Vi bygger nytt hus på annan ort och våra nya grannar har precis fått avslag på yrkande inhibition i länsrätten. De har klagat på att vårt hus skymmer deras utsikt, sänker värdet katastrofalt m.m så vi är rätt så säkra på att de kommer att överklaga delbeslutet också. Deras hus, en gammal, liten inringad gård ligger ovanför vårt hus med boningshusets kortsida utmed utsikten samt en stor lada utmed utsikten, så dom tittar i första hand in i ladan. När dom köpte sin gård på auktion var området nedanför redan detaljplanerat och färdigställt med gator och gatlyktor. Deras gård används som sommarhus då dom egentligen bor på annan ort .
Vårt hus byggs inom ramen för detaljplanen och vi har i samråd med stadsarkitekt och hustillverkaren kommit fram till hur huset på bästa sätt bör placeras. Så vi följer lagen till fullo. Vår tomt är ca 1000 kvm (grannen har 2000 kvm)och pga sluttningen har vi få möjligheter att placera om huset till det bättre. Vi får nämligen stora problem med att komma in i garaget på grund av att det sluttar så mycket, om vi skulle placera om det. Vi har även sänkt garaget. Vårt hus ligger med ca en decimeters fel på höjden så även där håller vi oss enligt lagen.

Frun var nere och pratade med vår gjutare när vårt hus skulle placeras i sommras, pinnar sättas ut. Vi var inte där. Hon frågade om gjutaren kunde ta sin grävskopa och röja lite sly åt henne vilket han gjorde. Då hör det till saken att vi betalar gjutaren för att han tar sin grävskoppa till oss. Hon lånade vår gjutare för att sedan överklaga till länsstyrelsen 1 1/2 månad senare Vi är naturligtvis frustrerade och skit förbannade på detta beteende.
I helgen låg det massor med äpplen inkastade i hög på vår tomt.
Fruns mamma som bor i närheten har också varit och skrikigt på vår nya granne när dom byggde upp sitt hus så vi är nu förberedda på hennes attacker vilket är totalt oacceptabelt. Men vi ligger lågt och vill inte tjafsa.

Vi har kanongrannar där vi bor nu. Dit vi flyttar så jobbar man för grannsamverkan =) ironiskt va?

Min fråga är angående grannyttrande när det gäller bygglov...är det kommunen som ska höra grannar eller är det bråkiga grannarnas undersökningsplikt som gäller i vårt fall. Vad vi förstått behöver vi som byggherrar inte höra grannar, om vi helt och till fullo bygger enligt detalplan.
Detaljplanen var klar i april och bråkiga grannarna köpte sitt sommarhus/gård i december samma år.
Vi har sålt vårt hus där vi bor nu och hade beräknad inflytt i mitten av januari, men nu är det framflyttat ca mitten av mars-april-10. Vi får ökade kostnader för att vi måste hyra något annat under tiden vi bygger. Kan man få kommun ev bråkiga grannar att betala en del om vi slutändan får rätt i saken? Någon som hört om något fall?
 
Har ni bygglov ska det enormt mycket till innan detta upphävs så att säga. Nu fattar jag det också som att DE fått avslag på sin klagan dvs bra för er del.

I alla fall så kan ni fråga var räkningen för deras grävning ska skickas för de har väl tänkt att betala? ;) Kanske kan få dem på andra tankar.

Idioter brukar straffa ut sig själv ganska snabbt och då står de där själva med arslet bart. Tycker det är guld värt att man får gårde skottad om man är borta en helg och sånt kan man ju inte mäta i pengar när man kommer hem och förväntar sig att dra igång traktorn det första man gör och sen bara slipper man det.

Äpplena kastar man tillbaka eller så gå rman över och frågar samtidigt med grävarräkningen var du ska skicka fakturan för bortforslingen.

Det går ju att säga rakt ut jävlas du med mig så får du tillbaka med samma mynt och vi båda är förlorare.
 
Era extra kostnader får ni tyvärr stå för själva.

Så länge ni bygger helt inom reglerna i detaljplanen så finns det inget krav att grannar skall få ge sina synpunkter. Överklaga får de däremot alltid oavsett om de givit godkännande i förväg eller ej. Det finns i vissa detaljplaner faktiskt inskrivet att grannar skall höras. Fast det är ovanligt.

Sedan när det gäller råd för hur man skall hantera situationen. Om vi antar att det finns någon gnutta rationellt tänkande hos grannen så tro jag att det gäller att försöka få grannen att samarbeta. Om grannen nu fått avslag på inhibation så kanske det kan börja gå upp för grannen att ert hus kommer att byggas oavsett vad de tycker. Och att det då kanske är smart att försöka rädda grannsämjan.

