v-g skrev:
Jo men plana går ju inte sönder om de inte fryser ;)
Hur skulle dom frysa? Normalt kör man ju glykolblandning i både plana och vakumrör? :cool:
 
Hej !

@ Jonas Olofsson

Ett tomt rör kostar ca. 200 Kronor. Vissa rör passar ofta till olika modeller. ... t.ex. 58*1800 rör kan användas till olika solfångar modeller.

Annars kan man väl bestäla tomma rör hos leveratören.

@ cem77

Ja, det med glykolblandningen stämmer, men om man t.ex. har en vakuumrör solfångare med heat-pipe rör kan även heat-pipen frysa sönder om glasröret har gått sönder och man inte byter/reparerar detta.

Har man en U-pipe solfångare har man glykolblandningen även i U-röret.
 
Ewald skrev:
Har man en U-pipe solfångare har man glykolblandningen även i U-röret.
Dom heatpipes jag sett använder olja som medie för att klara höga temperaturer. Brukar liggar på över 150 grader vid drift som sen växlas över till vatten.
 
Hej !

Tror inte att man har olja i en heat-pipe. Olja kondenserar inte vid normala temperaturer.

I U-pipe system har man ofta Tyfocor.
 
Oops....

tror inte att man har ojla i en heat-pipe. Olja kondenserar inte vid normala temperaturer.

I U-pipe system använder man ofta Tyfocor.
 
Själva definitionen på heatpipe solfångarna är ju att det är individuella rör där någon vätska förgasas och sedan stiger upp och kyls ner i toppen på röret. Överföringen till det Tyfocor baserade bärarmediet sker sedan utan vätskekontakt och du kan byta individuella trasiga rör utan att tappa systemet.
Om då ett vacumrör på ett heatpipesystem går sönder så spelar det väl ingen roll om det skulle kunna frysa? Röret är ju ändå trasigt. Dessutom förstår jag inte varför det skulle öka frysrisken för att vakumet har försvunnit?
 
v-g skrev:
Jo men plana går ju inte sönder om de inte fryser ;)
Har sett plana frysa sönder.
 
cem77 skrev:
Dom heatpipes jag sett använder olja som medie för att klara höga temperaturer. Brukar liggar på över 150 grader vid drift som sen växlas över till vatten.
De använder inte olja. Någon har kanske provat att ha olja som överföringsmedie i cirkulationskretsen. Men det finns ingen anledning.
 
@ cem77

Ja, det med glykolblandningen stämmer, men om man t.ex. har en vakuumrör solfångare med heat-pipe rör kan även heat-pipen frysa sönder om glasröret har gått sönder och man inte byter/reparerar detta.

Har man en U-pipe solfångare har man glykolblandningen även i U-röret.[/QUOTE]

Ja det där lät lite konstigt.

Skulle man ha rent vatten, ja. Och själva heatpipen i ett heatpiperör kan inte spricka.
 
Redigerat:
Jag kör heatpipe vacuum. Mest för platsens skull, vinkeln mot solen och kompassriktning (ej riktigt söderläge) mm.. Kunde annars haft plana.

Har aldrig haft några löv som fastnar.

Snö var det 2 dagar förra vintern på dem. Antingen smälter det av vid riktig vintersol. Eller kan man som jag ta en sopkvast o dra av det. Tar 2 minuter.

Nackdelen me de plana vad jag sett är väl som sagt vinkelläget, söderläger. + har sett alger på, vilket isolerar, och beläggningar i som isolerar. Det är ju mindre bra.
 
Smartgökar som inte kan läsa och förstå ironi, plana solfångare liksom, heatpipe och vakumrör fryser såklart sönder om man INTE har glykol i dem, har man det så ska det en vargavinter till innnan de fryser.

Tappade system är enligt min lärobok om SF något som hör till det förgångna dessutom helt värdelöst iom att frosten överlappar säsongen senast idag fick jag 70 grader och ändå frost på morgonen.
 
Iom att jag har ett styrsystem som skickar upp värme från tanken till solfångarna när tempen där uppe är under +5 och som ej går att stänga av så tömmer jag ut mitt system mellan nov-feb då jag inte får in något ändå pga lokala förhållande. Hade glykol första året men efter partiell förångning i kombination med för litet exp.kärl då säkerhetsventilen löste ut och det stänkte glykol lite varstans så skippade jag detta. Har sett att det rekommenderas att glykolen byts vartannat-tredje år pga att att den kan bli skadlig för kopparn(?) . Då tappar jag hellre ut vattnet på hösten o slipper kladdet o kostnaden med glykolen. Sen är det bara att på våren koppla på vattenslangen, stänga några väl placerade ventiler växelvis och på så sett fylla på systemet genom att släppa ut luften via säkerhetsventilen. Driftklart på 5-10min. I stort sett ingen efterluftning behövs.
 
Jag tycker att både plana- och vakuumrörssolfångare är bra men föredrar först och främst vakuumrörssolfångare med heatpipe som inte är ihopmonterade när man köper dom.

- Lätta att montera
- Liten vindlast vid stående installation
- Höga temperaturer
- Billiga reservdelar
- Lätt att byta rör om det skulle behövas ("torr" anslutning)
- Vakuumrörssolfångare med heatpipe är som "gjorda" för partiell förångning


Vissa misstänker att det kommer bli svårt att få tag på delar till en vakuumrörssolfångare om tex. 15 år då företaget man har köpt solfångaren av eventuellt har gått i konkurs, tror dock inte det kommer bli så om man köper "rätt" solfångare. Tex solfångare som har rör med "standardmåtten" 58mm x 1800mm, det tillverkas flera tusen sådana rör per dag, så lär knappast bli något problem med reservdelar i framtiden, om det skulle behövas.
 
Tydligen passar också rören mellan märkena rätt bra. Troligen är det mer eller mindre en fabrik som spottar ut dessa rör.

Vore ju iofs inte dumt om det blev en standard som alla följde.
 
plana kan väl inte gå sönder lika lätt som rör...
man kan visst gå på plana solfångarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.