Fasaden på min dotters hus består av stående panel som ligger med ca 3 cm mellanrum och i mellanrummet sitter masonitremsor (antagligen för luftning) som gör att panelen kommer ut några mm. Direkt bakom brädorna och masoniten sitter asfaboarden.

Eftersom ganska många panelbrädor var ruttna, men bara längst ner. Jag rekomenderade en - som jag nu förstår - alltför snabb och oeftertänksam kille för att lösa detta problem. Han sågade av alla stående panelbrädor ca 20 cm på min dotters hus och skruvade sedan dit en liggande tryckinpregnerad bräda. Han snedsågade inte och satte inte dit någon plåt i skarven. Jag tycker att det blev rena fuktfällan i skarven mellan den stående och den liggande panelen. Nu har jag skruvat bort denna liggande bräda och nu är alltså den stående panelen avsågad runt hela huset så att det är ett panelfritt område på ca 20 cm mellan den stående panelen och den s.k. "offerbrädan" (som är ok och har en "flärp" upp på baksidan som kommer att täckas av den liggande panelbrädan). Det visar sig att "asfaboarden" sitter mycket hårt tryckt mot panelen och masonitremsorna, så det verkar omöjligt att "krafsa" bort asfaboard så att man kan trycka upp en plåt bakom panelen Vi har försökt och det gick otroligt sakta. Vi har funderat på att lossa lite på den stående panelen och trycka bort "asfaboarden" så att man kan trycka upp en plåt på baksidan, men det är ett mycket riskabelt företag. Brädorna och masoniten spricker och går lätt sönder när man försöker lossa dem och spikarna sitter ganska långt ner på de avsågade panelbrädorna.
'
Det stora problemet är nog skarvarna i mellanrummet mellan de stående panelbrädrona i mötet med den liggande brädan. Där kan nog fukten sugas in ganska mycket.

Min dotter har varken råd eller möjlighet att byta all panel på hela huset nu.

Är det någon som har en idé om hur man kan lösa detta på annat sätt än att byta hela panelen?

1. Finns det ngt smart sätt att krafsa bort yttre skiktet av asfaboarden under panelbrädrona så att man kan trycka upp en plåt?

2. Finns det något annat sätt att få dit en plåt på bra sätt?

3. Jag har tänkt på att man kanske kunde skippa plåt och nöja sig med att snedsåga den stående panelen och den liggande panelen så att de passar exakt ihop och sedan sätta något i fogarna.

4. Finns det något annat än vanlig fogmassa som man kan täta skarvarna med - rörlig plastic padding, kemiskt trä, spackel?

Jag känner mig ansvarig för killen som hjälpte henne och är tacksam för snabbt svar!
 
Man måste först klargöra varför panelen ruttnat. Fel fasadfärg i kombination med otillräcklig luftning av panelen ?
Skulle gissa, utan att veta exakt hur det ser ut, att det är kombinationen av mazoniten/panelen direkt på asfaboarden som är problemet.
Svårt att åtgärda. Det som kan hjälpa är att snedkapa som John J skriver men samtidigt också mätta ändytorna flera gånger med grund/fasadolja av något slag så att vatten inte sugs upp så enkelt.
Hur man löser de 20 centimetrarna som saknas på ett enkelt och billigt sätt vet jag inte. Plåtalternativet är dyrt men kanske det enda möjliga.
 
Tack för svaren. Jag har försökt med en sådan där kapmaskin, men det fungerade inte alls. Boarden tryckte på så att när man tog bort lite så trycktes ny asfavboard mot panelen igen. Man skulle ha behövt ta bort asfaboarden helt eller bara göra att snitt i asfaboarden att trycka in blecket i. Det kändes inte riktigt bra att inte få upp plåten under panelen. Ja, det är nog både färgen och bristande luftning bakom panelen som är problemet. Jag tog en platt och bred kofot och lossade försiktigt panelen/masoniten runt om huset. Nu kan man få in en plåt ca 2-3 cm upp bakom panelen/masoniten.

Jag tror vi gör så att vi helt enkelt låter en plåt gå ner från panelen och in en liten bit på offerbrädan, d.v.s den täcker då helt mellanrummet mellan panelen och offerbrädan. Vi har inte bestämt oss om vi skall ha vit plåt och då måla offerbrädan vit också. Möjligen blir det lite för mycket vitt på fasaden. Ett annat alternativ är att måla plåten och offerbrädan i fasadfärgen (gult) och tredje alternativ är att ovanpå plåten i mellanrummet lägga en liggande bräda som målas vit eller gul. Nu snedsågade vi inte befiontliga panelen, eftersom vi inte vill försvaga den ytterligare, men man skulle ju kunna snedsåga den liggande brädan. Vilket alternativ skulle ni välja?
 
Vi drog ut brädrona så att det gick att få upp en plåt ca 3-4cm bakom panelen och sedan beställde vi färdigvikt plåt som gick ner till offerbrädan och över den och ca 2 cm nedanför den. Det blev jättesnyggt och är tydligen jättebra ur fuktighetssynpunkt. Det blev alltså snyggare och bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.