Vår friliggande villa har en ganska liten tomt som redan är bebyggd till 20 procent.
Troligtvis får vi inte bygglov för ett garage och vill komma runt med med att bygga en friggebod som garage.

Garage kan aldrig vara tillräckligt stora, sägs det. Men om det inte går på något annat sätt - räcker 15 kvm?

/mixt
 
Ska det bara vara till att förvara bilen utan nått särskilt mekande eller annat förvar så kan de säkert räcka beroende på hur stor bil du har..
bygger du det 5,5*2,5 så kan de ju gå.
Bygg porten så den kommer så nära högerväggen som möjligt så det blir plats att kunna öppna förardörren.

Räknar man på en normalstor bil, t.ex. SAAB9000 så är den runt 4,8 lång och 1,8 bred.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag har förvisso en rätt så stor bil för tillfället men kan ändrar sig från år till år.

Mycket bra tips om hur garagedörren ska placeras.

/mixt
 
5x3 är mitt tips. 5 meter innermått räcker bra om man kan köra bil och inte har extremt lång bil.
 
H
Räknas inte friggebodens yttre mått? i så fal 5 m minus väggarnas tjocklek 2*100 blir 4,80?
 
hokanp skrev:
Räknas inte friggebodens yttre mått? i så fal 5 m minus väggarnas tjocklek 2*100 blir 4,80?
jo det är ytterväggarna men man accepterar en viss felmätning från kommunens sida
 
Mina mått var givetvis innermått :)
 
Måste man ha garage då? Om jag skulle behöva bygga så litet hade jag funderat på carport, och sett till att stolpar inte är ivägen när jag öppnar dörrarna på bilen. DÅ kan man ju faktiskt bygga aningen smalare, och få till ett litet förråd framför bilen.
Byggmax har väl en sådan färdigförpackad produkt tror jag.
 
Du bör inte bygga smalare. Man vill ju gärna kunna kliva ur bilen under taket också.
 
Man behöver väl bygglov om taket är mer än 15kvm? Har för mej att det är så med tak över altaner iallafall.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.