Om ni ex. tar kontakt för att diskutera lite olika alternativ på staket/ växtlighet åt deras håll. Ge dom en chans att tycka till, några staketlösningar, en skapligt hög spalje, och om ni kan få till det utan att det låter som utpressning så kan väl ett altenativ vara en hög snabbväxande Tujahäck.

Om det finns någon i området som har en bra kontakt med dem så kanske det kan gå att prata indirekt till att börja med.
 
När jag för ca ttre år sedan sökte bygglov för vårt nybygge så var det en granne som klagade för att vi hade en mindre avvikelse mot detaljplanen. Han klagade av princip för att en annan granne tio år tidigare klagat när han skulle göra en tillbyggnad, inte för att vårt bygge på något sätt störde honom. Jag kontaktade vederbörande och frågade om han ville ha bra eller dålig grannsämja när vi flyttar in. Han ville ha bra grannsämja. Då påpekade jag att om han ville det så skulle han ta tillbaka sin klagan, vilket han gjorde.
Nu har vi bott här i ett par år och grannsämjan är jättebra.
 
Det är tyvärr vanligt att grannar klagar, trots att de saknar formell grund för sin klagan.
Det enda som händer är att de skjuter på genomförandet ett tag.
 
Vi flyttar och bygger 30 mil från där vi bor nu och har nya arbeten, skolor inplanerade så vi ska hyra något annat i ca 2 månader innan vi kan flytta in i vårt hus, så dom har verkligen lyckats skjuta på inflyttningen.
Som jag ser det behövs det ändras i lagen kring bygglov, när det vinner laga kraft...om inte annat så skulle klagandena få betala om dom förlorar sitt överklagande. Kommunerna har tydligen problem med okynnesklaganden, där klaganden bland annat försöker vinna ekonomisk vinning i och med överklaganden.
Det tråkiga är att grannsämjan förstörs och i vår mening är det inte värt det.
 
Efter sista delbeslut inhibition,avslaget dom fick, som dom nu kan överklaga, uppstår ett lyckorus, varje dag, när vår brevbärare dyker upp ; )
skämt åsido! Nej, hornen i våra huvuden laddas =) för nya upptåg i rättsvärldens lagar. Uthållighet och saklighet är våra motton.
 
Njaa. SOm jag ser det så är det rätt viktigt att man skall kunna överklaga ett myndighetsbeslut oavsett vilken ekonomisk situation man har.

Om du vänder på det. Antag att du har ett hus med sjöutsikt, området framför är skyddat av strandskyddsbestämmelser. Du kanske själv har försökt få köpa och bygga på marken framför.

Sedan, plötsligt en dag så börjar någon bygga ett jättehus, tar över stranden totalt, skymmer varje gnutta utsikt du hade. Du börjar gräva i ärendet ser att allt verkar ha gått regelvidrigt till, bygglovshandläggaren kör dessutom omkring i en ny sportbil som är reggad på företaget som din nya "granne" äger.

Du inser att här är det stora ekonomiska intressen bakom. Ett överklagande kommer att kosta dig 500 000 innan du är färdig til regeringsrätten osv.

Visst känns det ganska bra att man kan överklaga utan kostnad eller?

Men visst, rena okynnesöverklaganden borde "straffas" frågan är bara hur man definierar vad som är okynne.
 
hempularen skrev:
Njaa. SOm jag ser det så är det rätt viktigt att man skall kunna överklaga ett myndighetsbeslut oavsett vilken ekonomisk situation man har.

Om du vänder på det. Antag att du har ett hus med sjöutsikt, området framför är skyddat av strandskyddsbestämmelser. Du kanske själv har försökt få köpa och bygga på marken framför.

Sedan, plötsligt en dag så börjar någon bygga ett jättehus, tar över stranden totalt, skymmer varje gnutta utsikt du hade. Du börjar gräva i ärendet ser att allt verkar ha gått regelvidrigt till, bygglovshandläggaren kör dessutom omkring i en ny sportbil som är reggad på företaget som din nya "granne" äger.

Du inser att här är det stora ekonomiska intressen bakom. Ett överklagande kommer att kosta dig 500 000 innan du är färdig til regeringsrätten osv.

Visst känns det ganska bra att man kan överklaga utan kostnad eller?

Men visst, rena okynnesöverklaganden borde "straffas" frågan är bara hur man definierar vad som är okynne.

Med risk för att sabba tråden helt så vill jag haka på här...

