Hej,
Jag heter Niclas och är ny på detta forum... dessutom orutinerad vad gäller el och värme och skulle därför tacksamt ta emot lite hjälp.
Jag har startat upp stora renoveringar i mitt hus där jag f.n känner mig kluven inför vilka elradiatorer jag bör byta till. Idag har jag Siemens 380V bimetall-radiatorer - insatta 1977 när huset byggdes. Dessa drar mkt el samt knäpper och bankar..
Jag bor i en 1 1/2-plans Onsala villa på ca.180m2 där jag på bottenvåning har en "icke-fungerande kakel-ugn, elradiatorer samt takvärme. På övervåningen finns endast elradiatorer.
Min plan är att köpa mig en luftvärmepump.. troligtvis Mitsubishi Qheat 630 placerad på bottenplan. På övervåning har jag tänkt att sätta in en bras-kamin (för både värme och mys-faktor) samt nya el-radiatorer i hela huset. Idag finns totalt 7st radiatorer.
Jag har nu hittat ett antal märken via nätet.. bl.a Zebra Smart - Tego roundline, Glamox samt Adax Neo... och är väldigt osäker på vilka som är bra och prisvärda? Det kanske finns ytterligare märken ? Önskemålet är att det redan från början finns elektrisk termostat inbyggt i elementen. Har inte tänkt att köpa central-styrt system pga att det verkar ologiskt att element i ex. undervåning justerar värmen för ett rum på övervåning..
Totalt sett har jag relativt god öppen planlösning i huset och rummen är rätt stora.
Tacksam för hjälp !! :cool: / Niclas
 
ofta är det inge fel på de gamla brödrostarna man har. det är bara termostaterna som är dåliga.

om du köper nya radiatorer så får du bätte termostater m.m. men det hjälper inte så mycke.

det man ska eftersträva är att radiatorerna ska samarbeta, vilket dom bara kan göra om flera radiatorer är kopplade till en termostat.

det finns extärna reglersystem att köpa som gör att du kan andvända dina gamla radiatorer & får dom att styras via en mordern termostat & desutom få strömen pulsad till radiatorn så den värmer lite hela tiden iställer för mycke & inget som den gör idag.
 
Jag skulle rekommendera NOBÖ eller ADAX, troligtvis dom bästa på marknaden.
 
Hej Carlman,

Tack för svaret ! :) Hade mina radiatorer sett lite trevligare ut så hade jag behållt dem och endast uppdaterat med nya termostater.
Kan du utveckla varför man ska eftersträva att radiatorerna ska samarbeta ? Vad jag sett o läst via nätet är att det kan vara till nackdel med en centralenhet... där temperaturen på elementen justeras till samma... jag kanske vill ha kallare i vissa rum där jag sällan vistas.. och därför känns det mer logiskt att man reglerar vart och ett av elementen.
Ytterligare en fråga: Om jag nu köper nya radiatorer.. finns det inte redan inbyggt reglersystem och termostat i radiatorerna som gör att man får strömmen pulsad, för att inte råka ut för mycket o ingen värme som jag har idag ?
 
  • Gilla
rwidlund
  • Laddar…
Hej Elmont,

Tack för svaret ! Känner du till Tego Roundline ? Just nu står jag i valet o kvalet vilken som har de vettigaste funktionerna mellan Tego Roundline och Adax Neo ? Vad gör Adax och Nobö till det självklara valet?
Storleken på rum är bl.a ett på 35m2 (här kommer även finnas en bras-kamin) , 24m2 ( i detta rum finns 2st radiatorer idag under vart och ett av mina 2 fönster ) , övriga 4 rum är ca 10m2 / rum.

MVH. Niclas
 
Alla moderna kvalitetselement pulsar ut strömmen och ger en mycket jämn värme. NOBÖ har ett bra system för central styrning är man sänder signaler från centralenheten till respektive radiator. Men jag anser att man med dom moderna elementen har rätt lite att vinna på en central styrning. Styrsystemen är relativt dyra och är knappast ekonomiskt försvarbara. Vill man ha flera element i samma rum som samarbetar kan man sätta ett element som styr andra "slavar". Men i "normala" bostäder skulle jag ändå sätta element med individuella termostater för har man flera element som styrs av ett blir alla "slavarna" kalla om du får fel på masterelementet.

