Antag att man maxat friggeboden man byggt, dvs den täcker 15 kvm byggyta.
Får jag spika upp en liten altan (3-4 kvm) framför boden om den inte har tak över sig och i princip bara består av en platta av bräder?
 
ja om den inte är över 0.5meter över marken.
 
Annars så gav vi 8?eller 16hundra för bygglov i våras, när garaget skulle byggas om.
Ritningen var en blyertsskiss på en kartongbit, ritad på fri hand..

Det kan ju vara ett alternativ, så får du bygga som du vill..

Men jag tror att man får bygga ett "soldäck" över hela tomten om så är , utan bygglov..
 
Mikael_L
zingo skrev:
Antag att man maxat friggeboden man byggt, dvs den täcker 15 kvm byggyta.
Får jag spika upp en liten altan (3-4 kvm) framför boden om den inte har tak över sig och i princip bara består av en platta av bräder?
Jadå, du kan göra ett 300-400 kvm soldäck också, om du känner för det. (och har råd)

Maximal höjd över marken innan det räknas som byggnad varierar mellan kommunerna, men runt en halvmeter är det vanliga.
Det finns nämligen ingen riktig definition över vad en byggnad är, utan tolkningar.
 
Problemet är ju att det inte beviljas några bygglov alls där fritidshuset ligger.
(definierat som flygbullerstört område även om vi inte störs just där)
 
OK, så jag kan även bygga soldäck till själva fritidshuset - under förutsättning att det inte finns takskydd?
Eller får man till och med ha något enkelt takskydd över en liten del av ytan, mot regn?
Och får man ha ett 'räcke' runt soldäcket?
Jag menar - man kan ju tänja på konstruktionen så att det hela snart ser ut att sitta ihop med boden från början.

Så var går gränsen mellan 'utbyggnad' och 'soldäck'?
 
Gränsen går väl när grannarna börjar ifrågasätta projektet.. :D
Annars borde det väl funka med ett fristående tak, med stolpar som kan betraktas som flyttbara, som ett partytält ungefär..
 
Mikael_L
Nuförtiden får man bygga 15kvm skärmtak i anslutning till huvudbyggnad bygglovsfritt.
Lagen ska nog inte tolkas att det är tillämpligt i anslutning till friggebod eller uthus.
En del kommuner har dock tydligen valt att tolka det så.

15kvm är alltså, liksom friggebodar, total yta, dvs inte flera 15 kvm tak.

Ett vanligt "lågt" räcke (tätt såsom öppet) runt altanen är bygglovsfritt, högre plank är bygglovspliktigt, men är det "öppet" så är bygglovsfritt igen.
Kontrollera med kommunen hur dom tolkar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.