Jag har en festool of2000e fräs. Tyvärr har jag bara 8mm spänntång till denna. Eftersom jag har den i bord och gärna vill köra med lite större frässtål så är tanken att investera i en 12mm spännhylsa.

Men så började jag fundera på om jag istället borde skaffa mig en 1/2" (dvs 12,7mm) spänntång, för att kunna köpa billigare fräsar i tex UK. Eftersom spänntängerna kostar nästan 600kr/st så blir det inte en av varje, utan jag tänker välja en och sen satsa på det.

Med anledning av detta så söker jag era allmänna synpunkter på 12mm vs 12,7mm - går jag i någon fälla som jag inte ser när jag väljer det ena framför det andra? Och så har jag några frågor också:

1) Jag använder idag främst Cobolts fräsar och jag är mycket nöjd med kvaliten. Men har de fräsar i 12,7mm? Jag har inte sett det någonstans.

2) Hur är kvaliten på CMTs fräsar? Jag har sett dem på Axminster, och de är mycket billigare än Cobolt är i Sverige - fast det kanske inte betyder att kvaliten är sämre.

3) Vad finns det mer för riktigt bra fabrikat som tillverkar fräsar med 1/2" skaft?

4) Finns det fräsar med 1/2" skaft som ändå har millimetermått på skären, tex 20mm diameter på en 1/2" fräs? Jag har fått för mig att det kan vara bra ibland - men det kanske man kan arbeta sig runt...

5) Finns det möjligtvis spänntänger från andra tillverkade som passar på festools fräsar? Of2000 har samma fäste som of1400. 600kr känns rätt mastigt för en spänntång...
 
Jag tror på No. 5, dvs leta reda på spännhylsor från annat fabrikat. Jag har personligen inget emot att betala för bra och smarta produkter, men en spännhylsa eller spännkona eller vad det nu kan heta ska inte behöva kosta 600 spänn. Det är inte okej! Varför kallar du dem för spänntång, förresten? Spännhylsorna heter Spannzange på tyska, och i automatöversättningar blir det spänntång. Eller så har jag fått det hela om bakfoten. Heter det spänntång? Jag kan ta en bild på mina Trend-hylsor om du vill.
 
Hmm...spänntång tog jag bara från festools hemsida när jag kollade priser. Spännhylsa känns som ett bättre namn, helt enkelt en bättre beskrivning på vad det faktiskt är.

Angående spännhylsa från någon annan tillverkare - kan man köpa bara själva hylsan, eller bara hylsa+mutter?

Du får gärna mäta på din maskin och se om en trend spännhylsa kan passa.

På min maskin så skall muttern vara en M22x1 (dvs mkt fingängad), och hålet i axeln är 17mm i diameter längst ut, och smalnar sen av till 16mm i diameter 16mm in. Jag vet inte om det är en "standardkoning" för fräsaxlar.
 
CMT är billigare även i Sverige. Vi säljer bägge och kvalitets mässigt är de likvärdiga tycker jag. Toolbox har CMT, gämförde pris med axminsters CMT och deras priser var samma.
 
Woodmec skrev:
CMT är billigare även i Sverige. Vi säljer bägge och kvalitets mässigt är de likvärdiga tycker jag. Toolbox har CMT, gämförde pris med axminsters CMT och deras priser var samma.
Vilka fräsar jämförde du då? Jag tittade på Toolbox CMT 935,817,11, vilken är 10% dyrare i Sverige. Då är inte frakten inräknad.
 
Gängan verkar vara samma, men jag är osäker på spännhylsan. Jg betalade 20,5 GBP för spännhylsan och 7,50 GBP för muttern på Axminster. Skaffa en mutter till varje spännhylsa. De är lite knöliga att ta isär.
 
  • IMGP4648.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för din bild mattiasp. Det var ju ett klart trevligare pris...

Jag kom på att jag kan ju mäta yttermåtten på min 8mm spännhylsa (som ser ut att vara väldigt lik din) - är det samma yttermått som du har på din så kommer ju din att passa i axeln på min maskin. Så har du lust att mäta din för att kontrollera om den har samma yttermått som min hade det varit himla shysst!

Min spännhylsa har precis som din en "ring" precis under kragen som har aningen mindre bredd (dvs är "insvarvad") än den koniska delen som påbörjas precis under denna "ring".

Min hylsa (utan mutter) har följande mått:

Diameter bredaste delen på kragen: 19,7mm
Diameter "insvarvad ring": 17,4mm
Diameter bredaste del av konan: 17,8mm
Diameter smalaste del av konan: 15,4mm

Totalt höjd: 34,1mm
Höjd kona + "insvarvad ring": 29,1mm
Höjd "insvarvad ring": 2,6mm
Höjd enbart kona: 26,5mm
 
  • P8300050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P8300049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Missade att Axminsters priser var ink moms. Så köper man lite mer än en fräs åt gången blir det ju billigare. Det ända jag kan komma på är väll om man du behöver någon fräs snabt, då är det ju lättare att få tag på 12 mm här i Sverige.

