Knekten. jag ha inga exakta siffror just nu men den inhemska kolkraften är näst intill marginell. vissa år exporterar vi el och vissa köper vi el. De åren vi importerar mycket el t.ex. torrår kan nog kolkraftselen uppgå till ca 10 TWh.

Jag vill inte påstå att Sverige är bäst men när det gäller några få områden ligger vi bra till och det är att använda/köpa lite kolkraft och att släppa ut lite svavel. På andra områden är vi tyvärr mycket sämre.
 
H
Strösta nackdelen med värmepump är att man blir helt beroende av el och dess pris. Det bästa är om man kan ha kvar sin olje/Gas/ved/pellets panna som reserv eller att sätta igång dessa vid behov. Skulle tänka mig att docka en värmepump
 
Dom måste skynda på med den nya energin (eller?)för nu tutar snart bara eldrivna bilar på våra gator...så elkonsumtionen skall minskas med lågenergilampor:eek:mm ...Se upp alla eluppvärmande husägare ;)

Jag hörde att elbolagen köper in el utifrån ändå (egen produktion går på lågfart)för att försöka höja dom för bolagen (aktieägarna )låga elpriserna? ..;)

Mvh
 
Cujo skrev:
Köra pellets i befintlig oljepanna är inte aktuellt.
Men varför?
Bränner du svarta guldet och byter till en pelletsbrännare så har du tjänat in investeringen efter 2, max 3 år. Så kan du se då vad som är bäst och skjuta på spekulationerna.


Sedan är det ju bara att knyta sig till ett bolag som inte säljer smutsig el om man besväras så mycket av det, telge tex.
 
Redigerat:
Av en total produktion på ca 2000 GWh är vattenkraft 1300 GWh, Vindkraft 40 GWh, Kärnkraft 450 GWh, övrig värmekraft 200 GWh ( det är i första hand kraftvärmeverk som eldas med flis, torv, avfall).
Under 2007 exporterade vi ca 2,5 TWh el och 2008 ca 5,5TWh.
Importen sker i första hand från Norge och Finland
Exporten till Danmark, Polen och Tyskland.
All statistik finns att hämta hos svenskenergi.se
 
Danne031 skrev:
Men varför?
Bränner du svarta guldet och byter till en pelletsbrännare så har du tjänat in investeringen efter 2, max 3 år. Så kan du se då vad som är bäst och skjuta på spekulationerna.
Det är för krångligt. Det blir sämre verkningsgrad och mycket mer jobb. Man måste ofta både aska och sota ur pannan minst en gång i veckan. Jämför med en modern pelletspanna, där du rycker i sotningsspaken en gång i månaden, och tömmer asklådan 3-4 ggr om året. En arbetskrävande pelletsanläggning lär skrämma bort minst lika många potentiella köpare som vedhantering, när jag skall sälja huset. Dessutom så reser jag periodvis i jobbet, och min sambo är definitivt inte intresserad av att krypa omkring i pannrummet med en grovdammsugare varje vecka...
 
Släpp kolkraften, det var inte särskilt seriöst menat...

Ingen som har koll på, radiatorer och sänkt framledningstemp?
Vad är vanligast i 60-tals hus, högtemp- eller lågtemp-system?
Hur ser man skillnad?
 
Lågtemp används väl bara i golvvärme? Det fanns väl knappt på den tiden..
obs jag vet inte, är bara nyfiken :)
 
Lågtemp är i stort sett allt under 55grader vid kallaste dagen, sedan så är det ju bättre ju lägre tempen är men en VP funkar med 55..

Har du små panelradiator har du nog högtemp, stora sektionsradiatorer lågtemp.
 
Elmont. Jag är visseligen inte 100% uppdaterad i ämnet eftersom jag har andra arbetsuppgifter just nu men de siffror du redovisar har jag aldig hört talas om. Kärnkraften t.ex producerar ca 200 TWh energi men det mesta släpps ut i vattnet och det kvarstår ca 65 TWh el till nätet.
Vad är det du räknar på elproduktion? Energiomsättning? siffrorna verkar intressanta men jag kännert inte igen dom.

Rätta värden bör man hitta på energimyndighetens hemsida.
 
Då får jag väl skriva en gång till informationen finns på, svenskenergi.se, och uppdateras en gång i veckan. Det finns för övrigt mer om man är intresserad, på samma adr.

En lätt rodnad på mina kinder som vanligt fort men fel, det är en veckas produktion jag skriver om.
Vad jag ville påvisa var den lilla del som är import resp kolkraft
 
Redigerat:
H
Cujo skrev:
Släpp kolkraften, det var inte särskilt seriöst menat...

Ingen som har koll på, radiatorer och sänkt framledningstemp?
Vad är vanligast i 60-tals hus, högtemp- eller lågtemp-system?
Hur ser man skillnad?
På 60-talet var oljan nästan gratis så det fanns ingen anledning att överdimensionera värmesystemet. Om det är sektionsradiatorer eller mer moderna panelradiatorer har ingen betydelse. Det är radiatorernas värmeavgivande förmåga som betyder något.
En vanlig sektionsradiator och en dubbel panelradiator avger ungefär samma effekt.
Tabeller finns på Rinkabyrör.
 
Värmepumpar i all ära oavsett vilket sätt man använder det på.

Alla vill vi ju snåla på allt, så även jag. Men att man fortfarande ska använda fossila bränslen som uppvärmning har jag absolut ingen förståelse för. Om vi nu bortser från kostnaden för just olja och vedpannor, VARFÖR ska vi bara se till kostnaderna, vi har faktiskt en miljöaspekt att tänka på. (nej, ved är inte fossilt bränsle)

Titta lite på hur mycket vedeldning gör mot miljön, olja vet ni ju själva hur det är.
Jag tvekade inte att byta min oljepanna även om den bara var 6 år och säkert helt suverän. Berg/ytjord fungerar alldeles utmärkt.

Kompressorena idag är för övrigt bättre än tidigare.
Sök lite på scrollkompressor och läs lite om den och bilda din uppfattning, tror säkert livslängden är bättre än 5-8 år. Är det så att den går sönder så sker det oftast under garantitiden ändå.

Lycka till med ditt köp
 
hokanp skrev:
Har hört både och. Vet att de är på gång med en ny Luft/vatten som ska vara bra eller???

Foma är väl inte på gång överhuvudtaget ? De har ju gått i konkurs....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.