Min acktank är på 1800 liter och har två stycken slingor för solfångare. Dessa är placerade högt och lågt i acktanken. Samt ett styrsystem DR3 (säljs/såldes av Solgruppen men kommer från en tysk tillverkare Sorel om jag minns rätt) som sköter växelventilen som växlar mellan övre/nedre solslinga.

Solfångarna är 7 st plana Lesol 5AR med en totalarea på 11,2-11,3m².

Mina höga temperaturer fick jag innan montage av SYR-ventil, dock verkar det som om den har gett upp efter 2-2,5 års drift ..... För det går inte att få ut något vatten när man trycker på den...... Någon som vet om den är känslig för hur den är monterad?? Min är monterad så att det alltid finns vatten på båda sidor om ventilen. Den kanske måste monteras så att "utloppssidan" alltid är tömd på vatten i normalfallet. Man kan få den funderingen när man tittar på de inkopplingsförslag som följer med i förpackningen.

När det gäller höga temperaturer så finns det ju alltid risk för elavbrott under soliga dagar och då kommer temperaturen att sticka iväg uppe vid solfångarna oavsett om man har en SYR monterad eller inte.......
 
Redigerat:
Hej. Du ska ha ung 100l lagringskapacitet per person. Ökar du solfångarna med 50% så ska du dubbla lagringsförrådet på 100 liter per person.

Du ska ha så låg tempskillnad som möjligt över solfångaren för att få ut maximalt med kWh ur dem. Inte så hör skillnad som möjligt. Högre skillnaden gör att du får större energiförluster.


Jag stannar aldrig av min anläggning utan trögar upp den sommartid, släpper ut lite värme på elementen i källaren. Och i sista nödfall dumpar jag varmvatten med automatik i avloppet för att inte köra tankarna över 100 grader.

Vacuumrören blir 220-240 grader när de står tomma utan kylvatten. Så för att få partiell förångning att fungera måste epansionskälet vara större på solslingan, bra övertrycksventil, solfångarna i våg, isolering som tål det et.c et.c. Det var därför jag valde att inte göra så.
 
Enklaste sättet att lösa problemet med överhetning är att ha styrsystemet inställt på semesterläge. Då kyler systemet tanken genom att pumpa upp värme i solfångarna på natten. Fungerar utmärkt. Naturligtvis är det bättre med flera tankar som kan öppnas och stängas beroende på säsongen
 
Nattkylning fungerar sådär med heatpipe. Men visst gör det en del.
 
Om jag har räknat rätt så rymmer värmeväxlaren där heatpipe rören är anslutna mot ca 2 liter och eftersom jag har ett exp.kärl på 18 liter så bör det väl inte vara något problem om mitt system börjar koka, eller? Då jag läste artikeln om partiell förångning så tolkar jag det som att mitt system är byggt enligt den principen, dvs jag har ett exp.kärl som är minst 3xvolymen av den vätska som kommer förångas. Har jag missuppfattat något?
 
Forebro skrev:
Om jag har räknat rätt så rymmer värmeväxlaren där heatpipe rören är anslutna mot ca 2 liter och eftersom jag har ett exp.kärl på 18 liter så bör det väl inte vara något problem om mitt system börjar koka, eller? Då jag läste artikeln om partiell förångning så tolkar jag det som att mitt system är byggt enligt den principen, dvs jag har ett exp.kärl som är minst 3xvolymen av den vätska som kommer förångas. Har jag missuppfattat något?

Det borde inte bli något problem, följ även resten angående monteringen i rapporten så borde det fungera bra. Är ju även med en formel i rapporten så att man kan räkna ut trycket man ska ha i expansionskärlet.

Lycka till!
 
roli skrev:
Själv har jag 1800 liter tank till 11,2m² plana solfångare och den har gått i kok några gånger och "skickat" ut solfångarvätskan genom säkerhetsventilen......... Numera sitter en SYR ventil monterad i tanken som dumpar varmvatten när botten av tanken når ca. 95°. Dock verkar det som om den har gett upp, då den inte vill släppa ut något vatten när man trycker på den, så det ligger en ny på golvet som skall monteras när tiden räcker till......
Jag förstår inte hur 11 m2 plana solfångare kan koka i en tank på 1800 liter. Det måste vara något fel någonstans. Har själv 15 m2 mot en tank på 650 liter och den har aldrig under 10 år gått över 90 grader. Kör på sololja, om det kan vara av betydelse.
 
