Hej,

bor i 2 vånings egnahemshus från 30-talet som har plankväggskonstruktion. Jag har bytt fönster själv förut, men då bara i regelväggar. Undrar nu om det är något särskilt jag behöver tänka på. Saken är den att huset är tilläggsisolerat, men de gamla fönstrena flyttades inte ut till den nya fasaden. Det vill jag förstås göra så huset ser vettigt ut igen, men det innebär att jag kommer skruva karmskruvarna till de nya fönstren i tilläggsisoleringens reglar snarare än i den gamla väggen. Kan det bli problem med bärigheten? Måste jag bära av väggen medan hålet är ramlöst så att säga?

Tacksam för svar
 
Det är inget problem under förutsättning att det är reglat runt fönstret när tilläggsisoleringen gjordes, annars måste du sätta dit reglar så att du har något att skruva i. Det är ganska vanligt att det saknas reglar på fönstrets sidor där det är tilläggsisolerat.
 
Det går ju också att dra karmskruven genom den tjockare, inre delen av karmen och då finns det oftast något att skruva i om det inte är en väldigt tjock tilläggsisolering. Fast det är förstås lite snyggare att skruva där det kommer att döljas av fönsterbågen.
 
På vårt hus satt fönsterkarmarna spontade fast i väggen. Samma stora spont som väggarna själva är byggda av. Det är ju prefab gubevars. Så vi var tvungna att tigersåga loss fönstren för att kunna flytta ut dem. (Också 30-tal, egnahem.)
 
Laban skrev:
Hej,

bor i 2 vånings egnahemshus från 30-talet som har plankväggskonstruktion. Jag har bytt fönster själv förut, men då bara i regelväggar. Undrar nu om det är något särskilt jag behöver tänka på. Saken är den att huset är tilläggsisolerat, men de gamla fönstrena flyttades inte ut till den nya fasaden. Det vill jag förstås göra så huset ser vettigt ut igen, men det innebär att jag kommer skruva karmskruvarna till de nya fönstren i tilläggsisoleringens reglar snarare än i den gamla väggen. Kan det bli problem med bärigheten? Måste jag bära av väggen medan hålet är ramlöst så att säga?

Tacksam för svar
Fönstret skall inte vara bärande. Huvudsaken är att fönstret sitter ordentligt fast och det gör det väl även om det skruvas i reglarna? Stående plankväggar är väl för övrigt den mest självbärande konstruktionen man kan ha. Möjligen behövs avväxling ovanför breda fönster, oavsett om fönstret sitter i eller ej.
 
kan tipsa om att ESSVE har en typ av stålbit som används då fönstret skall monteras utanför vägglivet, kommer inte på vad denna stålbit kallas just nu - kolla på ESSVEs hemsida...

/F
 
pinebar skrev:
På vårt hus satt fönsterkarmarna spontade fast i väggen. Samma stora spont som väggarna själva är byggda av. Det är ju prefab gubevars. Så vi var tvungna att tigersåga loss fönstren för att kunna flytta ut dem. (Också 30-tal, egnahem.)
Aha! Kanske var därför som förre ägaren lät gamla karmarna sitta kvar och satte nya (mindre) karmar inuti dem. Byggår -27 men också prefab...
 
Har själv reglat ut och tilläggsisolerat precis. Tanken är att lyfta ut fönstren, kapa mittstolpen och sen sätta dit de nya fönstren i den yttre regeln.

Sen kan jag i lugn och ro rum för rum plocka ner lister inifrån och köra tigersåg för att plocka ur gamla fönsterkarmen runt om...

Vet inte om min plan håller än, men hoppas det då det är kallt ute :)
 
  • fönsterplanering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.