Vad ska man satsa på för sorts flisbrännare? har kollat på gotfire och flisomat

veto flisomaten gick att få med lambdastyrning, gsm-larm och tändningsautomatik vilket lät bra.:cool: Men priset var högre än gotfiren, och den har tändautomatik som standard...

Gotfiren går ej att få med lambdastyrning, eller?

Någon som har erfarenhet av några av dessa som kan dela med sig av synpunkter...:confused:

Eller finns det något annat märke som skulle passa mig bättre?

det är 60kW som kommer att behövas.
 
_ap_
Är det bara en lös brännare du är ute efter?
 
Nej jag behöver ju ett förråd och panna också.

Jag skulle vilja att det skötte sig så mycket som möjligt av sig själv, att man fick fylla på flis ibland bara...

Veto pannorna hade askurmatning som tillval, men måste sotas nån gång i månaden.

Vad ska man ha för panna till gotfiren? tycker att vedapannan ser lite simpel ut?

Enligt mina erfaranheter är det dyrt att köpa billigt... Ingen som har en bra anläggning i drift som kan ge några tips.... Har aldrig eldat flis förr.
 
Jag har en Veda panna som jag är väldigt nöjd med.Bra effiktivitet och lätt att aska och sota.
Inget att vara rädd för!

Brännaren är en 30+ år gammal Stjärnsund men den tuffar på...
 
giantvalley skrev:
Nej jag behöver ju ett förråd och panna också.

Jag skulle vilja att det skötte sig så mycket som möjligt av sig själv, att man fick fylla på flis ibland bara...

Veto pannorna hade askurmatning som tillval, men måste sotas nån gång i månaden.

Vad ska man ha för panna till gotfiren? tycker att vedapannan ser lite simpel ut?

Enligt mina erfaranheter är det dyrt att köpa billigt... Ingen som har en bra anläggning i drift som kan ge några tips.... Har aldrig eldat flis förr.
Om du skriver vad du vill ha så ska nämnda märken/fabrikat läggas åt sidan,

Titta på dessa märken istället Fröling, HDG, Catfire samt ETA, dessa tillverkare tillfredsställer dina behov på ett bättre sätt törs jag säga.
 
_ap_ har en Fröling.
Vänta tills han är in igen.
 
_ap_
som han dessutom ska sälja för att göra plats för en ETA,
som han även är ÅF för..

Rimmar inte bra att köra Fröling själv när man säljer ETA. ;)

När det kommer till flisanläggningar finns det bara en sak att göra, Besök!
Går att elda flis med varierande resultat från 50,000:- upp till 180000:-

Allt handlar om vad ens egen tid är värd..
 
Nån som har några cirkapriser på tex. Fröling, HDG, Catfire, ETA?

Blev lite fascinerad över cellslussen på ETA pannan, att ingen tänkt på att ha en klippande cellsluss tidigare?

Hur mycket service blir det på dom pannorna som är så pass avancerade...?
 
giantvalley skrev:
Blev lite fascinerad över cellslussen på ETA pannan, att ingen tänkt på att ha en klippande cellsluss tidigare?
Klart att sånt är tänkt på tidigare :)

http://www.gilles.at/default.asp?id=223
 
_ap_
Mellan 165000-195000 + moms för ovan nämda märken.

Lägger man 1000:- / år i en servicepott klarar man sig.
slår man ut det på 50000 tillverkade kW blir det inte mycke i service.

ETA har 3år garanti på alla delar, även roster och keramik.
Vet inte med övriga.
 
_ap_
hur går det med flis planerna?

Hittat nått lämpligt?
 
Var på väg att köpa en gård med lite egen skog, men det blev budgivning och jag köpte den aldrig.

Så nu sitter man fortfarande här med villan och vedeldningen :mad:

Men få se i framtiden, letar vidare efter drömboendet. :cool:

När man kollat runt lite så måste jag säga att typ ETA eller HDG var mest intressant på pappret, men jag får nog försöka att göra ett besök hos någon med liknande panna och känna på grejjorna i verkligheten.

Har besökt en kille med VETO fjäderomröre, rejäla grejjor, men jag tror inte jag behöver kunna köra grot och så grov flis som han hade...
Samt att skulle man ha samma utrustning som tyskpannorna har standard så blev det en ganska kostsam historia...

Men som sagt, har lagt det på is för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.