Ingen som vet något om FOMA luft/vatten värmepump???


är den av samma kvalitet som deras ll-pumpar så är de rena skiten
 
H
Ville_Vessla skrev:
Har man olja är det svårt att inte få ihop kalkylen för en VP om man har energibehov på minst 20000kWh.
Har man väl VP är just ingenting lönsamt.
Självklart är räntekostnader inräknade i mina resonemang.
Nu var det väl inte olja man jämförde med utan pellets i befintlig panna.
Oljan är väl helt på utdöende
Jämför man med olja är väl allting lönsamt.
 
H
El_-micke skrev:
Ingen som vet något om FOMA luft/vatten värmepump???


är den av samma kvalitet som deras ll-pumpar så är de rena skiten
Har hört både och. Vet att de är på gång med en ny Luft/vatten som ska vara bra eller???
 
holmertz skrev:
Nu var det väl inte olja man jämförde med utan pellets i befintlig panna.
Oljan är väl helt på utdöende
Jämför man med olja är väl allting lönsamt.
Ja ursprungsfrågan var ju faktiskt det, några andra poster kom in och försvarade oljan så därför vill jag gärna be trådskaparen om ursäkt. Men tyvärr har inte trådskaparen gett oss några uppgifter som jag kan utgå ifrån om man betänker trådrubriken, men med tanke på pelletspriset är det förmodligen rätt lätt att sänka sin månadskostnad med VP även i detta fall men för att kunna göra en kalkyl på det så behöver jag mer specifika uppgifter.
 
Köra pellets i befintlig oljepanna är inte aktuellt. Det står mellan ny pelletspanna eller ny luft/vatten värmepump. Svårt att komma med konkreta siffror eftersom jag inte hittat "mitt" hus än. För att fucka upp "kalkylen" ytterligare så räknar jag med att sälja huset och flytta igen, inom 5-10 år.
 
Ved är oslagbart i alla lägen vad gäller ekonomi, faktum är att man kan anställa en "eldare" och iaf tjäna på det ;)
 
Ja ved är oslagbart om man inte räknar på, timmarna hanteringen tar, vedens värde/kostnad, sotning, kostnad för panna skorsten och ev acktank, vedklyv/kap, vedförråd mm. *;)
 
Cujo skrev:
Köra pellets i befintlig oljepanna är inte aktuellt. Det står mellan ny pelletspanna eller ny luft/vatten värmepump.
Är det inte en liiiten skillnad på vart man bor angående l/v vp ...verkngrad --funktion ? pajala-helsingborg?....

Mvh
 
H
Cujo skrev:
Köra pellets i befintlig oljepanna är inte aktuellt. Det står mellan ny pelletspanna eller ny luft/vatten värmepump. Svårt att komma med konkreta siffror eftersom jag inte hittat "mitt" hus än. För att fucka upp "kalkylen" ytterligare så räknar jag med att sälja huset och flytta igen, inom 5-10 år.
Ny pelletspanna inkl. installation om du tar bort den gamla själv kan hamna någonstans mellan 50000-80000.
Låter väldigt mycket med 100000 för en luft-vatten pump, 80000 låter mer rimligt
Mycket beror på vilken framledningstemperatur du har i huset. Kan du klara dig utan att bygga om värmesystemet så är luft-vatten kanske mest intressant.
Pellets och speciellt ved kan avskräcka någon spekulant när du ska sälja om 5.10 år.
Ska du sälja igen om 5 år får du inte tillbaka för dina utlägg.
 
Kommunen är negativ till ved inom tätorten. Och som precis som det står i inlägget ovan, så kommer ved att skrämma bort väldigt många spekulanter när huset skall säljas.

De hus jag har tittat på med oljepanna är byggda på 60-talet, och kostar ca 25k kr i värme och varmvatten enligt säljarna. Pensionärer är enligt stereotypen snåla med värmen, och duschar sällan enligt dagens normer. Så den siffran kommer att öka när vi flyttar in. Om man schablonmässigt räknar med att pellets kommer att halvera kostnaden så gör det 12k-13k sparade om året. Kanske något optimistiskt har jag uppskattat kostnaden för en ny pelletspanna och egensnickrat bulkförråd till 60k-70k kr. Det gör att jag har tjänat in anläggningen på 5-6år. Då får jag visserligen ingen ränta på "insatt kapital", men jag räknar med att huset blir mer lättsålt, och lite mer värt, utan oljepanna.

Med en kolkraftsdriven luft/vatten värmepump blir huset konstigt nog ännu mera lättsålt. Frågan är om den högre investeringskostnaden går att räkna hem. Vad har l/v pumpen för verkningsgrad? Kan man räkna med att få ut 3kW värme/varmvatten, per kW förbrukad el? (Bor i Bohuslän om det har någon betydelse) Isf borde man kunna räkna med en besparing på ca 16k om året. Dvs 80k-96k på 5-6 år. Då kanske det går ihop sig...

...Om man slipper byta radiatorer. Har tittat lite på radiatorer och det verkar som effekten halveras om man sänker framledningstemperaturen från 75 till 55 grader. Trivs inte värmepumpar bäst vid 45 grader? Då blir effekten ännu lägre och jag har svårt att se hur man skall kunna klara sig med "original"-radiatorer. Nån som vet får gärna utveckla!


/
 
Drivas av kolkraft?? Har du den minsta aning om hur liten del av den i Sverige förbrukade elen som är kolkraft???????
 
Men i kalkylen måste man ju också räkna in livslängden på den befintliga anläggningen.

Om du i dag har en oljepanna som pga. ålder redan lever på lånad tid, då är det ju bara mellanskillnaden mellan en ny panna och VP som behöver räknas hem i energibesparing. En ny oljepanna får man räkna med kostar 50-60 000, installerad etc.

Om pannan inte är helt slut så får man ju räkna in ett restvärde beroende på hur många år den kan antas ha kvar.

Har du ex. en helt ny oljepanna idag så tror jag det är svårt att räkna hem en VP installation såvida man inte har en extremt stor energiförbrukning.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Drivas av kolkraft?? Har du den minsta aning om hur liten del av den i Sverige förbrukade elen som är kolkraft???????
Nej! Inte en aninig,men det skulle va kul o se lite siffror på hur mycket el som kommer från kolkraft?:)
 
Det är inte helt fel att räkna med kolkraftsel. Elmarknaden är inte svensk och vattenfall t.ex. har väl främst kolkraft numera fast utanför Sverige. För varje extra kWh som förbrukas (el förbrukas men inte energi) måste topproduktionen ökas och då kan man inte räkna med basproduktion som vatten, vind och kärnkraft. Inom Sverige är biobränsle större än kol fast minst 90% produceras av vatten och kärnkraft och så har det varit åtminståne sedan 80-talet. Vindkraften ökar stadigt och kan kanske komma upp i ca 10% av svensk elproduktion inom 10-15 år.

Elen kan hypotiskt bli bra och ren i framtiden men den den europeiska mixen är inte så ren idag (USA och Kina ännu värre) Kärnkraften är inte heller så ren "som den ser ut"

Trots att elen kan ifrågasättas ser jag mest fördelar med värmepumpar. Själv räknar jag med att den blir avskriven på 6-7 år. Kostnad 80 000 totalt och sparar uppskattningsvis 12000 kWh/år.
 
H
Den enda kolkraft som Sverige har är väl den som importeras från Danmark. Ni vet, de som stängde Barsebäck men eldar med kol. Finns ett verk i Stenungssund men det används väl bara som reserv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.