Swedbank 3,85% byggkreditiv vilket inte föreföll förhnadlingsbart. Dessutom usla villkor när det gäller räntor när det hela är klart. Blir inte Swedbank trots att vi är kund där idag. Undrar hur de kan ha några bolånekunder övger huvud taget...

HB mycket postitvit. Inte helt klara med procentsats än.

SEB 2,7% samt mycket bra räntor, rörlig 1,2% om vi hade bygget klart idag.

Ska jobba vidare. Verkar ju efter ha läst tråden att det finns en del ytterligare att hämta.

MVH
 
1,69% på swedbank på byggkreditiv, samt låst ränta på tomten separat på 1,39% fram till dec 2010. Verkar ju skilja massor från samma bank men olika kontor. Detta är i Stockholm.
 
J
1,31% får man tydligen på SEB just nu
 
Redigerat av moderator:
Vi har just fått 1,79.
 
1,31?
1,79? Från vemdå?
Och ni menar byggkredidtiv???
DE bästa vi har är 2,8% + 0,75% som man får tillbaka om man väljer SEB sedan...
 
Fått lånelöfte på 4 milj hos Swedbank. Bolånet kommer att landa på ca 3 milj då vi skjuter in nästan 1 milj i insats då bef hus säljs!
Så långt allt gött... men så var det den lilla detaljen med kreditivet! Swedbank tar 3.75 %!!! Blev helt ställd när jag ringde dem dagen efter att vi fått ok (vi glömde fråga detta på mötet med banken).
Vi är helkunder och har alltid skött oss felfritt i alla år. Tror ni att det går att förhandla om det?

Ringde runt lite till SEB och Nordea för att kolla. SEB gav direkt på telefon mellan 2 - 2.9 % beroende på individuell bedömning. Plus 4 000 i uppläggningsavgift samt att de bjöd på 0.75 % på slutliga lånet? Fattade inte det siste egentligen?
Nordea har inte ringt tillbaka...?

Vad gör vi? Det är bråttom också! Glömde jag tillägga det :(
 
Prata med Swedbank att ni fått bud från SEB med mycket lägre kreditivränta! Säg att ni har varit helkunder och skött er felfritt i alla år, så varför denna urusla ränta jämfört med andra banker!???
3.75% känns lite för mycket......

Ger de inte med sig så skulle jag nog ta deras kreditiv allefall (om ni har väldigt väldigt bråttom). Senare när kreditivet ska omvandlas till riktigt lån och jag får dåligt bud är det nog dags att byta bank........


Att SEB bjuder på 0.75% på slutlånet tolkar jag som 0.75%-enheter i rabatt från det officiella räntan.


Lycka till! Skriv gärna hur det gick!
 
Steff76- det där med att SEB bjuder på 0,75% förstod jag så här när jag fick mitt lånelöfte från dem för ca en månad sedan:
Du får en byggkreditivränta på 2,05% + 0,75% avgift och en uppläggningskostnad på 4000 kr.
När du slutplacerar dina lån hos SEB när huset är klart så får du tillbaka de 0,75% du betalt i byggkreditivränta under byggtiden.

Så tolkade jag deras lånelöfte som sagt. Jag gick sedan till Nordea och fick 1,79% utan några avgifter på det. Bara 4000 kr i uppläggningsavgift som man får tillbaka vid slutplacering hos dem. Och förmodligen hade vi kunnat komma ner ännu lägre om man tittar på vad andra här fått.

Jag skulle ringa ytterligare en bank om jag var du...
 
raggis_73 skrev:
Steff76- det där med att SEB bjuder på 0,75% förstod jag så här när jag fick mitt lånelöfte från dem för ca en månad sedan:
Du får en byggkreditivränta på 2,05% + 0,75% avgift och en uppläggningskostnad på 4000 kr.
När du slutplacerar dina lån hos SEB när huset är klart så får du tillbaka de 0,75% du betalt i byggkreditivränta under byggtiden.

Så tolkade jag deras lånelöfte som sagt. Jag gick sedan till Nordea och fick 1,79% utan några avgifter på det. Bara 4000 kr i uppläggningsavgift som man får tillbaka vid slutplacering hos dem. Och förmodligen hade vi kunnat komma ner ännu lägre om man tittar på vad andra här fått.

Jag skulle ringa ytterligare en bank om jag var du...
Hej! Får du tillbaka både uppläggningsavgiften på 4000kr OCH
att du inte behöver betala någon kontraktsränta om du slutplacerar lånet hos dem?
 
Redigerat:
Steff76,

hamnade i samma situation som er, dock 4.10% + 0.5% kontaktsränta.
Jag gick tillbaka till dem med fakta att jag fick 2.14 på en bank i ränta, 2.0% i en annan och bad dem räkna en gång till.

De sänkte inte en enda promille, trots att vi satta in mer än ni och på ungefär samma lånesumma. Vi frågade rakt ut vad det beror på eftersom vi var mycket förvånade över resultatet, men fick inget svar.

Det tog ungefär 2 timmar att byta till SHB, som gav os 2.0% + 4000kr. Dessa 4000kr kan man säkert diskutera bort senare, då vi inte aktiverar vår byggkrediti förrän i november. Detta fick vi utan att ha kundhistorik på SHB, utan vi tog bara med lönebesked och kontoutdrag på våra tillgångar.
 
Ja, vi håller på att utforska andra banker just nu...
Swedbank har tydligen ändrat sig och ska ha 2.75 % i kreditiv ränta + 0.5 % i kontraktsränta.
Tidigare var det 3.75 % !!?
Vårt förtroende sjunker drastiskt för denna bank hela tiden trots att vi haft dem i alla år...

Ska försöka få till lönelöfte och en betydligt lägre kreditiv ränta hos någon annan nu.
Verkar iaf som de andra har lite vett ! SEB t e x "bjuder" på sin kontraktsränta på 0.75 % om man placerar bolånet hos dem. Det är värt rätt mycket pengar i sig på 4 mille!!
 
Vi har alltid varit kunder i Swedbank och hade tidigare vårat bolån där. Nu har vi sålt huset och ska bygga nytt. Vi fick en chock när Swedbank erbjöd oss 3.85% på kreditiv. Vi tyckte det lät mkt o då gick de genast ner till 3% .Vi sa då att Nordea erbjöd 1,69%. Det trodde de inte på, så jag ringde direkt och kollade upp det .Det stämde såklart.
Eftersom vi är totalkunder på Swedbank så varken orkade vi eller hann att byta bank. Men vi gick därifrån med en ränta på 2.0% :)
 
Hej.
Någon som vet vad SEB har för tidskrav på att betala av topplånet?
Nordea har 15 år....

Mvh,

Rebmic.
 
Nu har jag lite nya erbjudanden att gå på...

Nordea erbjuder oss ett byggnadskreditiv på 2.2 %. Ingen kontraktsränta och inga uppläggningsavgifter för förhands och slutvärdering.
M a o ett bra mycket attraktivare bud än Swedbank!

Idag kontrade dock Swedbank med att sänka från 2.75 till 2.15 %. De vill ändå ha kvar sin kontraktsränta men betalar tillbaka uppläggningskostnader vid slutplaceringen av lånet (4400 kr).

Vi har så svårt att räkna på vad detta gör för oss i riktiga pengar?

Vad tycker ni vi bör göra?
 
Jag antar att Swedbank för att du ska få tillbaka uppläggningskostnaderna kräver att du placerar det slutliga lånet hos dem. Detta försämrar ditt läge vid en förhandling om den räntan, som är mycket viktigare.

Nordea erbjudande ser betydligt bättre ut, så vida inte de har villkor du inte skriver ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.