Då funkar mig/mag alldeles utmärkt. pinne lika bra.

men som sagt vad exakt är ditt huvudområde? Alla svetsar är bättre på en sak.

Jag hade sammanfattat det som: Tig - finsvetsning och alu.
mig - bilplåtssvetsning och konstruktion i framförallt vanligt stål.
pinne - konstruktiin modell grövre och bonnafix och framförallt svetsning av olika material (dvs pinnarna)

nu får man inte stirra sig blind på detta då man kan göra nästan samma sak på alla oavsett. Dock att svetsa alu med pinne är jobbigare än med tig. o.s.v
 
Jag hade skippat just den som du länkade till iaf. Den har t ex inte AC läge vad jag kunde se. Och då är det istort bara en vanlig pinna svets. (Ac är ett krav om du ska köra Alu) Och kör man pinne bör man välja en som är lättanvänd om du inte är van pinnsvetsare. De billigare har en tendens att vara svåra att tända.
 
Milkshaken
Jag slog till på en sån här idag.... Inte allra simplaste, men en mindre maskin helt klart. Testade med flusstråd 0.8.. Funkade rätt bra faktiskt, dom första fogarna såg ut som en potta skit, men man lär sig.
Måste lära mig att ställa in trådmatningen lite mer, sen är det bara att fortsätta träna..

Migsvets Minimig 156 gas no gas

http://www.duabhuset.se/

Dålig Intermittens kanske, men ser den som ren nybörjar och sällan-svets..
 
Intermittens kanskje litt lav, men det holder vel for hjemmebruk kanskje?. Det blir fort pauser når man skal rigge til litt osv. Sjelden man sveiser lange sømmer hjemme.

Du har huska å polvende maskinen når du tester med flusstråd?
 
Milkshaken
Ursäkta min dåliga norska Logiman, men Huska och polvende,,,?? Är det "Kört med en rykande......

Isf, kan jag säga att ja lite, inte mer än med MMA,n ungefär lika mycket... Men jag vet att fluss funkar bättre ute, isynnerhet om det är blåsigt.... Men jag har inte köpt några gastuber än..

Ja jag hoppas att den håller för en glad hemma amatör, för lite konstruktion och lite bilplåt...:)
 
Når man skal bruke flusstråd, skal strøm + være på återlederklemma og - på pistolen.

Med vanlig tråd så er det motsatt, da er det - på återlederklemma og + på
pistolen.

Håper du forstod bedre nå :)
 
Redigerat:
Milkshaken
:) Ahh,,, Polvända... Jadå... polen är rätt satt, jordklämman på +......:)
 
Milkshaken
Jag e liksom lite stolt/nöjd...:):) Vill bara skriva av mig lite, kanske det kan hjälpa andra...:)

Jag köpte i onsdags30/9-09 denna enklare MIG...
Migsvets Minimig 156 gas no gas
på Duabhuset...
http://www.duabhuset.se/

Köpte endast flusstråd, då jag vill vänta med gastuber, tills ekonomin tillåter det.

Tränade lite på kvällen... Såg ut som en potta skit först, men det tog typ 10 min innan jag "Kom på grejen"..
Idag kom tysken, (Grannen min) och ville ha hjälp, ich habe keine schnellbetong im haus...

Jag sa... Keine problem, wir kan mit der Schutsgassvets fix da...

Vad det gällde var att han ville ha dit några stolpskor, som han hade gjutit ner några rör för tidigare i våras... Så jag tänkte att det är bara att testa att svetsa det istället... Sagt och gjort... Fan det blev ju bra, över förväntan.... Jag låg där raklång på marken i det fuktiga gräset och det bara liksom flöt på...
Sen kapade vi av ett stabiliseringsstag som var snett,,, svetsade dit det oxå... trots lite rost , regn och flusstråd så blev resultatet över förväntan.... :)
Vad jag menar till er som är lite osäkra.... Slå till, det är lättare än man tror.....

Så nästa vecka ska jag ut och fixa avgassystemet på mercan min...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.