_bystrom_ skrev:
Ja, man slipper ett moment extra iom att Isotop är spärr och färdigfärg i-ett.
Vi kör Isotopen på bart trä, och är det bara fett/dammfritt så har vi haft noll problem.
Och färgen sitter garanterat där den sitter... =D
Har i denna tråd fått reda på en hel del inför målningen av vårt kökstak med bastukänsla. Måste bara reda ut en del saker. Detta tak sattes upp för 30 år sedan. Ju mer kvistar det hade desto finare tyckte min pappa (ugh!). I närmare 20 år utsattes det för rökning (ännu mer ugh!) och givetvis måste det vara ganska flottigt efter 30 års matlagning! Du säger att Isotopen klarar både kvistar och nikotin (även utan förtvätt), rätt uppfattat? Men fettet från matlagningen är ett problem, rätt uppfattat? Hur gör jag nu???
 
Returia skrev:
Har i denna tråd fått reda på en hel del inför målningen av vårt kökstak med bastukänsla. Måste bara reda ut en del saker. Detta tak sattes upp för 30 år sedan. Ju mer kvistar det hade desto finare tyckte min pappa (ugh!). I närmare 20 år utsattes det för rökning (ännu mer ugh!) och givetvis måste det vara ganska flottigt efter 30 års matlagning! Du säger att Isotopen klarar både kvistar och nikotin (även utan förtvätt), rätt uppfattat? Men fettet från matlagningen är ett problem, rätt uppfattat? Hur gör jag nu???
Isotopen är speciellt avsedd för att spärra in harts (kvistar etc) niktion, gamla fuktfläckar mm. mm.

Fett är aldrig positivt vid målning, oavsett färgtyp.
Ett kökstak skall som regel tvättas, jag anser att man bör göra det även i "moderna" kök med fläkt och allt.
Fett är fan själv.

I ditt fall råder jag dig att tvätta taket först, du får själv avgöra hur fett du anser det vara, men du bör klara dig med vanlig Målartvätt typ http://www.biokleen.se/website1/1.0.1.0/18/1/index.php?item=prod_prod-s1/26&group=prod_prod_grp-s1/1
den är mycket effektiv.
Sätt en handduk på en rotborste med skaft eller passande, och skrubba rent taket.
Det är fort gjort.

Sedan kommer vi till valet av glans.
Iom att det är ett paneltak (rätt?) och dessutom i ett kök så tycker jag själv att du kan använda Sigma Renova Satin, den håller glans 20 vilket är alldeles lagom för ett tak, då den är blank, utan att avslöja alla de minsta skavanker som en alltför blank färg gör.
Måla 2-3ggr beroende på hur det täcker, låt torka 1 dygn mellan varven för att låta färgen härda och spärra in allt oönskat.

Vill återigen påpeka att det finns alldeles säkert fler märken än just Sigma, men eftersom jag bara har erfarenhet av det så är det det enda jag personligen kan rekommendera.


Fler funderingar? :)
 
aolsson71 skrev:
Hej
Jag har läst dina inlägg om kvistar, det tackar vi för!
En kontroll fråga så att jag fattat allt korrekt.

Förutsättningar:
35 årigt furutak med ca 2000 drygt på 40m2

Har köpt Jotun grundning 9l + Jotun snickerfärg 15 glans 9l.
Eftersom jag har två småttingar 8mån + 2,5 år hemma så har jag haft lite svårt med hur jag ska få till målningen eftersom detta är allrummet.

Din rekommendation är alltså Sigma Renova eller ska jag använda Sigma Renova Träprimer? Måla 2 ggr. Nu skulle jag vilja ha lite glans på taket då kanske jag ska måla med Sigma Renova Isotop Satin istället?

Är den svår att måla med? Blir det ränder? Har den erfarenheten av vattenbaserad snickerifärg. Men detta kanske inte ska ses som samma sak?

Tack för dina inlägg!
Anders Olsson
Borås

Ingen större erfarenhet av Jotun, så där är jag nollställd.
Men du skrev glans 15?
Tycker inte vi kan kalla det snickerifärg, då en sådan bör hålla iaf 30-40 i glans som lägst.
Sigma Renova Satin ligger på glans 20, dvs svagt blankare än den färg du köpt.
Ett allrumstak , då tycker jag du kan hoppa grundfärg och gå direkt på Renova Satin.
Har ingen erfarenhet av Träprimern, men har aldrig upplevt något behov av grundfärg.
Grundfärg anser jag behövas mest där någon form av nötning kan uppstå, t.ex på snickerier eller utsatta väggar.
Alltid som underlag för snickerifärg, då den blir flammig annars.
För vanlig tak/väggfärg är det överflödigt.

Den är inte alls svår att måla med, som vilken vattenlöslig tak/väggfärg som helst.
En del ränder är oundvikligt då den inte flyter ut superbra, men det gör å andra sidan knappt någon vattenlöslig färg, förutom de bästa snickerifärgerna.
Men då måste man vara mycket skicklig med färgmängd etc.
Jag är övertygad om att du inte kommer uppleva den som randig, alls.
 
Vi har precis börjat att måla vårt tak, phu vad jobbigt! Funderar faktiskt på att köpa en färgspruta. Är det dumt?
 
Y
de kraftigt nikotinutsatta köksskåpen överlämnades till målning, de inledde med spärrgrund vilket jag reagerade på. Var van att spärra med Renovan och sen oljefärg inne i huset.

men såsom jag förstår på denna tråden så är "spärrgrund" okej då för att grunda nikotinutsatt material?

(målartvättade allt 2-3gånger)
 
Y
jag hade fel, de hade inte målat med spärrgrund. det var häftgrund

hurpass funkar spärrgrund på nikotin utsatta skåp?
 
Nu har jag läst alla inlägg i denna tråd, en sak som slår mej är att alla verkar ha perfekta panelbrädor i taket ?

Själv hade jag ett litet rum i sommarstugan, med panel i taket som var allt annat än perfekt, massor med sprickor, kvisthål, slarvigt utförda skarvar mm. Dock inga fläckar av kåda, det kändes som om min panel bara var sågad av splint. Dessutom var denna panel rödbetsad !! Med en takhöjd på 2:30 så kändes det som att gå in i en grotta. :cool:.

När jag skulle göra om detta rum, så började jag med ett lager utomhusgrund i taket, mest för att bättre kunna se alla dessa sprickor och kvisthål.

Sen följde ett varv med laterfog i sprickorna och ett lager vit färg. Det blev inte bra, färgen täckte dåligt och man såg ytterligare sprickor. Det blev ytterligare två lager med latexfog och vit färg innan jag var nöjd.

Den "vita" färgen är inomhusfärg (vattenbaserad) köpt på Byggmax, även grundfärgen kom från samma firma.

Nu har det gått ett par år sedan jobbet gjordes, men det finns inget kvistmärke, inget genomslag eller annat märke i taket, det ser fortfarande bra ut. Några mindre sprickor har uppstått, dessa kan nog vara svårt att undvika, eftersom vi kallställer huset på vintern, då blir det lite rörelser i träet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.