Kan mycket väl ske om man har en väl isolerad tank som inte tappar så mycket fran dag till dag.

Sololja leder ner värmen sämre än glykolblandning också.
 
Det verkar nog som det är callemajas anläggning det är fel på. Har själv 14½ kvm till 1500 liter och har legat kusligt nära kok när man varit bortrest. Det som är mer troligt i rolis fall är att trycket i solkretsen inte klarar temperaturen. Med lagom mängd vätska och 10 bars säkerhetsventil i ett "riktigt"expansionskärl och en rejäl acktank fodras det ett strömbortfall mitt i solgasset för att fångaren skall koka. Ett bättre sätt än s.k. partiell förångning för att förhindra kok måste vara att placera en större solfångare på garageväggen i 60-70 gr lutning istället för i 45 gr på taket.Då fungerar den dessutom vid tider då den behövs som bäst.
 
exerg:Helt rätt men i många hushåll bestämmer det estetiska över det praktiska ;)
 
Jag glömte att solanläggningen på garaget/pannrummer även försörjer en tank på 500 liter via kulvert.
Jag vet att den lösningen inte är bra. Det är bättre med en solanläggning på "förbrukarhuset". Men ibland måste man välja.
Sedan är det standardtankar med "fabriksisolering". Även där finns det lite att önska.

Så anläggningen kanske inte är så dålig ändå trots sitt tilltalande estetiska yttre. ;)
 
Callemaja:Troligen tappar du lite i kulvert och vid tank och då solfångaren är het så har den sämre verkningsgrad och därmed så kanske den inte klarar att få just din anläggning i kok. Detta behöver på intet sätt betyda att du har sämre anläggning än någon annan. Kok är ju inget man vill ha egentligen.

Bästa anläggningen tycker jag är den som aldrig går i kok ungefär som den exerg beskriver.

Har man varmvatten så har man liksom. Det som är det viktiga är att ägaren tycker att det fungerar bra.
 
Jag kör mina 8m2 genom kulvert och har aldrig haft mer än 90 grader i tanken ca 10-12 m kulvert + 10 m sol rör , medans min far har samma fångarre och en tank som iofs är 100l mindre och bara 5 m rör utan kulvert kan köra den i kok redan i maj om han har otur. Så visst tar en kulvert lite effekt.Men det är ju gratis effekt så det spelar inte så stor roll.Skilnaden är som störst vid höga temperaturer så på vår och höst skiljer det nog inte katastofalt mycke.
 
exerg skrev:
Det som är mer troligt i rolis fall är att trycket i solkretsen inte klarar temperaturen. Med lagom mängd vätska och 10 bars säkerhetsventil i ett "riktigt"expansionskärl och en rejäl acktank fodras det ett strömbortfall mitt i solgasset för att fångaren skall koka.

Vad menar du med "lagom mängd vätska" ????

Min säkerhetsventil är på 9 bar så det är nog tillräckligt, felet ligger snarare på expkärlet.
Det är för litet, solfångarsäljaren menade att 5-liters kärl utan blåsa räcker. Vet inte om blåsa är ett krav, men ett nytt kärl kommer att monteras nästa säsong för att få lite tryck i "reserv" vid höga temperaturer. Min anläggning rymmer ca 25-26 liter vätska totalt, varav 1,6*7 st = 11,2 liter finns i solfångarna.
Alla expkärl klarar inte tryck över 6 bar så det minskar urvalet av expkärl. Har hittat ett på 25 liter som har 10 bar som maxtryck tryckt på kärlet. Skulle ett sådant expkärl med blåsa räcka? Eller det blir kanske förlitet..... problemet blir i så fall att få plats med ett större än det på 25 liter som jag har hittat. Är det ett "måste" att placera kärlet över anslutningspunkten i systemet eller löser blåsan problemet med att få "tillbaka" vätskan i systemet när trycket sjunker? Och finns det i såfall nåfgra problem med att blåsan inte klarar höga temperaturer och den solfångarvätska som jag har, Lesol solfångarvätska med glyserol som bas (vätskan blir geleartad och "stelnar" när det blir kallt, men utvidgar sig inte........

Sedan påverkar också solfångarnas vinkel en hel del. Mina ligger nedfällda mellan betongpannorna och följer takets lutning på 23° så det blir bra fart på värmen mitt i sommaren........ att resa dem upp till 50-55 grader skulle inte passa rent utseende mässigt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.