Hej.

Vi (jag min sambo och dotter) funderar nu på att bygga ut vårat hus som är ett äldre torp uppsatt där det står nu i början av 1900 talet. Torpet är på inga sätt orginal invändigt men det består idag av en centralt placerad mustock/vedeldad ugn. Denna i natursten uppmurade delen är ca 2,5x2,5 m och står centralt i huset. Huset har torpargrund, ytterpanel är trä (Under ytterpanelen sitter vindpapp och under den är det liggande plank)., eternittak med det gamla spåntaket under. Huset i övrigt är på ca 85m2, 1,5 plans hus. En nybyggd vägg/hall med gipsplattor (byggd i början på 90 talet) resten av huset har tretex ( ? stavas det så?) på väggarna. Vi eldar i en kamin och kompletterar detta med el-oljeelement i två rum där nere och på ovanvåningen.

Våran tanke är att få ett arkitektritat förslag på utbyggnad. Men behöver lite tips hjälp hur vi ska tänka med den nya delen.

Hur bygger vi bäst den nya grunddelen? Fortätter man med torpargrund eller gjuter en platta?

Värmen behövs ses över i den gamla delen samtidigt som den nya byggs.
Funkar det att sätta in ett vattenburet värmesystem med vattenmantlad kamin eller kaminer, + ev solpanel. Det känns (på vintern iaf) som den gamla delen behövs göras lite varmare. Det drar ganska rejält från golv och väggar. Hur görs detta bäst för att inte förstöra grundstommen i huset. Går det att isolera torpgrunden eller på något sätt minimera drag?

Sen tar vi tacksamt emot bilder på utbyggda mindre trähus. Vi funderar på att eventuellt bygga i någon alternativ paneltyp med. Vi vill iaf inte bygga ut med en ny del som inte harmoniserar med det äldre.

Som sagt så tar vi gärna emot tips på hur man bygger ut med vettiga lösningar på ventilation, grundtyp, värmesystem och isolering.

Vi är precis i början på vårat planeringsarbete och frågorna är nu ganska grova :) milt sagt.
 
Botanisera i alla trådar här i forumet och använd sökningen så hittar ni mycket matnyttigt!
 
Beträffande isoleringen uppnår ni bäst resultat genom att montera ner befintlig panel. Framför hela fasaden (inklusive framför trossbotten och mellanbjälklag) lägger man heltäckande vindtätt skikt från topp till tå. Först då kommer man åt draget. Komplettera gärna med invändig tilläggsisolering någon decimeter. Men nöj er inte med BARA det!

Kostnad för gjuten platta är jämförbar med kostnaden för torpargrund. Om ni överväger golvvärme på bottenvåningen kan det vara en fördel med samma grundläggning i hela huset.

Vattenburen värme via golvslingor eller radiatorer ger er fler alternativ att välja på när ni nu och i framtiden bestämmer värmekälla. Är befintliga rökgångar och eldstäder godkända bör ni absolut behålla dem i brukbart skick, åtminstone som komplement eller reserv.
 
Jag har sagt det förrut. Jag tycker inte att gjuten platta hör hemma i byggnadsvårdsammanhang. Att smacka på isolering invändigt på väggarna skapar fina förutsättningar för etablering av "mus-hilton". Det är svårt att få igen den kostnaden, om man inte bor i norrbotten. Lägga krut på vindtätning, Ja. Isolering av vind och fylla på alt. byta isolering i golvbjälklag, javisst. Men tätar man sitt gamla hus för mycket så att självdraget inte fungerar så fungerar inte heller vedspisar mm. Golvvärme går fetbort i byggnadsvård. Tycker jag.
 
Vi talar om ett gradvis påbyggt plankhus. Inte om ett orört 1600-talshärbre... :D
 
Det stämmer som billy säger att det är ett gradvis renoverat torp. Så orginalskick är inte det som eftersträvas på renoveringen men gärna med material som andas och inte ger ett "konstgjort" innerklimat med ventilation och luftvärmepumpar etc.

Tack för tipsen beträffande isolering. Vad jag sett sitter där vindpapp under ytterpanelen och jag tror att där blivit tillagt isolering invändigt. Men tyvärr har vi en del möss som trivs där. Så tanken är att det skall ändras om/när vi börjar bygga ut.
 
Jag betonar att jag tycker en del när det gäller byggnadsvård. Om man vill renovera sitt torp och ta till sig gammal kunskap i kombination med nya material så är det suveränt. Men man behöver inte ha en betongplatta i sitt torp! Ett plankhus(?) är väl värt att ömt bevara/renovera och ingen vet väl riktigt var man skall landa när man talar om originalskick.
 
  • Gilla
Daniel Antonsson
  • Laddar…
Det fina med byggnadsvård är ju att det kan bli ganska billigt - man går varsamt fram, återanvänder, skalar av och hittar det gamla, kompletterar (fyller på sågspån i bjälklagen etc) och gör bara det som behövs. Funkade det för hundra år sedan så funkar det nu, om än lite modifierat för nutida behov.
 
En klok byggnadsvårdare väjer inte för ny teknik. Som du redan märkt är "betongplatta" ett tabuord i branschen. Men få höjer på ögonbrynen när någon bygger ut ett torp med krypgrund av murade lecablock!
 