Problemet är väl att det är gratis. Skulle man ha ett system där det kostar pengar att överklaga, behöver inte vara mer än ett par tusenlappar, så skulle man slippa många okynnesöverklaganden. Man skulle även kunna fundera på om man inte skulle kunna ha systemet att avgiften återbetalas om överklagan går igenom. Då skulle ju folk själva göra en bedömning hur rimlig sin överklagan ter sig innan man skickar in den.
 
  • Gilla
Christina Mattsson Fröjd
  • Laddar…
I vårt fall bor vi inte nära stranden, sjön. Jag håller med dig, hempularen. att visst ska man kunna överklaga utan kostnad...till att börja med...men när den som överklagar får avslag på avslag så borde överklagandet kosta.. så där håller jag med Dublin. Länstyrelsen avgiftsfritt medan länsrätt, kammarrätt, regeringsrätt kostar mer ju högre instans. Okynnesöverklaganden förekommer en hel del vad vi förstått och att det blivit ett problem.
Man kanske skulle bo i hyresrätt men då brukar det ju vara tvättstugan som är slagfältet =)
Tänk dig att du och din fru är normalinkomsttagare och bygger upp ert drömhus till en kostnad av ca 3 miljoner och efter fem år överklagar grannen bygglovet på grund av något som den anser som olägenhet ex utsikten förstörd. (Om jag förstått rätt kan en granne klaga upp till tio år efter det att bygget är klart) grannen vinner och du blir tvungen att riva/flytta huset. Er livs affär slutar i förödelse anser jag och finns det sedan barn som man tänkt ska få an bra uppväxt i bra miljö så anser jag det förskräckligt. Det kanske inte finns pengar att flytta huset och hur ser möjligheterna ut till en ev bra försäljning av huset. det är för lätt att överklaga kommunens bygglovsbeslut och bygglov borde vinna laga kraft vid bygglov.
 
Vinna laga kraft vid bygglovets godkännande menade jag och speciellt om man bygger inom detaljplanerat område. Vi har frågat oss vad vi betalat för i och med bygglovets godkännande.
 
Mikael_L
Ja redan om det kostade futtiga 200:- eller 500:- att inlämna överklagan i första instans så skulle nog väldigt många försvinna redan då. Idioterna är ofta snåla också. ;)

Sen lite högre avgift i högre instanser, men inga fantasisummor, kanske 1 -3 tusen, nåt, i högsta instans. Sen kan man väl också ha systemet med att avgiften återbetalas vid vunnen överklagan.

Det borde rensa undan de värsta okynnesgrejerna.




Sen borde väl ett bygglov också kunna få vinna laga kraft och bli säkert för byggherren.
Men detta är en riktigt klurig fråga, rättsäkerheten kan lätt bli urholkad vid tokig lagstiftning.

Tänk om någon får veta att du fått utlandstjänst ett år, och passar därmed på att driva igenom sitt bygglov, som sen inte går att överklaga när du kommit hem, bara för att du varit borta ett tag.
 
Håller med , behöver inte kosta mycket pengar att överklaga...skulle vara intressant att veta vad alla okynnes/småöverklaganden kostar.
Angående utlandstjänsten...
...om jag inte missminner mig så har man ju en viss tid på sig att överklaga, 3 veckor.
Vet inte hur det skulle bli då, lagligt sett, om jag försuttit min chans till att överklaga men det vore nog i alla fall inte så kul att komma hem då.
Det här med grannar är ju jätteviktigt...det är bra att ha varandra...om man reser bort...hjälpa varandra med diverse jobb med husen m.m. Jag har så svårt att förstå våra överklaganden, dels för att dom bor i stockholm och bara är vid sitt hus ibland, det står tomt länge och dels att kunna hjälpa varandra...sånt är ju värt så mycket mer än att sätta igång en rättslig process för en utsikt som dom i det här fallet knappt har. I och med att deras hus är en inringad gård och boningshuset står med kortsidan mot utsikten och en lada står där man kan tycka att boningshuset skulle stått...så det dom tittar in i första hand är en stor laduvägg...vi spekulerar i om dom har eller vill ha ekonmomisk vinning i och med det här...gentemot kommun...deras hus/gård är nämligen i väldigt dåligt skick och behöver renoveras....som ni förstår funderar vi en hel del kring varför. Vi skulle förstått deras handling/överklagan om boningshuset stått där ladan står i och med att den står längs med utsikten...då hade dom haft all rätt att klaga.
Nu har vi i alla fall hyrt oss en lägenhet 3 månader, flyttat fram själva husleveransen till mitten av november (skulle ha kommit i mitten av sep) och i dag kom beslut/ avslag från länsrätten som har avslagit deras senaste överklagan angående yrkande på inhibition... så vi får se...bygga får vi men det kan kosta oss dyrt så vi avaktar.
 
