Jag har gjort nåt verkligt dum, nämligen glömt dra trefas till bastun på övervåningen. :-/

Så nu funderar jag på att ha en vedeldad bastu istället. Dock har jag lite frågor och vill gärna ha reflektioner om vedeldade bastu agregat.

1 Vilka krav finns i form av brandsäkerhet?
2 Kan en skorsten gå i 43 graders vinkel ? (Kan på detta sätt få skorsten att komma upp ur taket närmare åsen så att den inte ser ut som ett sugrör)

 
Vore det inte lättare & billigare att dra trefas till bastun i efterhand? ???
 
Jo det är ett alternativ, men då vi har centralen i andra änden av huset så blir det en svår dragning.
Inomhus dragning är omöjligt om det skall vara dolt. Inte ens bakom lister kommer det gå.
Det bästa alternativet är utomhus och det blir till en vedbo vi har. För detta kommer det gå åt 70 meter trefas utomhus kabel och då vi har liggande panel kommer det bli en hel del jobb.

Har jag all el/vatten/värme dolt idag vill jag inte förstöra det hela pga min blunder.
 
Ps såg att mitt senaste inlägg kan tolkas som om jag tänker riva panelen :surprised:
Riktigt så svårt blir det inte utan det räcker med att jag tar bort knutbrädorna.
 
Det är väl egentligen inget att fundera på, vedeldat är så oändligt mycket trevligare än el :D

Kolla med skorstenfejarmästaren, han/hon borde kunna svara på det här med säkerheten. Egentligen kan det väl inte va nån större skillnad på en kamin i vardagsrummet och en bastukamin?
 
;D Håller med dig Frasse, vedeldat är verkligen mycket mysigare.

Dock så ser jag en stor skillnad mellan bastu och vardagsrum. I vardsrummet sitter det troligtvis gips mot bastuns panel.

Nackdelen är dock att det inte kommer finna timerfunktion, men samtidigt så har jag billig ved så man får väl elda lite tidigare.
 
Man kan ju tänka sig någon form av keramiskt material, alternativt mineritskiva precis vid aggregatet. Så har vi gjort på landet och det funkar fint.
Det är ett vanligt trähus där en del används som bastu och den går ofta och länge.
 
Och det där med timer, då tappar du förberedelsefasen med en tändabrasapilsner. Inget är som väntans tider.
;)
 
Soren skrev:
Vedeldad bastu är ju finfint...

Måste du dra 3-fasen från en vedbod?
Går det inte att ta ut ledningen från centralen, gå runt huset på utsidan och in i bastun...
... eller... dra ledningen från centralen och upp på vinden och sen ner ditt det skall? Då slipper man ha den på utsidan :-/. Det måste ju finnas en enklare lösning än en skorstenbygge ;)
gaia
 
Soren, Gaia: Jo det vore toppen om jag kunde dra den på vinden men huset är byggt i vinkel och det är tak till nock så det finns ingen vind.
Jag hade tänkt dra den på utsidan, gräva ner den och sedan låta den gå in i centralen.
Men då vi har lagt sten runt huset skulle jag få bryta upp ganksa mycket av denna sten. Sedan kommer problemet med att komma in till centralen och liggande panel är som sagt inte så kul då.

Så här ser jag det efter att ha kollat runt lite
Ved
Fördelar: Högre mysfaktor, billigt då jag har tillgång till ved, vid ev strömavbrott har man ännu en värmekälla.

Nackdelar: Timerfunktionen uteblir, håltagning för skorsten innebär alltid mer risk för läckage, dyrare med skorsten än med elkabel.

 
No ja, med så mycket krångel så skulle jag faktisk bygga en separat bastu-stuga med vedeldat ugn på tomten om det går. Ännu högre mysfaktor och kanske biligare än ny skorsten i huset? Nu vet jag inte om det passar på ditt tomt ( är det mitt i villaområdet eller skogstomt?) . Att släpa veden in och upp i huset och askan omvänt, planera bad en bra tid innan = bäddar för att det blir sällan använt :-/. Fick en tips av en Finländare ang. bastu " köp en snabb bastuaggregat så du kan basta inom en halvtimme så kommer du att basta ofta, annars blir den sällan använt" och det ligger mycket sanning i det ;). Annars kan en vedeldat bastustuga och trädgårdsslang vara en rätt exotisk lösning ;) om huset står på rätt plats ;)
gaia
 
Visst är det lite mer pyssel med vedeldat när det gäller pasning städning mm. men det är värt det. Jag brukar ladda eldstaden med ved och en full vedkorg i närheten när jag städar efter förra badet. När lusten faller på så är det bara att sätta till en tändsticka och vänta (40-50 min) så är det klart. Jag kör vedeldat och bastar ca 2 ggr/vecka.
 
Funderde rätt mycke på ved när jag byggde bastu för några år sen, inte minst pga jag bor i luleå och har bastun mot en yttervägg. med facit i hand är jag mycket nöjd med el. När jag far på hockeyträning med grabben drar vi på aggregatet sen har vi varm bastu när vi kommer hem.
Livskvalite utan stor insats.

Cave
 
Titta på följande sida för att hitta en del information.

http://www.tylo.se/page/1/212.html?15233

Titta också vidare under -support -downloads för installationsanvisningar med en hel del information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.