Hejsan,

Jag har tänkt bygga mig en tvbänk och vill inte ha några synliga skarvar. Möbeln ska byggas i MDF. Det jag undrar är vad man ska ha för lämpligt spackel mellan skarvarna. Jag vill ju inte att det ska spricka direkt jag ställer dit tv:n.

Jag har som fått för mig att vanligt snickerispackel inte är lämpligt till skarvar. Såg att Plastic Pudding hade nåt superspackel som var elastiskt. Kan det vara något?

Tacksam för hjälp!
 
Förstår inte hur du ska bygga! Varför gör du synliga skarvar? Var sitter skarvarna då? Om du bygger en bänk som är längre än skivans längd så förstår jag att du får skarv men inte annars...:confused:
Annars limmar du skivorna, eller? såga allt i vinkel så blir det väl bra!;)
"badrumsbyggaren"
 
Pagno skrev:
Förstår inte hur du ska bygga! Varför gör du synliga skarvar? Var sitter skarvarna då?
Det är skarvarna ifrån hopsättningen mellan långsidor och det övre planet på bänken som jag inte vill ska synas. Men jag har hunnit kolla runt på nätet lite mer och jag kommer prova med PP Superspackel Elastic. Det borde fungera.
 
Har fuskat ihop en del MDF-projekt där jag använt diverse olika typer av spackel. Oavsett hur man gör tycker jag att spackelfogar har en tendens att krypa fram med tiden. Antingen beroende på att man belastar fogarna eller på att även MDF faktiskt rör sig lite beroende på luftfuktighet.

Det jag har kommit fram till fungerar bäst är just diverse Plastic Padding-produkter. Har kört dels med den klassiska puddingen (är det den som heter PP?), dels med deras kemiska trä. Den senare produkten är den jag använder mest.
 
Hej hur du än gör så kommer skarven att synas det beror på att mdf sväller/krymper (tjockleken) med årstiderna.

Det ända som inte kommer att synas med tiden är gerade skarvar.

Ett anat alternativ är att limma med epoxy då rör sig ej limskarven men epoxy är dyrt
och har hög kontakt allergi. Men efter limskarven kommer materialet att röra sig men det blir inte lika markant synligt

Mvh Pär H
 
Jag röstar också på att i första hand förlita sig på en genomtänkt konstruktion än på spackel.
 
Jag har tänkt testa att limma på sådan "omönstrad" glasfiberväv (kallas glasfiberarmering tror jag) på ett kommande MDF-projekt. Sen har jag förhoppningar om att färgen håller utan att spricka men det får tiden utvisa...
 
Sådan väv ger ju en ganska grov yta om man inte spacklar upp den. Är du ute efter mönstret eller hur hade du tänkt lösa det?
 
Jag har ärligt talat aldrig använt den innan =) men jag tyckte det såg ut som en bra idé. I mitt fall hade jag iofs tänkt en lite mattare yta som matchar finishen på högtalarelementen. Jag ska väl kanske börja med en provbit som sig bör..
 
PrinsValium skrev:
Jag har ärligt talat aldrig använt den innan =) men jag tyckte det såg ut som en bra idé. I mitt fall hade jag iofs tänkt en lite mattare yta som matchar finishen på högtalarelementen. Jag ska väl kanske börja med en provbit som sig bör..
Vill bara passa på att slå ett slag för motsatt väg att gå. Det vill säga istället för att göra skarvarna osynliga (vilket inte håller i längden i MDF), gör dem med flit synliga, men ganska små.

Matskänken på bilden är byggd i MDF, alla skarvar sticker ut/in 1 millimeter, och alla kanter är avrundade med 1.6 mm fräs.


--- Mats ---
 
  • dinner-sideboard-from-mdf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vist det kan vara fint i bland. Men jag kan känna att det känns prefabricerat och det vill jag i alla fall komma ifrån.

Mvh Pär H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.