Jag har nästan hittat alla grejer jag behöver för att putsa mina väggar. Men det är en sak som jag inte hittat som jag tycker verkar vara praktisk att ha.
Det är den stora fyrkantiga plattan med ett handtag på i mitten. Där lägger dom upp en stor klick med puts så man har nära till hands istället för att släpa omkring på en hink eller liknade. Är det någon som vet vad den plattan kallas? Har letat överallt, Bauhaus, Jula, Biltema, Beijer, men hittar ingen som har en sån. Och det blir ju inte lättare att leta när jag inte vet vad den heter.
 
xibeca skrev:
Typ sån här? [länk]
Precis en sån jag tänkte på. Heter det samma på svenska, hawk? Känns som om nån borde ha försvenskat det namnet.
 
Ah, putsning!

Har aldrig putsat och har knappa 200 m2 väggyta i källaren som behöver puts.
Jag har ännu inte satt mig in i exakt vad jag behöver för grejjer till det, men nu ser jag givetvis en genväg! :surprised:

Kan inte du Stefand lista din inköpslista inför putsjobbet?

(Överväger för övrigt att lejja bort jobbet, annars är det rätt stor risk att det drar ut liiiite på tiden att få det gjort. Men glädjen efter att ha gjort det själv är underbar!)
 
Jag har bara 25kvm som ska putsas, och jag har aldrig gjort det förut. Men jag hittade den här filmen på youtube som jag tyckte verkade vettig, och den har varit grunden för de verktyg jag tror mig behöva.

http://www.youtube.com/watch?v=GjZoSWaRtds

Så det jag ska/har skaffat är, en stor hink, putsbräda med skumgummi på eller vad det nu är för material, rätskiva på 2 meter, putsslev, en hawk om jag nu lyckas hitta nån och en murarspade som jag kan sleva upp gipsputsen med från hinken, en sån visp/rörare som man sätter på borrmaskinen för att blanda putsen.

Hopps det ska räcka. Det ser ju himla lätt ut på videon och det får mig bara att tro att det inte alls är så lätt som det ser ut. Men man har ju lite tid på sig att justera efteråt så är man bara noggrann så borde det funka.
 
H
Och hur kan man komma på iden att det skulle heta havvk ??
Skånska brukar det heta. Behöver man inte köpa. För den som är finsnickare med olika maskiner är en skånska snabbt ihopkommen.
 
Man behöver nog varken vara finsnickare eller äga maskiner för att rota ihop en dito! Såga till en bit formplyfa med fogsvansen, säg 30x30cm. Skruva fast ett skaft gjort av en stump 45x45-regel som du rundar med en rasp.
 
Redigerat:
Nu äger jag varken maskiner eller material så i vilket fall som helst så måste nåt inköpas. Men eftersom det inte verkar vara möjligt att köpa en sån tingest så måste jag hitta på nåt annat. Kan ju inte släpa omkring på hinken.

Trodde detta var en skånska? http://www.byggtillbehor.se/produkter/visa_produkt.php?p=446&s=sk%E5nska Ungefär samma sak men ändå inte. Svårare att ha denna i ett enhandsgrepp med massa gipsputs på.

Övrigt så kanske jag har missförstått den filmen jag länkade till. Trodde han hade en putsbräda med nåt mjukt material på, men det kanske är fel av mig? Han kanske använder sig av en sån bräda som "Rund_skruvad" hänvisar till?

Fel, han använde putsbrädan i del 2, http://www.youtube.com/watch?v=YeamB4zK3TE&feature=related
 
Redigerat:
Du har inte missförstått någonting, det var snarare jag
Jag visste inte ens att det fanns "hawk",Skånska eller vad den nu kan heta. Jag trodde alla gjorde sina själv :)
Om du nu inte absolut vill köpa en, gå till typ beijer och kika om de inte har några spill bitar som du kan köpa (är det rätt person blir det billigt).
 
Redigerat:
Ja jag har också några kvadrat i källaren som skall putsas men jag vet inte om jag kommer köra med gips. Utan det blir nog hedlig bruk blandad lite finare..
och då kör jag med 8mm tjocka lister som jag drar av det hela på så blir det
slätt utan att man behöver vara en fena på jobbet..
 
H
Biltemas putsbräda eller skurbräda eller bra, Har använt denna några gånger. Den i stål klarar jag inte, lätt att det skär in i putsen och då får man lägga på igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.