Funderar mycket fram och tillbaka vilken sorts kamin vi ska ha och nu har jag en ny idé.

Sugen på en widescreen-kamininsats (typ Nordica wide R24), kanske tunnelmodell med glas åt två håll. Men frågan är hur bygger man in en sån?

Måste man ha isolering och luftkanaler osv eller är det bara att mura upp leca/tegel/gips runt den. För jag vill inte ha en stor murspis utan bara mura in själva insatsen. Skorstenen kan väl gå rakt upp genom taket som en vanlig kamin eller måste den ha rökluckor och annat? Kaminen ska dessutom vara en vattenmantlad kamin.

Bilden i annan tråd är det som inspirerat mig(se nedan) dock vill jag inte lägga insatsen på golvet.
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i enklaste fall med plåtreglar och mineritskivor.Det är bara en utseendefråga. Titta på fler inspirationsbilder på Nordpeis, www.kaminer.biz eller brunnerkaminer.se
 
Är det någon som vet vad någon av brunnerkaminers tunnelkaminer kostar?
 
exerg skrev:
i enklaste fall med plåtreglar och mineritskivor.Det är bara en utseendefråga. Titta på fler inspirationsbilder på Nordpeis, www.kaminer.biz eller brunnerkaminer.se
Det lät ju ganska smidigt att det inte behöver vara en stor tegelhög runt. Vi har inte så gott om utrymme nämligen.
Ska riktigt gotta mig i inspirationsbilder i helgen tänkte jag. Och övertala mannen i huset:D

Finns det några regler man måste följa och var kan man i såfall hitta dem?

Någon som vet fler panorama / widescreen / tunnel kaminer och ca pris på dessa?
 
Eurofire har åxå
 
H
Är det inte ganska passe´ med kamin som utseendepryl.
 
holmertz skrev:
Är det inte ganska passe´ med kamin som utseendepryl.
Om man nu ska ha en kamin som uppvärmning av sitt hus, ska den då inte vara både funktionell coh "pryda" hemmet........????
Tyckte det verkar bra att mura in kasetten och passa på göra ett lite större vedfack än vad som finns på de mindre plåtvarianterna.

Jag vet inte vad som är passé eller inte och har aldrig brytt mig om trender.
Jag tittar på det utbud som finns och letar efter nåt som passar för oss.
Där behöver jag lite hjälp och tips eftersom det inte riktigt är mitt område, därför skriver jag här.

Så tillbaka till ämnet.
Finns det några regler man måste föja när man bygger in insatser, ska det vara luftspalt/kanaler eller kan materialet ligga dikt emot ?
Har nån nåt tips på "gör-det-själv-guide" tex?
Gärna fler tips på panorama-insatser och liten prisbild är oxå av intresse:)
(vattenmantlat ska det va;)
 
Lite allmänt om spisinsatser...

Angående spisinsater för nytto bruk och inmurning av en sådan...
Att tänka på är att alla värmeavgivande ytor ska kunna kylas av luft som kan röra sig fritt.

Smidigt mur matrial är 50 till 70 mm siporex som går att såga med vanlig fogsvans..

Ett bra mått på luftspallt emellan värmd yta och muradyta är 3 till 5 cm och att under spisinsaten har regäl luft förbindelse med luftspalerna runt om värmeavgivna ytor.

För att få ut ännu mer värme används fläkt som hjälper till att sprida värmen!

Tips i eldning!!
Att tända en öppen spis! Fråga: Hur tänder vi ett stearin ljus ?
Svar: Ovanpå i veken eller hur ? Sedan brinner ljuset ner...

Gör samma med vedens upptändning i öppenspis!
Lägg först in lite grövre klyven ved i botten alltså liggande!
Om det nu inte finns roster så lägg två klena ved trä eller två armeringsjärn 12mm
som får förbränningsluften att fritt kunna stömma igenom.

Lägg ny finklyven ved ovanpå och tänd upp brasan med lite papper också ovanpå.
Är den finklyvna vede torr är brasan igång på ett par minuter.

Övriga eldnings tip...
OBS VIKTIGT!! Är att även om kaminen är stor så lägg aldrig in förmycket ved !!!
Att tänk på att 3kg ved innehåller ca 10 000 Watt det är inte många ved trä för att nå till 3 kg!

Underhålls elda går det efter första brasan brunnit ner o bara glöder kvar?
SVARET är JA! Men tänk på att bara lägga in två till tre grov klyvna eller oklyvna vedträ
varför grövre ved...

Enkelt svar är att grövre ved tar längre tid att förgasas / Hettas upp så vedgas frigörs

Bra förbrännings temperatur är alltid 850°C tänk om hela vedinlägget om 3 kg uppnår denna temperatur på en gång då kan gaslågan bli 6 till 7 meter lång om nu syret skulle räcker till,

Det går åt ca 15m³ = 15 000 liter luft till att förbränna ca 3 kg ved

Skriv gärna hur ni lyckas att med att tända vedinlägget ovan på...
 
