Hej på er kunniga (och okunniga) hemintresserade människor. Jag har lite köksrelaterade frågor och främst då om kakel. Vi har precis köpt ny lägenhet och köket är fräsch (i princip nyrenoverat) men rätt tråkigt. Ljusgrå luckor och vitt kakel. Så jag undrar:
- kan man sätta kakel ovanpå det eller måste man riva ner allt, och är detta svårt?
- har hört nåt om att man kan måla klinker, låter konstigt i mina ögon, men stämmer det?
 
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för väggar bakom?
 
Ja, man kan sätta kakel utanpå än om jag aldrig förespråkar lager på lager.
Det kan vara supersvårt att riva bort, men också väldigt enkelt.
Har du gips bakom så går garanterat gipsen i sönder och du får fälla in ny gips.
Har du betong bakom är det oftast ett he----e att få bort kakeln.

...och sist... JA , det går att måla på kakel med speciell färg.

Är plattorna hela och fräscha kan detta vara den billigaste och enklaste lösningen. ;)
 
Bonan skrev:
Vad har du för väggar bakom?
Det var en bra fråga... Ingen aning.. Ska försöka ta reda på det!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, man kan sätta kakel utanpå än om jag aldrig förespråkar lager på lager.
Det kan vara supersvårt att riva bort, men också väldigt enkelt.
Har du gips bakom så går garanterat gipsen i sönder och du får fälla in ny gips.
Har du betong bakom är det oftast ett he----e att få bort kakeln.

...och sist... JA , det går att måla på kakel med speciell färg.

Är plattorna hela och fräscha kan detta vara den billigaste och enklaste lösningen. ;)

Oj det låter väldigt invecklat... Vi la kakel i vårt nuvarande kök, men det var ju bara tråkig vägg under så det var inga problem... Hålla på med gips och grejer tror jag verkligen är överkurs för oss hehe... Har du sett målat kakel, jag har svårt att tänka mig att det blir snyggt? Får väl bli tråkig kakeldekor eller nåt istället... Usch.
 
Personligen gillar jag grå luckor och vitt kakel, det har vi, och vårt kök är inte sådär tomt inte. Vattenkokare, burkar, andra pytsar (disk) mm ger en hel del färg.

Men annars kan man väl sätta en glasskiva framför kaklet och ha t ex en tapet i en färg och ett mönster man gillar bakom glaset. Då kan man nog byta färg och mönster också, beroende på hur man fäster skivan förståss.
 
EB skrev:
Personligen gillar jag grå luckor och vitt kakel, det har vi, och vårt kök är inte sådär tomt inte. Vattenkokare, burkar, andra pytsar (disk) mm ger en hel del färg.

Men annars kan man väl sätta en glasskiva framför kaklet och ha t ex en tapet i en färg och ett mönster man gillar bakom glaset. Då kan man nog byta färg och mönster också, beroende på hur man fäster skivan förståss.

Hade luckorna varit liiite mörkare hade det nog varit skitsnyggt, men framförallt är det det helvita kaklet jag är lite allergisk mot. Ja nåt sånt hade ju varit jättehäftigt, men har INGEN koll på hur sådant går till...
 
martina_m skrev:
Oj det låter väldigt invecklat... Vi la kakel i vårt nuvarande kök, men det var ju bara tråkig vägg under så det var inga problem... Hålla på med gips och grejer tror jag verkligen är överkurs för oss hehe... Har du sett målat kakel, jag har svårt att tänka mig att det blir snyggt? Får väl bli tråkig kakeldekor eller nåt istället... Usch.
Har ingen erfarenhet alls av detta tyvärr... men jag kan nog hålla med dig.
Jag har också väldigt svårt att se det bli snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.