Beredaren fylls på med lika mycket kallt vatten som du tappar ut varmvatten, i samma ögonblick.

När började dessa problem? Efter något rörarbete... bytt varmvattenberedare?
Kan det vara någon luftficka i nått rör?
För hög(tokhög) temp i VVB kan få det att smälla rätt bra då det kommer luft/vattenånga i kranen då man öppnar den.
 
Problemen började igår.
Har vid något tillfälle tidigare haft att det slår i rören, oavsett vilken kranman nyttjar. Då har det varit blandaren i badrummet som ståt på max kallvatten. Då har det bara varit att sätta termostaten på nåt annat så har det tystnad.

Men från igår spelar det ingen rolll hur den blandaren (eller någon annan) står det slår i rören oavsett vilken kran som spolar varmvatten. Dusch/groventre i ena änden av huset, i köket (mitt i huset) eller i badrum i andra änden av huset. Huset är från 82, dusch och badkarsblandare är från 82 medan kök/handfat är nyare ca 10år, FMM. Inget är gjort i vattensystemet de senaste åren.
Har provat att "motionera" alla krana/termostater, säkerhetsventil samt blandningsventil.

Ingenting har hjälpt, det enda jag märkt är att när jag öppnat säkerhetsventilen och trycket sjunkit i pannan så ha stötarna blivit svagare, vilket är förståligt.

Några tips någon??

/m
 
I vårt fall berodde bonkande i rören på att vår toalett tiydlilgen läckte lite, alltså tog in lite vatten med jämna mellanrum. När vi renoverat badrummet så försvann problemet. Nu hörs det bara då någon precis stänger av en förbrukare och när det är högt tryck i rören.
 
C
Blir stötarna svagare när du sänker trycket i värmesystemet, eller vad menar du? För det verkar lite skumt tycker jag.

Säkerhetesventilen på varmvattnet ska öppna lite ibland när man har spolat varmvatten, eftersom det sitter en backventil i varmvattenberedaren. När man spolar i kallt vatten i beredaren och sen värmer upp det så expanderar vattnet och trycket stiger tills säkerhetsventilen öppnar. Fullt normalt.
 
Ja, stötarna blir svagare när jag sänker trycket i värmesystemet.
Hur det hänger ihop, vet i katten......

Men det är samma panna och "tanken består väl av två delar en för VV och en för värmen.
Pannan är en Nibe EVC190 med nåt de skriver dubbelmantel på 80l och vv på 110l.
Är det så att trycket i värmedelen/dubbelmanteln ligger runt vv-tanken och därför påverkar?
Trycket i systemet är runt 1-1,5 bar. Vattentrycket är väl en 8-10bar så jag tycker inte att trycket på värmesystemet borde påverka, men vad vet jag......
 
Redigerat:
Var till vvs-firman i em, han trodde stenhårt på backventilen i badrummet. Ska byta i helgen så får vi se.
Återkommer
 
Backventilen i duschblandaren?
Nu när jag tänker efter så läcker ju vår duschblandare. Det droppar lite ur den rätt långt efter att man använt den. Ska se om jag hittar nån billig, vill inte köpa en för 2500:- när vi planerar att renovera.

Mvh Patrik
 
Har nu bytt backventilerna, och bonkandet har försvunnit.
Tog max 10 min att byta. Kostnad 108:- (finns på rinkaby rör för 89:)
 
Har också problem med "oväsen" från vår vattenledning. Det slår inte i rören - däremot tjuter det när vi använder en av blandarna och kranen råkar stå i ett visst läge. Speciellt förargligt på natten. Tänkbar orsak?
 
Henri skrev:
Har också problem med "oväsen" från vår vattenledning. Det slår inte i rören - däremot tjuter det när vi använder en av blandarna och kranen råkar stå i ett visst läge. Speciellt förargligt på natten. Tänkbar orsak?
en snurrande krankägla i blandaren ( om det är tvårattars eller en duschblandare )
 
Det är från en tvårattars tvättställsblandare som det i bland hörs ett tjutande ljud. Kan man själv åtgärda en snurrande krankägla i blandaren och i så fall hur?
 
Henri skrev:
Det är från en tvårattars tvättställsblandare som det i bland hörs ett tjutande ljud. Kan man själv åtgärda en snurrande krankägla i blandaren och i så fall hur?
köp ny krankägla stäng av vattnet öppna kranen fullt dra av ratten rakt bakåt med ett kraftigt ryck , skiftnyckeltag under ratten , lossa byt krankägla montera i omvänd ordning
 
drakhenke skrev:
köp ny krankägla stäng av vattnet öppna kranen fullt dra av ratten rakt bakåt med ett kraftigt ryck , skiftnyckeltag under ratten , lossa byt krankägla montera i omvänd ordning
Tack för rådet!
 
Har läst tråden men passar på att ändå fråga.

Slår i rören till duschen men endast om man använder vattnet på något annat ställe.
Vad börjar man byta?
Kan det orsaka några skador?

FM Mattsson blandare i duschen där man stället temp på höger sida och vattenmängd på vänster.
 
Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.