Jag gick in till min lokala bygghandel och gjorde en förfrågan på Elitfönster, eftersom jag saknar tilluftsventiler (70-tal självdrag) i mitt hus frågade jag om fönstren gick att få levererade med fönsterventil. Försäljaren svarade att det var inga problem, men då sänker du U-värdet på fönstret.

Hon hade inget svar på om det vare bättre att sätta en tilluftsventil ovanför fönstret än att sätta ett inbyggt i fönstret, visst om man bara ser till fönstret så sänker det naturligtvis U-värdet, men vad jag naturligtvis undrar är....blir det en sämre lösning energimässigt att sätta ventilen i fönstret i stället för i väggen, jag kan då rakt inte se logiken i det hela?

Det lär ju naturligtvis bli ett kanonbra energialternativ att göra huset bommtätt, men då får helst någon annan ta hand om rötskadesaneringen + att vi lär nog inte må så bra vi som bor i huset :rolleyes:

Det verkar som att U-värdet är ett så viktigt försäljningsargument att fönstertillverkaren fått tunnelseendeSnälla hjälp mig att reda ut detta är det på något sätt sämre att ta in tilluft genom fönstret än att ta det genom tilluftsventil :confused:

( :) Låt nu inte denna tråd dra i väg åt fel riktning genom att kritisera valet av fönster med att tex. det finns mycket billigare alternativ osv. ....bla bla, jag har tittat på andra märken, det är inte det som är frågan :D )
 
Redigerat:
1, Under fönster brukar det sitta element, som i sin tur hjälper till med att ta bort det värsta kallraset från ventilen i fönstret. Har man bara golvvärme är det väl skitsamma, men du slipper ju ha en ful tilluftsventil på väggen.


2, Tänk dig att du ska bygga ett nytt hus med ca 200 lägenheter och 4 fönster i varje lgh, är ju bra mycket billigare att sätta in ventiler i fönster än att behöva göra 800 håltagningar efteråt.
Om man nu har den typen av ventilation förstås.

några förklaringar...
 
Har du ingen tilluft i dags läget i huset och ändå tänkt byta ut fönsterna så passa på att du beställer urfräsning + biobventiler på en gång så slipper du som nämnt hålla på med hålsåg mm.

Ända nackdelen som jag har märkt med att få fönster utfrästa är att det är ganska nätt om plats att få dit själva ventilen sen när smygen är på plats.


ps.. du kanske inte behöver ha ventiler på alla fönster du byter ut men det har du kanske koll på redan?
 
För att slippa kallras är väl ta upp ventil i taket och gå den vägen ut i vägg under utskjut bäst tycker jag:)...Och samtidigt kunna sätta en ljuddämpare så när ventilen är öppen så är det även knäpptyst....;)

Mvh
 
Thule 1 skrev:
JFörsäljaren svarade att det var inga problem, men då sänker du U-värdet på fönstret.



Ett typiskt byråkratsvar, tar du på dig ett par stora skygglappar och tokstirrar på bara fönstret så sänks naturligtvis u-värdet om du borrar hål i det men för huset som helhet spelar det ingen roll var man tar in luften, även om vissa ställen är listigare än andra.
 
Ok! ;)

Tack för svaren, det verkar som ni är eniga om att det generellt inte spelar någon roll var jag tar in luften (energimässigt: värme-luft-kostnad).

Något jag undrat lite över är, skulle det inte vara ändå bättre att ta in luften alldeles ovanför elementen, för att då direkt kunna värma upp luften + att elemenet kanske lättare suger in friskluft (en bastu är ju byggd på detta sätt och även vissa kaminer har ju friskluftsintag).

Det är mycket man undrar över :)
 
Minst en spaltventil i varje rum i kök,tvättstuga,badrum skall det inte vara någon då de utrymmena redan har ventilation och det blir fel luftcirkulation om du sätter in spaltventil i dessa.
 
Tjoa skrev:
1, Under fönster brukar det sitta element, som i sin tur hjälper till med att ta bort det värsta kallraset från ventilen i fönstret.

.
Svar. =)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.