Redigerat:
Det går fin fint att tända upppå,kommer knappt nån rök alls ur skorsten.Sen brinner brasan längre.:)
 
Hej!

Det där med luftspalten under och runt om kaminen gäller ju bare for en "vanlig" kamin. En vattenmantlad kamin isolerer man runt om, presis som en vedpanna.

Bryggtomten: Jag tror du är inne på rätt spor med att mure inn en kasett. Jag tipsade dig tidigare om mygind design, det finns fler modeller på tilverkerens hemsida, tror den är
www.kratki.eu eller googla Kratki.
ps. Jag har aldrig hört att det skulle vare passe´ med en snygg kamin som gir bra värme.

Henrik
 
Hej alla som går i kamintankar
Helt rätt det jag skrev angående kamin med luftspalt gäller inte vatten mantlad
som isoleras för att inte tappa värmen..

I övrigt det med vedeldning att tända ovanpå vedlasset gäller alla elstäder med överförbränning och inte underförbränning...

Om vi tittar hur lågorna brinner i denna kamin www.kratki.eu
så är det den gammla kända eldnings tekniken...

Går vi ett steg längre o förgasar veden i ännu ett steg så ser lågan nästan ut som när gasol brinner och av lämnar nära 26% mer enegi ur vedinlägget...
 
schiedel har färdiga omramningar om man har 10000:- till övers.
 
henrik petersen skrev:
Hej!

Jag tipsade dig tidigare om mygind design, det finns fler modeller på tilverkerens hemsida, tror den är
www.kratki.eu eller googla Kratki.


Henrik
Japp, jag kollade på deras fristående tidigare. Nu ska jag kolla närmer på kassetterna. De ser ju precis ut som dem Nordic värme säljer fast 10.000 billigare:)

EXERG: Fast jag vet inte om jag vill lägga dem 10.000 på Scheidel:cool: Ska nog försöka själv

OLLE: Intressant det där även med förbränning, tända uppifrån visste jag ju. Håller på att omskola min man i att tända brasan rätt, han envisas med att tända nere:surprised:

Jag är den som är uppe på nätterna och underhållseldar. Det funkar utmärkt att lägga in två vedträn på glöd och bara gå isäng igen. Det tar sig, vilket min man inte heller tror på :D:D:D
Men att ved innehöll så mycket w var nytt.:)
 
Hej bryggtomten

Kom till att tänke på en sak: har ni kollat på kakelungspannan ? det är ju en helt annan typ än en kasett , men kanske den kunne passe in ändå.

Henrik
 
Lånar tråden och hoppas på svar för snart blir jag tokig!
Vi håller på att bygga och då blev det bestämt att vi ska sätta in en insatskamin i en pelare (550 X 550 som kommer bestå av armerad brandsäker gips) varpå det ligger en limträbalk. De som sålde insatsen, som själva är sotare, menade att den bärande stolpen 110 x 110 (inuti pelaren) som bär upp limträbalken, kommer att ligga nära insatsen och måste då bestå av järn iklädd en brandmatta för annars kan järnet bli så varmt att det kan skada limträbalken och därmed den bärande konstruktionen som sådan. Alternativet var att mura upp pelaren och lägga limträbalken på själva teglet. Vi ordnade fram en järnbalk som skulle installeras. Jag kommer snart till frågan... lovar.

Huskonstruktören som skulle ha skickat oss en limträbalk som var 12 m skickade oss istället 2 x 6 m och då var de tvungna att sätta 2 stolpar som höll upp vardera limträbalk. Vi tog upp med konstruktören/säljaren att vi skulle ju ha en insatskamin i pelaren och hade därmed bara beställt 1 järnbalk för detta syfte, då menade säljaren att det gör inget att ni sätter upp 2 st trästolpar inuti pelaren istället för 1 järnbalk, bara vi klädde in dem med minerit. Sagt och nästan gjort....

Jag ringer ner och snackar med killen som sålt oss insatsen och berättar vad som hänt och förklarade läget. Han sa att en konstruktionen finns det inte en sotare som godkänner då det varken finns plats för luftspalt eller någon ventilation i pelaren när vi väl klätt den med gipset. Han hade själv varit på flera inspektioner där trästolparna efter några år blivit så torra av den konstanta värmen att de helt enkelt självantänt.

Huskonstruktören säger att detta är struntprat och att man klarar sig långt med minerit på trästolparna.

Vem ringer jag för att ta reda på vilken som har rätt? Jag vill ju helst sätta dit järnbalken i brandmatta men då får jag stå för allt själv bara för att husleverantören levererat fel limträbalk. :x Vad göra? Vad gäller för insatskaminer i pelare? Har kollat nätet för info men verkar inte finnas någon info, i alla fall ingen jag förstår.

Supertacksam för svar!

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.