Redigerat:
Länken fungerar inte.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Länken fungerar inte.

//Patrik
Jaa det var väldigt knepigt men döpte om namnet men då råkade jag stava fel ist:D Men nu ska den funka
 
B
någon sorts lamputtag eller uttag.
du har tvåvägsbrytare och envägsbrytare på trådarna
 
byggare henke skrev:
någon sorts lamputtag eller uttag.
du har tvåvägsbrytare och envägsbrytare på trådarna
jaa asså brytarna vet jag men just det jag ringat in är inte likt på ngn av ritningarna för först trodde jag det var dosor men det är det inte då de inte alls är lika.

Har kollat i Elboken flera ggr men hittar ingen symbol som liknar dessa fulingar
 
B
förmodligen är det uttag. dom visar förmodligen att det är från flera håll.
det runda är kopplingsdosa kryss är lamp uttag
 
byggare henke skrev:
förmodligen är det uttag. dom visar förmodligen att det är från flera håll.
det runda är kopplingsdosa kryss är lamp uttag
Ah så trodde jag med ett tag men zoomade in och då brast den teorin för i bild 1 är det inte ett helt kryss om du ser efter
 
Det är lampor eller lamputtag
 
tankade hem programmet och har löst att det jag trodde var uttag var rätt och det andra är lite oklart men i fall 3 så är det en dosa och en lampa men fattar inte hur det är ment med placering av den då den ligger över dosan.

Någon som jobbat med ritläsningar?
 
Man sätter en armaturdosa och sedan ett lamputtag eller armaturdosan och armaturen direkt över dosan.
 
elmont skrev:
Man sätter en armaturdosa och sedan ett lamputtag eller armaturdosan och armaturen direkt över dosan.
Detta blev jobbigt :/

Kan vi köra sån här förklaring ist?:
Kabel från centralen till dosan som i sin tur delar sig i 2 utgående varav ena slingan sitter brytarn på och ett lamputtag och den andre sitter det ett till lamputtag och ett väguttag på?

För jag fattar inte vad som menas med "sitter över dosan" , usch hatar att inte förstå :(
 
H
Alpine19 skrev:
Detta blev jobbigt :/

Kan vi köra sån här förklaring ist?:
Kabel från centralen till dosan som i sin tur delar sig i 2 utgående varav ena slingan sitter brytarn på och ett lamputtag och den andre sitter det ett till lamputtag och ett väguttag på?

För jag fattar inte vad som menas med "sitter över dosan" , usch hatar att inte förstå :(
Är väl mest trolig en takdosa där locket till dosan har ett uttag för takbelysning.
 
Kryssen är symbol för lampa och den andra symbolen är ett utanpåliggande jordat uttag. Lampan är kopplad som trappkoppling.
 
Hur tycker din el-lärare att du skall svara?
 
Tack för att ni försöker men varken ni eller någon annan kan förklara så jag fattar.

Kryss = Ljuspunkt (i know)
Kryss med cirkel = Armaturdosa, ljuspunkt+dosa.

MEN. Vad är skillnaden mellan dom sakern, För mig är det samma sak men fattar inte hur det ska kopplas då jag är lärd att koppla såhär som jag trodde alla gjorde:

............................................__________[Lampa, eller "Ljuspunkt"]
Central-----------[Kopplingsdosa]__________
..............................................................[Strömbrytare]

(Punkterna är ist för mellanrum)

Om någon förstår ritningen kan den snälla snälla rita upp som ovan ungefär så jag fattar kopplingen för jag förstår inte ett dugg :(

Koppla är inga svårigheter men lite svårt då jag inte fattar schemat..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.