Bor i radhus med förråd på framsidan av tomten. Grannen har förråd på samma sätt varav hans ena sida på förrådet ligger på vår tomtgräns.
Vems anvar är det att måla hans förråd?
Det verkar som om han tycker att det är vårt eftersom sidan vetter mot vår tomt och det ligger ju i vårt intresse att det ser snyggt ut.
Å andra sidan är det hans förråd och ligger i hans intresse att förrådets fasad inte blir förstört.
Idagsläget är det en planka som börjat ruttna vilket vi inte tycker är så kul eftersom vi ser den hela tiden.

Hoppas någon förstår hur jag menar.

/S
 
Joogaa skrev:
Idagsläget är det en planka som börjat ruttna vilket vi inte tycker är så kul eftersom vi ser den hela tiden.
och din granne ser den aldrig .... prata med honom
gaia
 
Vem målar baksidorna på övriga förråd i radhuslängan? Förmodligen den som äger respektive förråd. Därav följer att även din granne ska måla baksidan på sitt förråd.
 
Hur vill du ha det själv och vilka krav har du på utseendet? Ta en dialog med grannen för det verkar inte vara gjort och kanske inte ens är medveten om hur det ser ut.
Ansvarsfrågan blir aktuell först om ni inte kan komma överens och måste driva frågan vidare för att något ska bli åtgärdat.
 
H
Det ju hans hus, vilket måste betyda att det grannens sak att
måla och byta brädor.
 
Jag har aldrig förr hört principen "den som ser en yta ska ansvara för underhållet av den." Det finns ju inget annat rimligt i detta än att grannen sköter underhållet på sina egna byggnader.

Om min granne hade haft en vägg som var så vanskött att jag störde mig på den hade jag hellre byggt ett plank så jag slapp se den än att måla den åt honom.
 
Grannen är givetvis ansvarig för sitt förråd. Samtidigt så är han troligen inte skyldig att måla det bara för att det ser fult ut mot ert håll. Det är först om underhållet blir så eftersatt att det börjar rasa in på er tomt som han blir ansvarig.
 
Om han är husägaren så är han ansvarig.
Med det betyder inte att du kan tvinga honom till att måla för att du tycker det ser fult ut dock.

Jag skulle pratat med honom och bett honom måla sitt förråd.
har han inte tid eller ngt men är en bra granne i övrigt så skulle jag kanske erbjuda mig att måla det åt honom - om det var som en "vägg åt oss" s.a.s

/K
 
Prata lugnt med grannen ..så han inte målar fan på väggen ;)...

Mvh
 
Åter igen, prata med grannen. Min åsikt och handlande utgår alltid att hitta en lösning. Du kan säkert "hävda" din rätt och grannens ansvar men i vissa fall så blir inte lösningen vad man förväntat sig.
Så ta det lugnt prata med grannen, det är för mycket av att annans ansvar och egen rättighet. I mitt jobb strävar jag efter att "lösa" saker så att båda parter är nöjda vilket gör att man kan fortsätta att samarbeta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.