Tjipp!

Har tagit in offert från ett antal företag, men änsålänge har bara en svarat med fastpris.
Jobbet är att installera en undercentral i garage, samt dra matarkabel i befintligt rör från fasadmätarskåpet.

Arbete och material: 25.000kr ink moms.


Verkar inte det galet?
Vad jag kan få ihop...
en central (3000kr?)
JFB som brandskydd i fasadm.skåpet (1500kr?)
matarkabel ca 30m (1500kr?).
övr. material såsom klammer etc etc... (1500kr?)

Totalt då 7500kr material!

Firman tar ca 500kr/h för arbete.. innebär det att de tänkte lägga ca 35h på att skruva upp skitet?


Något jag missar?
Spontant känns det som om att de inte vill ha jobbet...
 
Ett sånt litet jobb är alltid billigare att få gjort löpande om du har en bra elinstalltör.

Skulle uppskatta att han ligger lite i överkant men det framgår ju inte hur stor centralen är.
 
Om det är en seriös offert skall givetvis materialet också finnas specificerat (om du nu väljer att köpa materiel därifrån). Jag noterade att du satt frågetecken efter priserna.

När det gäller tidsåtgången, fråga om det är rimligt... de flesta tar ju i lite extra för att gardera sig men ifrågasätter man det hela med lite fakta så brukar de flesta titta en gång till och skära av lite timmar. Andra viker inte en tum utan hävdar att de har varit snälla. Och vad har de egentligen att förlora? Kan kunden nada om vvs så får man avgöra om man ska tro på det hela eller välja någon annan.

/Henrik
 
Mikael_L
Verkar helt galet ...
T.o.m halva beloppet känns lite saltat.

Om det nu inte finns några omständigheter som du inte nämnt.


Förövrigt, behövs det en verkligen JFB i mätarskåpet som brandskydd?
 
Jag tror att du är lite optmisitisk på materialpriset. Det går nog att få prylaran till det priset om du räknar med priset på nätet. men om elfirman säljer material så bör du räkna med kanse dubbla priset, ev 3 gånger nätpriset.

Då blir totalnotan fortfarnde hög, men kanske inte uppseendeväckande hög.

Låter du en trovärdig elektriker göra detta på löpande räkning så blir det nästan säkert avsevärt billigare.
 
Redigerat:
H
Gjorde samma sak till mitt garage. jag fick dessutom all el dragen i garaget + 2 3-fas uttag, 8 dubbla lysrör och rätt många vanliga uttag kompleet med allt material och arbete, 25000:- Så nog är din i överkant.
Tycker nog priserna på ditt material verkar OK. Skulle uppskatta c:a 8 timmar för arbetet. Koppla ihop UC med JFB samt dina säkringar tac 2 timmar. dra kabel kanske 3 timmar och inkoppling 3 timmar.
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Mikael_L skrev:
Om det nu inte finns några omständigheter som du inte nämnt.
Sånt som du inte skriver om men som påverkar priset en hel del är ifall det ska dras el, vägguttag och lyse.
Men du har skriivit endast UC och matarkabel, så jag har tolkat dig på orden.
 
Jag hoppas du får ner priset till åtminstone hälften, det känns fel att kasta +10kkr i gapet på oförskämda ockrare.
 
Tack för alla svar.
Jo, det är precis som ämnet lyder.. bara undercentral, jfb och matarkabel.

Centralen är en av enklaste variant med huvudbrytare, jfb och 10st 10A säkringar.


Visst ska det även installeras 10st lysrör + strömställare och nåt vägguttag, men jag vågar inte nämna hur mkt de skulle ha för komplett installation.... :p
 
H
Samma typ av installation som jag gjorde. Jag hade även belysning i underslaget samt skymningsrelä, 25000:- var dock 2004 men lägg på 20% så borde det stämma med dagens prisläge.
 
Hej
Jag är installatör jag fixar det för 6000 kr är det okej
Mvh tille
 
Den elektrikern har nog svårt att räkna hem några jobb i dessa tider .

Man kan inte skylla honom för att dumpa priserna.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.