Vi har fjärrvärme i huset och har en ganska ny pannan av märket Cetetherm. I fredags kom en kille från Alfa Laval och bytte en del som hade jag inte vet riktigt vad det var men den kunde vara felkonstruerad. Sedan dess har vi ingen värme i elementet. Vad tror ni det kan vara? Där är vatten i systemet, kan det ha kommit in luft så vi måste lufta? Det låter som om pumpen går så det är nog inte den heller.

Tacksam för svar.
 
D
Kanske han stängde av ventiler till centralen och glömde öppna igen? 4-6 ventiler ovanför eller nedanför själva centralen?
 
Några spontana tankar:
Vad är det för reglercentral på fjärrvärmecentralen från Cetetherm? Fabrikat?

Reglerfunktionen kallas ju för (bla) "utetemperaturstyrd framledningstemperaturreglering". Du har alltså en utegivare som via en värmekurva bestämmer vilken temperatur du ska ha på radiatorerna för att få rätt rumstemperatur oavsett om det är -10 grader eller +10 grader utomhus.

Första frågan är; bytade han reglercentral och missade att göra rätt inställningar såsom värmekurva? Kolla i dokumentationen för reglercentralen vad den är inställd på. Det är svårt att säga något generellt eftersom det beror på var i Sverige du bor samt vilket temperatursystem du har. I gamla hus/system körde man oftast radiatorer med 80/60 grader vid dimensionerande utetemperatur. I nyare system med radiatorer är det ofta ~60/40 grader såvida det inte värms med golvvärme då det typiskt är 35/30 grader. Om du har ett 60/40 system och tex bor i skåne där dimensionerande utetemperatur är -14 grader så ska värmekurvan vara inställd på att lämna ungefär 60 grader vid denna utetemperatur.

En annan tanke är eventuella felkopplingar. Jag hade i dokumentationen letat upp hur man gör givartester och relätester (ingångstest och utgångstest) för att se att givarna är rätt kopplade och att ställdonet på styrventilen rör sig i rätt riktning.

Skulle vilja säga att dessa två åtgärder löser 98% av alla fel jag stött på i fjärrvärmecentraler.

Vad gäller luften kan jag inte uttala mig.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.