Hej!

Har ett 70-tals hus med betongtak som skulle behöva bytas inom en snar framtid.
Såvitt jag förstått så är det en dyr historia att byta tak & jag undrar om man kan/får byta från betong till plåt?
Blir inte det billigare?
Måste man tänka på något speciellt?

/Tack Snurran
 
Min första tanke är att även om det skulle bli billigare, så kommer det ju låta som du bor i ett plåtskjul när det regnar.....
 
Ghia64 skrev:
Min första tanke är att även om det skulle bli billigare, så kommer det ju låta som du bor i ett plåtskjul när det regnar.....
Fast det gör det ju inte, vi är många som har plåttak, isolering och undertak avgör vad som hörs och normalt så är det inget problem med sånt. För mej är plåttakets stora fördel att det är enkelt att lägga själv, skulle jag däremot leja bort jobbet till hantverkare/firma skulle jag välja nåt annat om jag ändå får betala för en massa arbetstid.
Annars borde själva bytet vara genomförbart, plåt kräver en viss lutning men har Du betongpannor idag så räcker den lutningen.
 
Mikael_L
Jag tror betongpannor är billigare per kvm än plåt.
 
Betongpannor är billigare än plåt, dessutom snyggare och med minst lika lång livslängd. De är inte svårare att lägga än plåt, snarare enklare.
 
Är det så? Jag trodde plåt var billigast, men jag har ju knappast undersökt det utan det var bara ett helt amatörmässigt antagande :)

Vad kostar betongtak per kvadrat ?
 
Du behöver nog lite mer än bara betongpannorna är jag rädd när du ska byta tak; läkt, papp, fågellister, nockband. Jag tog själv in 3 offerter på material till 165m2 tak, mellan 19-21000 låg det på, där pannorna kostade ca 10000. Sedan valde jag i alla fall inte det alternativet, utan gick på glaserat tegel istället. Allt som allt kostde mitt takbyte ca 70 000, inräknat containerhyra, tegeltransportör, plåtslagare (dyr historia, som jag inte räknat med...) hängrännor och rännkrokar. Vad jag ville säga är att det tenderar till att dyka upp kostnader som man dels inte tänker på, dels enskilt är små men tillsammans blir en hel del pengar
 
Mikael_L
Det tillkommer en massa saker med plåttak också, strö och bärläkt, skruvar, beslag och dämpningslister och tätband osv osv.

Jag fick just en offert på komplett plåttak för 20500:-, där 14400:- var själva plåten (65 kvm yta), resten olika tillbehör, allt från skruv gavel och takfotsbeslag. Ingen bär- och ströläkt i offerten.

Nu funderar vi på Benders carisma-betongpanna, som antagligen blir några tusenlappar billigare.
http://www.benders.se/Tak/Carisma/tabid/55/Default.aspx
 
Oavsett man vill ha plåt eller betong på taket behövs papp, ströläkt och bärläkt. Beträffande plåtdetaljer, fotplåtar, vindskivebeslag, skorstensbeslag etc är det ingen större skillnad där hellre.
Beijer har för tillfället extrapris på Jönåker betongpanna, 64:90/m2 mot ordinarie pris 82:80/m2 (http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4096)
Själv har jag valt ett plåttak, för 97:50/m2, Falsatpannan i mattsvart utförande, vilket blir ca 4500;- dyrare än Jönåkers betongpanna. http://www.falsat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27
Falsat, tillverkar och säljer även ett falsat plåttak, för 120:-/m2. Det kan man lägga direkt på pappen, utan strö- och bärläkt.
 
Jag har falsat plåt. Hade betong innan. Mycket snyggare med plåt och låter inte när det regnar. Dyrare än betong men såååå mycket snyggare! Huset fick ett het nytt utseende. Körde på aluzink.
 
Milkshaken
Smaken är liksom baken delad,,, jag tycker att det ser plastigt och fult ut med plåttak,,, dessutom är vad jag vet, värmevärdet sämre med plåt.

Betong är snyggt, och under åren kan det bli ännu snyggare med lite mossa, och andra föroreningar...
Jag fick ge 59:-/kvm på beijer i somras för Jönåker,,, jag hade ca 93 kvm plus 26 meter nockpannor, + 2st grennockpannor, 3st ändnockpannor med papp, läkt, 14 fotsteg, hyra av ställning, container, pappistol, + 2 st takfönster från Skbv, så landade hela notan på knappt 24.000:- men då gjorde jag såklart jobbet själv, dvs ingen hantverkare...
 
Redigerat:
Vi skall ha ett platt tak på vår kommande nybygge (nyfunkis) .. (jo lite lutning är det men inte så att det är aktuellt med betongpannor).

Plåttak eller papp är väl det enda möjliga som blir snyggt.

Har lite olika funderingar..

Finns det fler alternativ som takmaterial?

Det känns som att plåten kommer kunna blir varm under sommarmånaderna.. FInns det någon risk att huset också blir som en bastu på övervåningen?
 
Mikael_L
Pappen blir nog lika varm. :)

Vid taklutning under 14 grader blir det ganska få alternativ kvar.
 
Ett ljust tak skulle nog vara att föredra och kanske även att det reflekterar solstrålarna. Inbillar mig att det skulle kunna fungera. Har sett på nyare funkishus att man lagt falsat plåttak som har varit aluminiumfärgat. Faktiskt riktigt snyggt. Skulle själv föredra plåt framför vanlig papp eller shingel. Bif länk på plåttak: http://www.falsat.se/index.php?option=com_content&view=article&id=52&Itemid=57
 
Mikael_L
Egentligen tror jag takfärgen påverkar ganska marginellt temperaturen inne i huset, i alla fall i moderna välisolerade hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.