Planerar lite för en värmepumpsinstallation.
Vilka regler gäller för pumpens anslutning på insidan huset?
Går det bra med endast en vanlig stickpropp i ett uttag på väggen?
(Isåfall krävs det några avstånd från golv o.s.v.)
Eller krävs det en arbetsbrytare eller liknande?
 
Är du säker på att matningen ska till innedelen? Vissa fabrikat har det utomhus ;)
 
C
Är det stickpropp behövs väl ingen arbetsbrytare, eller har jag fel?
 
Det beror helt på viket fabrikat man ska ha, det står i installationsanvisningen hur pumpen ska anslutas och det ska man följa. Dom flesta vill att man sätter en säkerhetsbrytare före pumpen. Den kan man sätta tex vid centalen om pumpen ansluts inne, ansluts den ute kan man med fördel sätta brytaren vid utedelen.
Orsaken till säkerhetsbrytare är att om man ska arbeta med pumpen så kan man låsa den i frånslaget (eller tillslaget) läge så att ingen av misstag kan starta den medan man är och pillar i maskinen. Mycket säkerhet till en låg kostnad.
 
pump, är det en luft/luft ???
går den på enfas ???

all el på dom luft/luft jag sett går till utomhusdelen, o jag har aldrig sett nån med stickpropp.

får man ha en permanent instalation ansluten till en stickpropp oavsett vad det är?
 
Jag monterade L/L pumpar under ett drygt halvår, 4 tillverkare. 3 av dom hade på 9/10 modeller alltid matningen till innedelen. Sedan drar man en kabel därifrån till utedelen. Monterad stickpropp är inte vanligt, dom brukar levereras med avklippt gummikabel eller ska installeras fast (absolut vanligast). I de fallen monterade vi brytare.
 
ja är det fast montering är det lag på brytare ! (& det kan vara så att fast utrustning ska ha fast elanslutning)

har du hjul på anläggningen får du ha stickprop.
 
Hur menar du att hjul ska vara avgörande?

Finns ju mycket "fast" som ansluts med stickpropp som inte har hjul. Kyl, frys, inbyggnadsmikro, ugn, köksfläkt, fläktkamin osv.

Min Sanyo L/L har då förmonterad stickpropp monterad på innedelen. Sist jag tittade hade den inga hjul.
 
Huvudregeln är fasta maskiner fast anslutning, men om tillverkaren i sina anvisningar anger nått annat tex. stickproppsanslutning gäller tillverkarens anvisningar över huvudregeln.
 
it-snubben skrev:
Hur menar du att hjul ska vara avgörande?

Finns ju mycket "fast" som ansluts med stickpropp som inte har hjul. Kyl, frys, inbyggnadsmikro, ugn, köksfläkt, fläktkamin osv.

Min Sanyo L/L har då förmonterad stickpropp monterad på innedelen. Sist jag tittade hade den inga hjul.
kyl o frys är inte fast skruvade.
 
H
Har 3 olika pumpar alla med stickpropp från fabrik. Koppla de på en egen matning från elcentralen. Samtlia har då även matningen till innerdelen som sedan förser ytterdelen med ström och styrkabel
 
Redigerat av moderator:
Vissa L/L värmepumpar brukar komma förmonterade med sladd + stickpropp. Men jag tror detta är för att den testas på fabrik och för att den ska kunna startas tillfälligt innan elektrikern hunnit till kunden. Har för mig att de brukar stå i anvisningarna att man ska klippa proppen å ansluta den fast via 2pol brytare.
 
H
I min anvisning står att den ska kopplas in enligt gällande regler och föreskrifter. har haft en elektriker att dra mitt uttag och han sa inget om att man inte får använda stickpropp.
 
Om den ska få kopplas in med stickpropp SKA det stå i den medleverade installationsanvisningen, så om det inte uttryckligen står att den ska monteras med stickpropp så ska den vara fast monterad via en säkerhetsbrytare. Då din elektriker har helt rätt.
 
Jag har en L/L pump sedan tidigare en Sanyo 123 och planerar nu då för min andra pump i källarvåningen.
Har tittat lite på Sanyon och det är en enfaspump som förser innerdelen med spänning som i sin tur matar utedelen.
Killen som installerade pumpen kopplade på EKK fast installationskabel, han sa att det gick bra att sätta på en stickpropp tillfälligt.
Jag har tittat i Sanyons manual och det står en hel del men ingenting om hur den skall anslutas till huset elmässigt. Jag gissar på att det är fast installation med säkerhetsbrytare som gäller.
Tänkte passa på att fixa till elanslutningarna för båda pumparna nu när jag ändå är igång och köper min andra pump.

Tänkte förbereda och göra all rör och kabeldragning i väggarna och låta elkillen koppla in det hela.
Är det ok att sätta säkerhetsbrytaren direkt i anslutning till innerdelen och göra en fast elanslutning från innerdelen rätt in i säkerhetsbrytaren.
Finns det några regler för avstånd från innerdel eller golv o.s.v?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.