Vi hade besök av sotaren för ett tag sedan. Inspektion. Han hade en del anmärkningar och jag undrar vilka jag MÅSTE åtgärda. Vi har öppen spis med braskassett.

1. Takstege: Jag har en stege liggande på taket men den är inte fast moterad genom vårt tjärpapptak. Om jag minns rätt har han rätt när han säger att den måste vara fast monterad.

2. Genomföring övervåning: Ovanvåningen är inredd och har innertak. Detta ligger cirka 30 cm under spetsen som bildas av takstolarna. Sotaren anmärkte att han inte kunde inspektera ovanför innetaket och krävde att jag skulle såga upp detta och montera en lucka för att han skulle kunna inspektera bland isoleringen.

3. Skorstenen finns mitt i huset och två av sidorna är ut mot olika rum. På den tredje sitter spisen medan det framför den fjärde är gjort en regelvägg, dvs monterat reglar med gipsskivor eftersom man i detta rum inte ville ha en murad vägg. Detta är gjort för cirka 35 år sedan. Sotaren krävde att jag tar ner denna vägg för att han ska kunna inspektera skorstensstocken.

4. Han anmärkte också på glidgjutningen och här blev jag lite chockad. Vi köpte braskassett och glidgjutning av ett företag i Helsingborg och de räknade nog fel på priset eftersom de innan de utförde arbetet kom och ville ha mer betalt. Jag hänvisade då till det skrivna köpekontraktet. De bet i det sura äpplet och utförde arbetet och sotaren inspekterade, provtryckte och godkände. Nu drygt 10 år senare undrade den nya sotaren om jag gjort gjutningen själv då den bara utgjorde den översta metern av skorstenen. Jag hade beställt gjutning av hela skorstenen. Eftersom det har gått mer än 10 år så kan jag knappast ställa krav på byggfusk från Spismiljöbutiken i Helsingborg men det tycker jag det är.

5. Den sista anmärkningen berodde nog på en dålig dag. Stegen jag ställt på marken fick anmärkning på att den inte var gummiskodd. Då det var halt på vårt trädäck satte jag inte dit min gummiskodda aluminiumstege då det fanns risk att den skulle glida utan jag satte dit en äldre vinklad stege som då den har fyra ben att stå på inte glider. Men den har inget svenskt godkännande.

Innan jag gnäller på sotaren vill jag veta vad som gäller.
 
Har fått några privata svar. Verkar vara fler som har samma problem i andra kommuner. De flesta rapporterar också att det är individbaserat. Dvs, olika sotare har olika agendor.
 
Jo det kan man nog säga. Enklast måste väl vara att byta sotare?
 
Alla sotare som klättrat runt på våra tre hus har varit väldigt sjyssta, aldrig krävt nåt egentligen men vänligt visat på vilka förbättringar som kan göras och ffa varför det skulle vara bra. En del saker som varit viktiga för deras säkerhet uppe på taket har känts naturligt att fixa till direkt annat har fått vänta tills renoveringen kommit fram till den punkten. Jag skulle byta sotare om jag var Du.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.