Hej!

Vattnet rinner ut oerhört sakta ur vår köksslask.

Hoppas därför på tips för detta problem.

Jag har tidigare ställt denna fråga där jag trodde en vakuumventil skulle lösa saken:
http://www.byggahus.se/forum/vatten...til-istaellet-foer-detta-lock.html#post921169
Förts misstänkte jag att vakuumventilen var trasig, testade att andas genom vakuumventilen och den öppnar fint. Andas jag ut låser den. Så den verkar vara hel.

Men tyvärr hade jag helt fel, det verkar snarare som om luft vill ut ur systemet.

Jag har bifogat två bilder som visar en översiktsskiss, samt en bild på min vakuumventilsmontering.

Prövde först att montera vakuumventilen där jag skrivit försök 1, men då upptäckte jag att det blev sådant tryck så vakuumventilen hoppade loss.

Tänkte att det kanske beror på att positionen vid försök 1 ligger lägre än slasken, så jag trixade till med ett Y-rör så vakuumventilen monterades högre än innan, på positionen för försök 2. (Det syns syns knappat att det är ett y-rör på bilden, men vakuumventilen sitter i ena änden och den andra är pluggad).

Men då jag testade detta var resultatet detsamma, det är tryck ut ur systemet.
Lättar jag lite på t ex vakuumventilen så luft kan sippra ut så säger det bara "swosh" så rinner vattnet ut och ner till trekammarbrunnen.

Just nu håller några hantverkare på och renoverar vårat badrum, så jag kan inte testa där, men det har alltid runnit bra där.

Vad tror ni är bästa lösningen?
Är lite inne på att fixa en koppling under huset för en avluftning där luft kan sippra ut, med en böj på slutet. (Se de blå linjerna vid köket)
Eller är det en dum ide?
Finns det bättre ideer?

Mvh
Fredrik
 
  • pipe2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • overview.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du kollat så det inte är för tätt vid trekammarbrunnen?
Du kan även ha stopp någonstans.

Här rann vattnet ned otroligt sakta i duschen, men drog jag bort vatten låset var det inga problem. Kunde inte fatta varför det blev såhär. Tills källarenbörjade fyllas på med vatten från en golvbrunn där. Det visade sig att deet var stopp i ingående rör ute i trekammaerbrunnen
 
Håller med gadeberg. Testa att spola systemet först. tror att det kan lösa problemet.

Annars är inte iden dum med avluftningen.Dra den högre upp bara. Vill ju inte ha skitlukt i näshöjd.
 
Redigerat:
Luften måste ut för att vatten kan komma in i brunn - en trekammarbrunn skall ha en fungerande avluftning. Oftast är brunnslocket inte hellt tätt så man märker inga problem men om den är tätt så kan det byggas övertryck när vatten rinner mot brunnen.
Vakummventil avjämnar sugget in i röret när röret töms men det ska vara en avluftning till för att luten kan gå ut när man fyller på i brunnen.
När man fyller på en flaska med vatten så ska ju luften ut för att få plats med vatten och samma gäller omvänt.
det är så jag har för mej att det fungerar
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.