Vore kanon om alla kunde övergå till den metriska skalan istället :)
 
Jag har nästan exakt samma mått. Några mått skiljer på någon tiondel, men det kan vara mätfel av dig eller mig. Jag resonerade för övrigt som du och skaffade mig både halvtum och 12 mm.
 
mattiasp skrev:
Jag har nästan exakt samma mått. Några mått skiljer på någon tiondel, men det kan vara mätfel av dig eller mig. Jag resonerade för övrigt som du och skaffade mig både halvtum och 12 mm.
Utmärkt! Tack för mätningen.
 
Jag kom på att du kanske ville veta måtten:

Min hylsa (utan mutter) har följande mått:

Diameter bredaste delen på kragen: 19,64mm
Diameter "insvarvad ring": 17,50mm
Diameter bredaste del av konan: 18,00mm
Diameter smalaste del av konan: 15,57mm

Totalt höjd: 34,13mm
Höjd kona + "insvarvad ring": 29,23mm
Höjd "insvarvad ring": 2,60mm
Höjd enbart kona: 26,51mm
 
En polare byggde ett nattduksbord i gullregnsträ vilket är mycket hårt. Han försökte fräsa med fräs kit som jag köpt på clasohlson med dåligt resultat. Köpte en cobolt fräs och med den gick det som en dans. Jag råkar vara materialvetare och tog båda stålen till svepelektronmikroskopen på jobbet (man kan förstora 1 miljon ggr plus att man kan se vilka grundämnene som förekommer).

Hårdmetall skär för metallbearbetning består av korn av hård wolframkarbid i ett hav av en mjukare metall. Kvaliteten avgörs av utseendet på wolframkarbidkornen och storleksfördelningen i kombintion av den "bulk" metall som används...

Det visade sig att skräp fräsen hade en bulk metall av nickel medan cobolt fräsen hade just coolt som bulk metall... I utvecklingshistorien för hårdmetallskär så har man använt bland annat nickel som bulkmetall innan man visste vilket som var bäst... Kan nämnas ett tex sandvik som gör världens bästa hårdmetallskär för metallbearbetning använder cobolt som bulkmetall...

Vad jag vill säga är att det är sjuk skillnad mellan billighets skär och i varje fall cobolt skär :)
 
  • Gilla
Stefan N Eriksson och 1 till
  • Laddar…
Hehe, jag är också materialvetare och har tio års erfarenhet av hårdmetallutveckling. Jag har skrivit här på forumet om liknande studier. Några klargöranden bara: Sandvik tooling gör inte världens bästa hårdmetall. De flesta andra premiumtillverkare gör hårdmetall som är minst lika bra. Seco Tools, Kennametal, Iscar för att nämna några. Man kan använda SEM för att titta på HM, men man får bättre information om defekter osv i mindre förstoring i LOM. Bindefasens sammansättning kan vara Co, Ni, eller en blandning, hårdämnena kan vara en massa olika karbider och karbonitrider. men det vanliga är WC/Co spetsat med lite annat smått och gott för att påverka korntillväxt och liknande. System med Ni i bindefasen är inte ovanliga. Ofta använder man då inte WC ensamt som hårdämne. Dessa material brukar kallas Cermets. En viktig parameter är vätningen mellan hårdämne och bindefas under sintringen.

Sammanfattningsvis kan man säga att dessa metall/keramkompositer är ganska invecklade. Det räcker inte med ett SEM för att fastställa kvaliteten. Även vid seriös materialforskning kring material för skärande bearbetning använder man provbearbetning för att fastställa om materialet håller måttet. Testet med fräsning i gullregnträt är således ett betydligt bättre test än Att SEM:a. Dessutom kan försöket utföras av vem som helst som är tillräckligt intresserad.
 
  • Gilla
Stefan N Eriksson
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Gängan verkar vara samma, men jag är osäker på spännhylsan. Jg betalade 20,5 GBP för spännhylsan och 7,50 GBP för muttern på Axminster. Skaffa en mutter till varje spännhylsa. De är lite knöliga att ta isär.
Har du något nummer på spännhylsa och mutter på axminster? Jag hittade 410260, som passar of2000e, fast den är bara 1/4".
 
Jag tror inte att de produkterna fanns på axminsters webshop. Jag kollade upp prylarna på Trends hemsida och bad om en offert av axminster.

Så här såg min förfrågan ut:
Hi,
I would like to order a Trend T11EK router along with a few
accessories from Trend, but I can´t find all of them on your web site.
I will need the following:

Trend T11EK router 240v, your mumber 701792
T11 Jig and Table QR kit, Trend´s reference T11/JT/KIT
Precision Steel Guide Bush - 15.8mm OD, your number 500257
Precision Steel Guide Bush - 11.1mm OD, Trend´s reference GB111
Trend 12 mm collet for T11, Trend´s reference CLT/T10/12
Trend Collet nut for T11, Trend´s reference CLT/NUT/T10

Please let me know how I can order these items, and please calculate
the shipping cost to the address below

Best Regards
Inom någon dag fick jag en offert som pdf till min e-postadress. Sedan skötte vi kortbetalningen per telefon. Det var lätt när man kunde referera till en offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.