När det gäller överklagandetiden så är det lite av en gråzon. Normalt gäller tre veckor från det att man tagit del av beslutet och inte det som många tror tre veckor från det att beslutet är taget av byggnadsnämnden. Därför brukar det vara bra att antingen byggnadsnämnden skickar ut beslutet med mottagningsbevis eller att man själv går runt och ser till att få det påskrivet.

Problemet kan vara om man själv går runt att det inte är samtliga ägare till en fastighet som skriver på. Alla som inte har skrivit på kan då överklaga beslutet flera månader efter det att det borde ha vunnit laga kraft.

Sen är det inte alla grannar som ska skriva på. Det är bara dom som är direkt berörda och även detta är ett lite flytande begrepp. För enkelhetens skull brukar det vara de grannar vars tomter direkt angränsar till fastigheten samt de som bor t.ex tvärs över gatan.

Just det där med att man ska ha fått reda på beslutet kan ställa till det om man är på utlandstjänst en längre tid eller bara "på landet" över sommaren. I princip kan man då överklaga ett bygglov till ett bygge som redan är klart. Ingen rolig situation för någon.

Sen har jag svårt för en del av inläggen på forumet där tydligen den rådande uppfattningen är att "den som överklagar" är jävla gnällspik och en dålig granne. Visst finns det dom som klagar på allt och alla men försök att sätta in er i den klagandes situation. Ofta handlar det om att man har en viss miljö runtomkring sig som sedan helt eller delvis förändras. Har man dessutom bott länge i området så kan det kännas som ett rejält övertramp.

Vi har bekanta som bott i sitt hus i över 30år innan området blir stadsplanerat. I samband med stadsplaneringen så målas en bild upp av att de nya fastigheter som bildas ska bebyggas "varsamt". En dag när dom kommer hem från jobbet så har samtliga träd i det skogsområde som omgav den befintliga fastigheten tagits bort. Inte en enda buske har lämnats kvar. Man har tagit bort granar och tallar som stått där i 50-100år. Småbuskar och snår är borta. Från att ha bott i idyllisk skogsglänta i ett sommarstugeområde bor man helt plötsligt mitt på ett kalhygge.
Till saken hör att bygglovet hade beslutats dagen innan alla träd togs bort. Hur hinner man överklaga då? Svårt att överklaga något man inte fått reda på.
I samband med bygglovsansökan hade min bekant skrivit en lång inlaga om att dom oroade dig för att just det som hände skulle hända. I det beviljade lovet stod det inte en rad om att markberedningen skulle ske "varsamt".
Klart som f-n att man reagerar.

Trådskaparen får ursäkta det sista jag skrev men ibland rusar tangenterna iväg :)
 
Redigerat:
Elkhorn skrev:
Vi har bekanta som bott i sitt hus i över 30år innan området blir stadsplanerat. I samband med stadsplaneringen så målas en bild upp av att de nya fastigheter som bildas ska bebyggas "varsamt". En dag när dom kommer hem från jobbet så har samtliga träd i det skogsområde som omgav den befintliga fastigheten tagits bort. Inte en enda buske har lämnats kvar. Man har tagit bort granar och tallar som stått där i 50-100år. Småbuskar och snår är borta. Från att ha bott i idyllisk skogsglänta i ett sommarstugeområde bor man helt plötsligt mitt på ett kalhygge.
Till saken hör att bygglovet hade beslutats dagen innan alla träd togs bort. Hur hinner man överklaga då? Svårt att överklaga något man inte fått reda på.
I samband med bygglovsansökan hade min bekant skrivit en lång inlaga om att dom oroade dig för att just det som hände skulle hända. I det beviljade lovet stod det inte en rad om att markberedningen skulle ske "varsamt".
Klart som f-n att man reagerar.
Avverkning kräver inte bygglov eller tillstånd av grannarna. Skogsägaren kan avverka när som helst på SIN mark, utan att ta hänsyn till ER utsikt. Om träden var 50-100 år, så var det nog dags ändå. Det är risken man får ta genom att köpa en liten bit mark med skogen till granne. Skogen kan försvinna.

Man måste anmäla till skogsstyrelsen 6 veckor innnan avverkning. Grannarna har inget med det att göra.

(Normalt gäller det ovan sagda, undantag kan finnas)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.