Hej

Vi håller på med ett offertunderlag och är i princip klara, men vad katten skall man ha för kakel ovanför bänkskivorna till denna klinkern? Vi skall även ha ett väggtegel som heter Laja från Konradssons men det lyckades jag inte klistra in här - men det är på köksön och det är det som ställer till det.... tips emottages tacksamt!

Vänligen

TMC
 
  • 8012607478207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har snarlik klinker på bänken och vita plattor liknande dessa ovanför
kakel.jpg
 
Fotografen skrev:
Har snarlik klinker på bänken och vita plattor liknande dessa ovanför
[bild]
Tänkte föreslå densamma, kaklet kallas ofta Biselado och är ofta förekommande i lantkök. Klassiskt kakel.
 
En bild till
77.jpg
 
  • Gilla
iredud
  • Laddar…
Hej,

Tack för tips, den ser väldigt trendig och minimalistisk ut i våra ögon, finns den även i andra färgsättningar?

Det var förresten en mycket snygg blandare i sista bilden, ett av våra dilemma också... vi har överskåp ovanför diskhon så vi har bekymmer med att hitta en bra/snygg blandare. Hade så gärna velat ha en blandare av gammal modell där man hade en stor avspolningskran man kunde lossa (med slang), men dom är för höga... finns det inte några sådana utan att dom blir höga och med design i gammal stil förresten?

Mvh

TMC
 
Kaklen du blivit tipsad om ovan är allt annat än trendig iallafall... :) Det är en gammal modell som ofta används i byggnadsvårdssammanhang. Den användes bland annat i Paris tunnelbanor när de byggdes.

Säljs av flera Byggnadsvårdsbutiker men under nmanet Bieselado finns den i flera kakel och klinkersutiker oxå men i tunnare utförande. Vill man att den ska vara mer "korrekt" i ett gammalt hus bör man sätta den i förband som här ovan och dessutom helst utan fog. Alltså sätter man plattorna intill varandra och det lilla avstånd som ändå blir fyller man med vit fog. Just den vita minimala fogen är viktig för helhetsintrycket tycker jag.
 
Du har nog rätt, fel att kalla den trendig, men vad jag menade är att jag idag läst tre nya kökstidningar och den var med i alla - så nog är den trendig på det viset i alla fall... :).

Men, om man inte vill ha vitt och istället vill värna om de varma färgerna (ek, rostbrunt, etc) vad hittar man på då?

Mvh

TMC
 
Ja det är sant. På det viset ÄR den trendig...

Istället för vitt (denna kakel finns bara i vitt dessutom vad jag vet) så passar väl ett sandfärgat kakel i 10x10 format bra kanske. Har inga exempel men just beige passar nog bra till ert klinker. Jag personligen skulle inte välja mer åt det bruna eftersom det dels troligen är svårt att hitta ett kakel som stämmer helt i färg och det dessutom nog blir för murrigt då. Mer åt 70-talet med brunt och brunt om du förstår vad jag menar.

Annars finns matt vitt kakel som ger ett mildare varmare uttryck än ett blankt vitt. Dessutom är det skillnad på glasyrerna och vilken färg kakeln har från början. Om leran det är bränt på är vit, gul eller terracotta t ex. Väljer man terracotta bakom den vita glasyren får man ett varmare intryck än ett med vit lera fast det inte syns för blotta ögat egentligen.

Sen beror det en del på vad man har till det avfasade kaklet. I köket på denna bilden tänker man inte minimalistiskt tycker inte jag.
 
  • köket2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag är själv väldigt förtjust i cementkakel/betongklinker, ofta från Marocko eller Frankrike. Ska själv ha ett sådant på golvet i köket som snart ska renoveras. Har man i övrigt enfärgade material så hade det kanske varit snyggt på väggen. Finns i underbara naturfärgade toner som passar fint till trä, vitt, sten, tegel mm.
 
Glömde bifoga bilderna!
 
  • dsc00580klar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 17853.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har en cremefärgad ojämn Höganäs 10x10. Inte supertrendigt, absolut inte äldre stil, men den är fin och passar bra till det övriga lite gammeldags utseendet trots allt.
 
Hej,

Vet du om den finns i Höganäs kollektion idag, du har ingen bild?

Vi har kikat på Biselado look-a-like som vi hittade i svag vanilj, skitsnygg!

Mvh

TMC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.