Jag har lång erfarenhet av div element bla. Tego och min erfarenhet av Tego är inte den bästa, jag har fått göra många långa resor för att byta termostater och slutade för några år sedan att använd dom.
Både ADAX och NOBÖ är dom fabrikat som jag genom åren haft minst problem med och dom få gånger det har strulat har det aldrig varet problem med garantier. ADAX som jag använder mest har beteckningen VL eller VP där VL är en låg modell och VP lite högre men kortare. Om huset är normalt isolerat beräkna 60-70W/m2, det är bättre att ta till lite i överkant med effekt då blir elementen lite svalare.
 
Redigerat:
Hej Elmont,
Tackar för ett tydligt o bra svar :)
Jag har hört att det är viktigt att radiatorn i respektive rum har tillräcklig storlek/kapacitet för att ge en jämnare värme. Vad är rätt att utgå ifrån... är ca.70W/m2 ett bra utgångsvärde ? eller hamnar jag på marginalen då ?
MVH. Niclas
 
Med 70 W ligger man på den "säkra sidan" om man har ett "normalt" hus.
 
Hej Elmont!

Super-nöjd med dina svar !! Tack.
 
CarMan skrev:
det finns extärna reglersystem att köpa som gör att du kan andvända dina gamla radiatorer & får dom att styras via en mordern termostat & desutom få strömen pulsad till radiatorn så den värmer lite hela tiden iställer för mycke & inget som den gör idag.
Lite utanför trådskaparens ämne vill jag ställa en fråga som gäller gamla diretktverkande elradiatorer från 1970-talet. Vi har två radiatorer i ett rum varav den ena termostaten är sönder, den saknar strömtillförsel. Kan man köpa en extern termostat som trots fel på strömtillförseln styr just dessa två radiatorer? I så fall, vilken ungefärlig inköps- och installationskostnad?
 
är endast termostaten trasig går den att kopla förbi
 
om man har flera radiatorer i samma rum så är det en fördel om du andvänder alla , istället för att en ska så o vräke på, o den bredvid knapt göra nått.

sen är det så att termostaterna ofta sitter långt ned på elradiatorer, vilket gör att dom sent relerar när man är många i rumet eller tänder en brasa, här kan en centralt plaserad tempgivare för detta rum vara mycke snabbare
 
Tack för svaret! Kan vem som helst installera en termostat för att styra dessa två radiatorer och vad ungefär kostar den?
 
Hej Elmont,

Tack för hjälpen senast ! Hoppas att du vill hjälpa mig med ytterligare en fråga.... Idag var jag på Elgiganten och tittade på Adax-radiatorer och en säljare från Elgiganten ringde upp Adax och fick till svar att Adax Neo och Adax Pro är precis likvärdiga element... Detta har jag lite svårt att förstå då Adax Pro har ett ventil-utsläpp som blåser ut värme medans Neo strålar värme åt båda håll... Vet du om det är någon skillnad på dessa element?
Det lutar åt att jag köper Adax Neo som är det snyggaste elementet... trots att du föreslog Adax VP alt VL till mig ( vilket jag tyckte var ett mindre snyggt element ) .... Tror du att Adax Neo blir ett bra beslut för mig ??
Överhettnings-skyddet ligger på hela +80grader!, men det ska vara pulserande ström / mjukvärme i dem. Elgiganten säljer dessa för 1295sek för ex. ett 1000W.

MVH. Niclas
 
Jag har ingen erfarenhet av Neo och Pro, men Pro är i grunden ett mindre fabrikat som Adax köpt upp. Och jag anser att genomströmnings element är överlägsna i funktion, slutna paneler övergav man i princip för 15 -20 år sedan. Jag har inga åsikter om det estetiska utan bara det rent tekniska, har man slutna radiatorer kan dom ha en tendens att få lite högre yttemperatur än genomsrömmare.
Ett genomströmmnings element som varit tillslaget ett helt dygn brukar inteha varmare yta än att man kan ta i det utan att bränna sig.
Jag tror dock att vilket som helst av dom nämnda elementen fungerar till belåtenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.