligt flera golv och större nivåskillnad att ta hänsyn till!

Att lägga samma golv under köksön har jag mycket starkt funderat på då denna faktiskt kan ryka en dag och då har man en enhetlig yta ändå.

Ugh! Detta är knepigt!

PS. Angående Farzans pärlspont. Vi ska ha en hög bröstpanel. Ska man sätta pärlspont hela vägen upp där man ska ha takhöga, fasta skåp så att man slipper bakstycke på den platsbyggda köksinredningen eller ska man sätta bröstpanelen först och sen kommer skåpen utanpå?
 
Ja det är långt ifrån självklart - man hamnar lätt i såna där överväganden som att försöka gissa vad man kan tänkas vilja byta först, eller vad som är lättast att byta, eller...det kan bli rätt rörigt.
Tror inte jag förmår komma fram till någon definitiv åsikt alls om ditt fall.

Fast jag kan inte låta bli att kommentera detta:
Returia skrev:
Men det kan ju lika gärna vara golvet man byter först och jag köper då inte lösningen att lägga ett golv ovanpå klinkern vi kommer att lägga nu! (...) Och vad gör man isf den dagen man ska byta inredning? Då har du helt plötsligt flera golv och större nivåskillnad att ta hänsyn till!
- med att i så fall borde man kanske inte lägga klinker alls eftersom den är eländigt svår att byta om man inte kan tänka sig att bygga ovanpå. Särskilt om man som många (kanske inte ni) har vattenburen golvvärme under som man är rädd att skada.
Det där med att byta inredning o s v är inget problem eftersom jag uttryckligen syftade på klickgolv, som är enkla att ta bort och mestadels hyfsat billiga att byta ut.

Ang. din fundering om pärlspont har jag hört om folk med gamla kök där skåpen saknar bakstycke så att man ser väggpanelen bakom just som du beskriver det. Det låter trevligt, tycker jag, helt oavsett diskussionen här ovan. Själv kunde jag inte göra så eftersom jag har ett fusk-gammalt kök med IKEA-stommar, som inte är formstabila utan bakstycke, men ni som ska ha platsbyggt borde kunna få det så.
 
Ni som funderar över att inte ha golv under era köksbänkar kanske skall ta en titt i villkoren för era hemförsäkringar. Se till att ha fuktsäkrat ordentligt! Det är inte bara diskmaskinen som kan läcka, avlopp kan också gå sönder.
Det gjorde vårt och det blev dyrt. Inte en droppe kom det på den fina baljan under diskmaskinen men det var blött ända nere på bottenplattan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.