Om man hittar svartmögel på vinden i plankorna som är upp mot taket liksom (krypvind) vad gör man då? Inte reglarna utan själva plankorna. Är det bara riva hela taket och lägga nytt som min man tror eller kan man göra nåt annat? Takpappen är omlagd för ca 5 år sedan och svartmöglet är nog sen innan vi lade om det. Vi har inte haft nån möjlighet att ta oss upp på vinden.
Nu verkar det torrt däruppt.
 
river ni upp taket så blir det helt i onödan och problemet återkommer dessutom. Är det torrt hela året så behöver ni inte göra något alls mer än kanske borsta/skrapa bort gammal död mögel. Mät fuktigheten under ett år innan ni gör något drastistkt. Är det fuktigt (över 75% RH) en längre tid kanske det beror på kondens av läckande varmluft innefrån. Otät vindslucka? Övertryck i huset som trycker ut varm fuktig luft? Alla åtgärder är billigare än att byta ett tak.
 
Det är inte troligt att fukten har kommit uppifrån utan underifrån.
Läs alla trådar här om problem men kallvindar.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Tack, för hjälpen. Då ska vi se om vi kan hitta det riktiga problemet.
 
storkarp skrev:
river ni upp taket så blir det helt i onödan och problemet återkommer dessutom. Är det torrt hela året så behöver ni inte göra något alls mer än kanske borsta/skrapa bort gammal död mögel. Mät fuktigheten under ett år innan ni gör något drastistkt. Är det fuktigt (över 75% RH) en längre tid kanske det beror på kondens av läckande varmluft innefrån. Otät vindslucka? Övertryck i huset som trycker ut varm fuktig luft? Alla åtgärder är billigare än att byta ett tak.
Jag måste kommentera påståendet om 75% Rh en längre tid. Eftersom kallvindar är uteluftsventilerade så följer de utomhusklimatet. Förra vintern låg det på Rh 95% i över tre månader där jag bor. Då blir det rimfrost och kondensutfall alldeles oavsett om man har ett otätt vindsbjälklag eller inte. Möglet kommer sen som ett brev på posten.

Svenska hus med kallvind är helt enkelt felkonstruerade och fortfarande byggs det nya hus precis på samma sätt. Mycket märkligt!
 
En kommentar till: Mögel växer långsamt när det är kallt och i princip inte alls när det är frostgrader. Tillväxten sker på vårkanten när solen börjar värma takkonstruktionen och det finns en massa fukt uppbuffrad i trävirket.

Förr i tiden var husen dåligt isolerade och vinden var i allmänhet några grader varmare än uteluften. Vintertid räckte det för att hålla Rh-värdena på en rimlig nivå så att virket inte fuktades upp i samma utsträckning. (Nu möglade iofs råsponten förr i tiden också, men det brydde man sig inte om i samma utsträckning som nu).

Idag är det så mycket vindsisolering att vinden ofta (nattetid) till och med är kallare än uteluften och då blir det fuktigt. Om man vill ha en traditionell kallvind så måste man ventilera den med något aktivt intelligent system för att slippa mögelpåväxt.
 
Men gör tempen verkligen så stor skillnad? Jag håller koll på min vind och ofta om Rh ligger på t.ex 62% med 16-17 grader på vinden så ligger den fortfarande på 62% när tempen går ner till 8-9 grader på natten.

Var kan man förresten köpa billiga men bra luftfuktighetsmätare? Skulle behöva komplettera med källaren.
 
J
Consensus skrev:
Jag måste kommentera påståendet om 75% Rh en längre tid. Eftersom kallvindar är uteluftsventilerade så följer de utomhusklimatet. Förra vintern låg det på Rh 95% i över tre månader där jag bor. Då blir det rimfrost och kondensutfall alldeles oavsett om man har ett otätt vindsbjälklag eller inte. Möglet kommer sen som ett brev på posten.

Svenska hus med kallvind är helt enkelt felkonstruerade och fortfarande byggs det nya hus precis på samma sätt. Mycket märkligt!
Vi har kall vind och har haft så i snart 20 år och bor längst ut vid kusten där det är mycket fuktigt vissa tider på året och har inget mögel.

Så varför har inte vi mögel enligt dig?
 
John J skrev:
Vi har kall vind och har haft så i snart 20 år och bor längst ut vid kusten där det är mycket fuktigt vissa tider på året och har inget mögel.

Så varför har inte vi mögel enligt dig?
hur ser din vind ut? Hur ventilerad? Hur isolerad? Skulle vara bra att veta vilka konstruktioner som är hållbara.
gaia
 
Nu har jag fått lite olika råd om hur man ska göra. Anticimex rekomenderar att man tar ut nån för en teknisk undersökning för att se ifall det fortfarande växer (svartmöglet) som skulle kosta ca 10 000:- sen skulle det kosta 8000 att spreja vinden om det var aktivt. Ja så vad de nu kommer fram till för åtgärd man ska göra för att det inte ska komma tillbaka också. Troligtvis så är ångspärren inte tät mellan övervåningen och kallvinden.
Grannen hade Munthers hos sig som sa att svartmögel på vinden inte var nåt egentligt problem. Det tar sig inte ner i huset utan håller sig på kallvinden.

Jaha, vem ska man tro på då båda ska anses vara proffs?
 
  • Gilla
pemu
  • Laddar…
John J skrev:
Vi har kall vind och har haft så i snart 20 år och bor längst ut vid kusten där det är mycket fuktigt vissa tider på året och har inget mögel.

Så varför har inte vi mögel enligt dig?
Min gissning är att du har gott om mögel på vinden, du har bara inte noterat det.

Knalla upp på vinden en smällkall vinternatt när himlen är stjärnklar. Hittar du ingen rimfrost på undertaket då så kan du vara tämligen säker på att läget är under kontroll.

Sen hur allvarliga problemen kan bli verkar vara helt unikt beroende på hus- och vindskonstruktion - ibland också på hur huset är beläget. Mycket sol på mörka takpannor hjälper tex till att torka ut en fuktig vind även vintertid.
 
Vi har svart papp på nästan platt tak. Ska prova en smällkall vinternatt och kika. I såna här lägen önskar man ju att man kände nån så man kunde få ett svar man kunde lita på. Alltså ett svar av nån som vill ens bästa, men utan att de har nåt vinstintresse av hur man gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.