Jag har ett relativt litet garage ihop med huset med plats för en bil.
I garaget finns en golvbrunn och en vattenkran som används för att tex tvätte bilen på utsidan (obs aldrig i garaget).
Fick en lite synpunkt om att belysningen i garaget inte håller tillräklig IP-klassning då IP 20 inte räcker om man har vatten och avlopp i garaget...
I garaget finns ett direktverkande element och utrymmet är absolut inte lämpligt att spola vatteni och jag skule inte komma på tanken at göra det.

Behöver jag byta ut armaturerna???
 
Det är lokalens NORMALA användning som avgör vilken IP-klassning som ska gälla.
Jag förstår att man inte sprutar vatten inne normalt och då räcker IP 20.
Det finns en gammal uppfattning att golvbrunn skulle vara det samma som högre IP men det är inte korrekt. Så i ditt fall räcker IP 20.
 
Efter att ha sett garagetak börja läcka in regn utan att det upptäcks direkt så tycker jag att IP21 kan vara på sin plats. Det beror på takkonstruktionen förstås.

Platta !"#%" tak borde förbjudas.
 
elmont skrev:
Det är lokalens NORMALA användning som avgör vilken IP-klassning som ska gälla.
Jag förstår att man inte sprutar vatten inne normalt och då räcker IP 20.
Det finns en gammal uppfattning att golvbrunn skulle vara det samma som högre IP men det är inte korrekt. Så i ditt fall räcker IP 20.
Låter bra!

Vill komplettera med fler armaturer och dom måste få plats mellan porten och taket.

Nån mer som kan verifiera detta så jag inte köper saker som inte är godkännda!?


petersv skrev:
Efter att ha sett garagetak börja läcka in regn utan att det upptäcks direkt så tycker jag att IP21 kan vara på sin plats. Det beror på takkonstruktionen förstås.

Platta !"#%" tak borde förbjudas.
HeHe!

Vårt tak är upphöjt efter läckage...
...men hos oss hade det tydligen inte läckt in vid belysningen utan rätt in i elcentralen!?!
Ser lite rostigt ut och fuktskadat när man tar bort plåtkåpan över centralen... ;)
 
Då borde ju IP20 räcka gott och väl.
 
Annars har Clas rea på IP65-armaturer just nu (D+F-märkta) för 200:-
http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3357

Har precis monterat 3 st i stallet. Går att fästa på bärlina. För montering i tak används en metallbygel som armaturen hakas fast i - smidigt men tål nog inte att man hänger alltför mycket julpynt i... Anslutningen är en annan brist: finns bara på ena sidan och i form av en alltför klen sockerbit som inte sväljer EKLK eller annan kabel med biledare. Det följer dock med 2st förskruvningar (vilket är ett stort plus jmf med gummimembran o dyl) så den är ju tänkt för vidarekoppling.
 
IP 20 Räcker
 
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.