Har köpt en 4 cm tjock ek-bänkskiva till köket. Den är grundoljad (från Bauhaus). Hur behandlar jag den bäst? Måste jag olja undersidan? Den vägen jättemycket så jag vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt om vi måste olja alla sidor...
 
Nej, det har jag aldrig hört att man skulle behöva (olja undersidan alltså). Däremot ska du olja ovansidan, trots att den är grundoljad. Vi använde hårdvaxolja, det blev kanon! Lätt att torka av, och det verkar inte som de mest tuffa kladdfläckar sätter sig ( ex. blåbär!).
 
vi kör med danish oil, har härdare och på så sätt kan man välja hur glansig yta man vill ha, fruktansvärt hållbar kontra oljor utan härdare.

Sök i forumet, finns fler trådar i ämnet.
 
I vårt förra hus hade vi oxå bänkskiva i ek från Bauhaus och den behandlade vi med bivax. Det tyckte vi var väldigt bra. Luktade gott, inga kemikalier alls (vilket det inte måste finnas i olja heller förstås)och enkelt. Man bara rengjorde och strök sen ut nytt vax med en trasa när det behöves. Jag kan verkligen rekommendera det. ytan blev matt och lättskött och skivan tog ingen skada av vatten eller annat.
 
man ska olja in båda sidor på bänksksivan för att den inte ska slå sig iaf om man lyssnar på dom stora bänskivtillverkarna.. med vax så behöver man inte enligt samma tillverkare
 
  • Gilla
bpconstruction
  • Laddar…
Fredrik.engdahl, så du menar att om man använder vax behöver man inte bahandla undersidan. Är det för att vax inte tränger in i träet på samma sätt som olja?
 
  • Gilla
BKH
  • Laddar…
J
Fru_Skogsberg skrev:
Fredrik.engdahl, så du menar att om man använder vax behöver man inte bahandla undersidan. Är det för att vax inte tränger in i träet på samma sätt som olja?
Nu är det inte så viktigt på kanske en bänkskiva som förhoppningsvis sitter fast i bänken men OM skivan låg lös så är det faktiskt så att man alltid skall behandla både över och undersida på samma sätt om inte skivan skall slå sig.

Dvs, oljar du ovan skivan så olja under, lackar du ovan så lacka under. osv..
 
Låter intressant med bivax. Fler som har erfarenhet av det?
 
John J skrev:
Nu är det inte så viktigt på kanske en bänkskiva som förhoppningsvis sitter fast i bänken
Jo, det är det nog. Bänkskivan ska ju fästas så att den kan röra sig och då kan den slå sig också. Fästa den så att den INTE kan röra sig är no-no för då spricker den i stället!
 
faktiskt så vet jag inte varför man inte ska vaxa undersidan men har pratat med bla LG-collection och dom sa vaxa inte .
 
Olja första gången undertill oc ge den rejält med olja då med, snåla inte Glöm inte att göra hålen i hurtsarna där ni skruvar fast skivan i lite större så skruven har plats att röra sig lite horisontelt då bänksivan skruven sitter i kommer att röra sig.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
jag tänkte försöka blåsa liv i denna gamla tråden.

Även jag har köpt en stavlimmad bänkskiva i ek från bauhaus och ska behandla den. Den ska tydligen vara grundoljad men jag fäster inte mycket värde i det.

Efter att ha sökt igenom halva internet verkar det finnas lika många metoder som det finns forumanvändare.

Jag ringde just och pratade länge med en jättetrevlig tjej på ottosson färg. Hennes tips var att olja in med rå, kallpressad linolja, outspädd :)screwy:) Det behöver visserligen torka några dagar men ska tränga in bra. Sen använda linoljevax

Jag ska såklart börja med att slipa några omgångar först.

Vad tror ni om detta, tänker jag helt fel? Alla tankar och tips är välkomna!
 
Linolja tycker jag inte låter som någon bra idé på en köksbänk som du ska ha mat på, det är giftigt.

Sedan undrar jag varför du givetvis ska slipa några gånger först? Man brukar slipa lite lätt på det som rese sig vid första inoljningen.

Sedan oljar man in bänken då och då när det ser ut att behövas, kanske flera gånger med bara några veckors mellanrum först, senare kanske bara en gång om året. Men relativt mättad med olja vill man gärna ha den, då blir det inte så lätt fläckar.
 
S
Linolja är inte giftigt. Kokt linolja kan däremot innehålla sickativ som är giftigt.
Kallpressad rå linolja av bra kvalitet är utmärkt till skärbrädor etc.
 
Jo, linolja är hälsovådligt att få i sig, men inte i små kvantiteter. Vi använder ju t ex linfrön i maten ibland.
Så att olja in köksredskap, skärbrädor och bänkskivor ska inte vara några problem. Men man bör ju inte använda en macka till att suga upp överflödig olja, och sedan göra varma riddare av den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.