P
Brytaren slår ifrån på Grundfoss vattenpump.

Okay. Det sitter en brytar på väggen i pumphuset där inkommande el går in till pumpsystemet. Denna brytare går vidare till någon slags givare som sitter på ett rör som går från pumpen till en trycktank. Vidare går en sladd från givaren till pumpen.

Då trycket i tanken gått under ca 2 kg så startar pumpen och jobbar på fin fint tills ett tryck av ca 4 kg uppnåtts.

Vid det läget ställer sig pumpen och brummar å det värsta varefter brytaren slår ifrån. Slår man till brytaren brummar pumpen, utan att pumpa något vatten, varefter brytaren på nytt slår ifrån.

Sänker jag trycket genom att spola vatten kan jag starta pumpen på nytt utan problem.

Jag misstänker att givaren inte är helt okay, utan den slår av och på då inställt tryck uppnåtts instället för att slå av helt.

Vad göra?
 
Det du kallar givaren är en tryckströmbrytare. Med till visshet gränsande aannolikthet bryter denna bara en fas när trycket nått 4 kg. I detta läge skall motorskyddet (som du kallar brytaren) bryta strömmen för att skydda motorn mot överhettning. Motorn kan inte startas med endast två faser in, den brummar tills motorskyddet löser ut på nytt.. När trycket sjunker sluts den tredje fasen och pumpen kan startas.

Tryckströmbrytaren skall bryta alla tre faser samtidigt.

Byt eller renovera tryckströmbrytaren.
 
Redigerat:
P
Tackar!

Enkelt match att verifiera genom att mäta med en multimeter. Mätkablage monteras mellan fas och nolla. Tre mätningar. Huvudströmbrytare av mellan varven.

Det är lite äldre grejor så brytaren, som är fjäderbelastad, har nog börjat kärva en aning. Borde vara lätt att fixa.
 
Mät inte under spänning om du kan undvika. Bryt strömmen och ohmmät de tre kontakterna.

F.ö kommer du säkert inte hitta någon nolla i tryckskrömbrytaren. Den har inte där att göra.
Du kan istället mäta mot jord, men jag tycker inte att du skall mäta på detta sätt överhuvudtaget.
 
Redigerat:
P
Mycket riktigt var tryckströmbrytaren trasig.

Efter en del annat nödvändigt avklarat tog jag itu med tryckströmbrytaren. Ett gammalt härk med 3 faser. Brytaren för resp. fas har en plastkrok som hakar på ett metallbleck. Då inställt tryck uppnåtts fälls blecket ner och krokarna dras med.

En av dessa krokar hade dock gått av, vilket medförde att två faser bröts medan den tredje låg på och motorskyddet löste ganska så snabbt ut.

En ny brytare har införskaffats.

Tack SvenD.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.