Vi skall dränera om källaren och behöver gräva under en optokabel som ligger på ca 0,5 meters djup men går upp nära markytan vid hus källarväggen. Den ligger i en skyddande polyeten slang (tror jag det är). Den behöver friläggas ca 1,5 meter.
Hur skall man bäst skydda optokabeln från drag och böjning?
 
genom att den får ligga kvar i slangen. Ta bort den innan arbete på kabeln påbörjas och sätt sedan tillbaka slangen.
 
Redigerat:
Jag kanske var lite otydlig men problemet är att skyddslangen slutar mot källarväggen (under nuvarande jordyta) medan själva optokabeln går upp bakom ett plåtskydd längst källarväggen och in genom ett hål i källarväggen.
Skyddslangen behöver förankras på något sätt så att den inte kan röra sig.
Speciellt viktigt är det mot källarväggen där den slutar men optokabeln fortsätter.
 
Lägg en bräda som fästs mot väggen på lämpligt sätt och förankras i marken vid sidan av "schaktet", lämpligen under en jordhög. Under brädan hänger du slang och kabel mha snöre, remmar eller buntband. Handgräv ovanför och vid sidan om kabeln. Visst är väl kabeln fäst mot vägg och dragavlastad? Annars gör det också innan.
 
Tyvärr är inte skyddsslangen förankrad i väggen vad jag kan se.
Det har en lutning uppåt i marken på ca 15-20 grader och är utvändig 32 mm och den är trätt över med en 15 cm lång 40 millimeters slang sista biten mot väggen (troligen för att få en mjukare böj på optokabeln då den fortsätter uppför väggen).

Så en dragavlastningen måste vara så lång att den når förbi den 15 cm långa slangen och till den långa 32 mm skyddslangen.
Frågan är om det finns något färdigt att köpa eller om något måste tillverkas?
 
Jag är också inne på operation planka. I värsta fall smäll ihop tre till ett U. Fäst U-et i väggen i ena änden och sen kan den ju ligga på marken i andra änden. Så länge fibern sen ligger i u-et så bör den ju vara väl skyddad
 
Jag vet inte hur känslig kabeln är men den blir tydligen rätt dyrt om den blir skadad.
Några hundra meter måste bytas ut och den nya måste svetsas i båda ändar och det är dubbla fiber i den.
Det räcker inte med några hundra kronor där inte. :eek:

Den ömtåligaste punkten är nog där kabeln når väggen.
Där skulle skyddsröret behöva en dragavlastning.
Resten går säkert bra med ett par plankor.
Finns det färdiga dragavlastningar att köpa eller måste man tillverka en?
 
Du kanske kan fästa den i väggen med en grov kabelklammer eller med spikband som du "virar" runt slangen. Jag skulle tro det räcker med att sedan hänga slang/fiber under bräda/planka som sedan fästs i väggen och förankras på andra sidan schaktet, Det viktiga är att slangen och fiber inte dras utåt från väggen. Lite rörelse bör den tåla. Om det värsta skulle inträffa kan det räcka med att svetsa om fibern i convertern på insidan. Kan bli lite dyrt men ofttast ingen katastrof.
 
Tack! Hålspikband tycker jag var en bra ide! :)
Finns visst från 0,7 mm till ca. 2 mm tjocklek.
Funderar på att sätta ett långt band på vajer sida av slangen och ev. ett kort under.
Om man bockar vinklarna i skruvstäd bör det bli stabilt.

Vet inte om det räcker att sätta slangklammer runt det hela och slangen eller om man skall gå på något typ avgasklammer som har vassare kanter och kanske låser bättre, men troligen är lite för stort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.