Hej!

Vi håller på att bygga ett nytt kök och jag har lite funderingar kring ventilationen av kyl+frys. I huset finns ett värmeluft system med minimaster/minivent med värmeväxlaren i tvättstugan (ej tillsammans med köksfläkten).

Vi har valt integrerad kyl och frys (AEG S91800i och AEG A9850i). Med snickeri lucka door-on-door monterat på skåpen och med överskåp som går hela vägen upp till tak. I produktbladen står det att de kräver minst 200cm2 nertill och 200cm2 ovanför för ventilationen.

Helst vill vi slippa synliga galler, eller liknande, framför allt upptill. Köksfirman har sagt att de kan fräsa på insidan av luckan till överskåpen och på så sätt göra 75cm2 stora luft utgångar.

Vi har funderat och kommit fram till två olika möjligheter för att få till de andra 125+125cm2 hålen som vitvarorna kräver:
1. Borra ett hål i väggen bakom skåpen och släppa ut det i tvättstugan bakom.

2. Tillvänster om skåpen går en luftkanal för frånluft från golvet (med frånluftsventil) upp till taket och till värmeväxlaren i tvättstugan. Min fundering här är om man kan utnyttja den genom att ta upp ett hål i röret ovanför kylen och på så vis både få hjälp med luftcirkulationen (från suget i röret) och tillgodogöra sig överskottsvärmen från kylen och frysen genom att leda den till värmeväxlaren.

Röret och platsen för kyl&frys syns till höger på bilden.

Är det någon som har några kommentarer, eller ideer kring detta vore det väldigt bra!

Ett tredje alternativ är väl att inte ha nån mer ventilation alls (utom de 2x75cm2 som blir via överskåpen), men det kanske känns lite väl riskabelt?
 
  • 20090927_DSC_3066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Familjen Gårder skrev:
...Helst vill vi slippa synliga galler...
Hejsan Familjen, jag har ingen idé men en kommentar:

Om ni nu har kyl/frys som behöver ventilation,
varför får då inte ventilationsgallren synas?

Försöker ni låtsas att ni inte har kylskåp? Är det inte fint?
Alla vet att ventilation behövs, så det är inget att skämmas för.
Är det för fult?

Hjälp mig förstå!

//KoW
 
Hej!

Nej, det är absolut inget vi skäms för..:)

Det är såklart skillnad på vad man tycker är fint, men vi tycker inte att det är fint och ser det väl ungefär som samma sak som att vi försöker dölja alla sladdar till TV och stereo. Alla vet att de behövs också, men vi tycker inte att det är fint, så vi försöker dölja dem.

/j
 
Hemmakatten
Vi har helintegrerade kylar och frysar från AEG med snickerilucka. Vi har 2 stycken frysar (90 cm höga) och 2 stycken kylar (90cm höga). Kylarna är placerade ovanför frysarna. Skåpen går ända upp till taket med passbit. Vi har väl haft detta nu i drygt två år.

Det låter som en likadan lösning som ni har. Skillnaden är att vi inte har några överskåp ovanför kylarna utan det är en passbit som går upp till taket. Själva skåpet där vitvarorna står i är 210cm höga från golv och sedan är det en passbit upp till taket. Köksskåp till kylar och frysar är konstruerade på ett speciellt sätt, vilket alla kökstillverkare borde veta.

I överkant på skåpet (15cm) som är i massiv valnöt är det fräst ventilationsspringor. Inuti själva skåpet så går hyllplanen som vitvarorna står på inte ända bak utan det finns en bred springa. Bakväggen i skåpet slutar en bit ifrån hyllplanen. Detta medför att det finns gott om plats för luften att cirkulera. De enda ventilationsgaller vi har är det som är utfräst ovanför kylskåpen. Vi har ingen ventilation i sockeln. Vi har inte haft några som helst problem hittills, utan menar att det som finns ovanför är alldeles tillräckligt. Vad jag vet så tillverkades skåpen (vi anlitade en kökssnickerifirma) utifrån de krav som tillverkaren av kylarna, AEG, krävde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.