Din beskriving av huset är 100% med våran, och vi ska också bygga ut.
När det gäller vinddraget så är det lite kluvet, bra med ventilation - man får väldigt lite radon ! men det är ju tofflor på redan vid November.
Som planen ser ut för oss så kommer vi att göra en ganska så stor utbyggnad så vi kommer (nog) att köra med vattenmantlad kamin med inbyggd acc. och köra det vattnet i vattenburet system, men bara i den nya delen. Den kostar lite väl mycket att dra runt det i gamla delen. En lösning man kan göra är att köra med en konvektor så att man gör om det varma vattnet till varm luft. Det finns snygga varianter som sitter i väggen, d.v.s. det enda man ser är några smala "slitsar"

Något som vi ska prova för att "få ihop" husen är att antingen köpa beg. tegel till nya delen eller byta tegel på gamla delen, samt att försöka matcha ihop panelen och fönster. Gamla dörrar etc är ett måste, helt vansinnigt att ha nya MDF dörrar i ett gammalt hus. Både inomhus och ytterdörrar. råspont istället för gips till några rum etc.

Men vi bor inte i ett museum, vi har både TV och toalett.
 
Det jag funderat på med värmesystemet är om det nu skulle vara lönsamt att sätta in acc. tank ( för som jag ser det har det många fördelar) går det då att utnyttja krypgrunden till rördragning för inkoppling av element. För som tanken är för tillfället kommer vi sätta in en ny varmvattenberedare och hydropress till brunnen och dessa kommer antagligen sättas i boden som står ca 2 meter från huset. Därför borde man väl kunna bygga upp det vattenburna värmesystemet från denna del också.

Tallmilan det låter ju intresant det du nämner med inbyggd acc tank men hur pass flexibla är de? Tänker mest om man vill koppla på andra värmekällor på den i framtiden, solpaneler etc eller vad de nu hittar på.

De konvektorsystemet du nämner använder det mekaniska fläktar? Är själv lite rädd om den tystnaden vi har i huset och på tomten.
 
billy_baver skrev:
En klok byggnadsvårdare väjer inte för ny teknik. Som du redan märkt är "betongplatta" ett tabuord i branschen. Men få höjer på ögonbrynen när någon bygger ut ett torp med krypgrund av murade lecablock!
Jo det är konstigt att det är OK att ha toalett vilket innebär ett helt nytt rum i ett 1700-tals hus och "platsbyggt kök" med alla finesser och ugnar, men inte betongplatta, är det bara för att man inte dras med alla problem som man historiskt har haft ? (dragiga golv)
 
Ticke skrev:
Det jag funderat på med värmesystemet är om det nu skulle vara lönsamt att sätta in acc. tank ( för som jag ser det har det många fördelar) går det då att utnyttja krypgrunden till rördragning för inkoppling av element. För som tanken är för tillfället kommer vi sätta in en ny varmvattenberedare och hydropress till brunnen och dessa kommer antagligen sättas i boden som står ca 2 meter från huset. Därför borde man väl kunna bygga upp det vattenburna värmesystemet från denna del också.

Tallmilan det låter ju intresant det du nämner med inbyggd acc tank men hur pass flexibla är de? Tänker mest om man vill koppla på andra värmekällor på den i framtiden, solpaneler etc eller vad de nu hittar på.

De konvektorsystemet du nämner använder det mekaniska fläktar? Är själv lite rädd om den tystnaden vi har i huset och på tomten.
1. Acc tankarna har in lopp och utlopp som vanligt och de kan ju kopplas hur du vill, men de har nog inte hög och låg temp slingor så att man kan koppla in solpaneler rakt av. Men det går ju att fixa, antingen själv eller de små företagen som tillverkar dessa. Men det är nog dags att göra en uppdatering, det kan ju ha skett något på de tre åren sedan jag kollade sist.

2. Den har nog mekaniska fläktar och det är en mycket intressant sak du tar upp, har inte tänkt på det.
 
Betongplatta är inte en problemfri konstruktion. Det är inte heller torpargrund. Många renoverar sin torpargrund genom att fylla den med frigolit och betong och lägger värmeslingor för att sedan toppa med ett trägolv. Den typen av konstruktion tror inte jag på i det långa loppet. De flesta 1700-tals hus har inte mycket 1700-tal kvar. Alla hus moderniseras. Samhället ställer dessutom krav på permanentboende, såsom fungerande VVS och avloppssystem. Som byggnadsvårdare får man göra det bästa av situationen. Och ja, Billy, våran utbyggnad fick en torpargrund av natursten. Att som Tallmilan säger, att få ihop sina bitar på ett bra sätt och att hitta på lite osynliga lösningar är ju en härlig utmaning att möta och lösa små problem när man måste möta moderna krav i boendet. Man behöver ju inte proppa köket fullt av flaschig köksutrustning. God mat sitter i huvudet och i händerna.
 
Golvvärme funkar bäst ihop med klinker, natursten eller tegel. Brädgolv (eller ännu värre plankgolv) ovanpå blir inte helt lyckat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.